GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Radioactieve mineralen  (gelezen 51292 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #30 Gepost op: maart 02, 2018, 16:45:14 »
Dank voor je reactie David.

Groeten,

Jacques

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #31 Gepost op: maart 04, 2018, 21:01:22 »
Hi Jacques,

Alles mbt de "sterkte" hangt af van de grootte, stadium van decay en ook de zuiverheid.
Ik heb gezocht op kleine maar vooral vrij pure stukjes, als ik zo eens rond kijk zitten de meeste van deze grootte op een 1000cpm.
Ik zag zo pitcheblende van 6x4x4cm met 360.000cpm maar ook een van 3x3x2 van amper 950cpm.
Het is dus niet gewoon een verdubbeling, optelsom of wat dan ook, elk stuk is anders.
De grote en pure zijn zelfs moeilijk af te schermen met lood, zelfs met mijn kleintjes komen er 40cpm door het 2mm alluminium + 1.2cm puur lood +3cm plastiek heen.

Gisteren (zaterdag) een goede vriend op bezoek gehad die enkele jaren werkte als ingenieur en supervisor van de renoveringen van Doel en Tihange, hij wees mij er op dat alpha en beta verwaarloosbaar zijn maar gamma wel degelijk een groot risico is om frequent mee in contact te komen.
Het kan dus zijn dat je mineraal iets meer gamma straalt en stop dat onder je bed, ik geloof dat er dan best dodelijke gevolgen van kunnen komen.
Ofwel radon, wat zoals ik al zei hier in België volgens officiële statestieken een 700 mensen per jaar longkanker zou bezorgen.
Gelukkig zou uranium in de meeste vormen vooral alpha vormen en maar een deel beta, al is er altijd radon.
Ik wil nu geen paniek zaaien noch te veel relativeren.
Iemand van mijn schoonfamilie is echter wel gestorven door straling van haar matras in Pripyat. Het kan dus wel in extreme gevallen.

De geiger teller die ik gebruik is de GMC-320 plus, één van de meest voorkomende en best betaalbare tellers.
Gemaakt in Seattle, USA.
Iets van Russische makelij ga ik al helemaal niet uitgelegd krijgen aan mijn Oekraïense schoonfamilie maar die tellers zijn vaak ook veel minder gevoelig en gaan tot veel hogere waardes (lees: post-nucleaire oorlog waardes).
Deze GMC werkt wel goed al is het enkel voor beta, gamma en x-rays.
Heeft een thermometer, kan tiltingen waarnemen al is dat vrij nutteloos, meten van de bovengenoemde stralingen in uSv/u, mSV/u en CPM.
Kan grafieken weergeven, realtime info en je kan alles uploaden op de pc, voor 110 euro als je wat goed rond kijkt op Europese websites.
Importeren zou ik niet doen, komt vrijwel altijd van de USA dus dan betaal je de volle pot importtaxen.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #32 Gepost op: maart 07, 2018, 19:33:46 »
Net de trinite aangekregen. Is eigenlijk vrijwel niks radioactief meer (beta en gamma) en is ook niet natuurlijk uiteraard. Desondanks een speciaal stukje gesmolten zand. Gaf amper 10 CPM meer dan de achtergrond.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #33 Gepost op: maart 07, 2018, 23:52:29 »
Trinite!!  Of het niks is. Dat is een stukje geschiedenis verdorie. En jij Willem weet dat verdomde goed!
Voor de niet-weters onder ons:  Trinite is eigenlijk zand wat door atoomontploffingen ontstaan is.
We kijken dus naar een glasachtig materiaal wat resteert van de atoombom proeven in de New Mexico in de jaren veertig van de vorige eeuw.
En dat koop je zo maar op het Internet?

Groetjes,

Jacques

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #34 Gepost op: maart 08, 2018, 20:48:17 »
Ik kreeg net nog een mailtje of ik een stukje uraninite wil van 2.5x3cm. Ongeveer 200.000cpm haha. Wie haalt nu zo iets in huis. Dat krijg je toch nooit veilig afgeschermd in een huis...

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #35 Gepost op: maart 18, 2018, 18:58:10 »
Zonet deze 2 toegevoegd aan de collectie.
Carnotite met uraninite (3800cpm) en dan de groene cruprosklodowskite met schoepite (3100cpm). Beide van Congo.
Gezien de grootte vallen de cijfers heel goed mee.

Wel even enorm geschrokken toen 1 of ander raar figuur een grote brok torberniet en nadien uraninite uit het doosje haalde en met zijn loop even ging kijken. 5min tot op 1cm van grote stuks en hij wist goed om welke mineralen het ging maar wellicht gewoon iemand die uit was op wat risico.
Gewoon al voor de stand staan op de beurs was goed voor 1200cpm dus dat groot ding tegen je loop is even een ct scan of 5.

Toen de man weg was even met de verkoper gepraat en hij zal er ook op de minerant beurs zijn.
Hij koopt de stuks recht uit Congo en wist me te vertellen dat o.a. cruprosklodowskite moeilijker begint te worden om te kopen door de omstandigheden in de mijnen.
De mensen kunnen er per persoon max 20min per dag in werken om niet meteen op de grond te vallen.
Best erg en wellicht dus ook wel een luguber kantje aan dit soort mineralen.
Zeker die met kristallen die manueel worden ontgonnen.

Misschien ga ik nog wel deze 2 nieuwe ruilen of verkopen voor iets grotere stuks maar op zich krijg ik er niet meer dan 4 verschillende in de loden container.
Bij 4 zal het dus blijven.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #36 Gepost op: april 23, 2018, 00:22:33 »
Nog even een klein testje gedaan vorige week.
Het was geen perfecte labo test of wat dan ook maar een test om te kijken hoe de straling (beta, gamma en x-rays) af neemt met de afstand.

Met als gevolg de 4 acryl doosjes met de mineralen op een tafel gezet (uit de wind) en dan beginnen te meten met een meter (ja dat opplooipaar ding van 2 meter) en geiger (gmc-320 plus).
Ik heb een testje gedaan met de doosje gewoon en eentje met de doosje op de zeide, met de bovenkant van de kristallen naar de geiger gericht.
De resultaten waren niet geheel verwonderlijk, enkel dat er vanaf 30cm plots een stabilisatie is.
Wellicht zijn de zwakkere beta deeltjes daar te verstrooid geraakt of te zwak om verder te geraken.
Waar de doosjes met de kristallen naar de geiger waren gericht zakte de cijfers wel veel sneller tot ze zo goed als gelijk bleven lopen, best eigenaardig maar wederom vooral door beta vermoed ik.
Ook even getest hoeveel straling er effectief door mijn loden "pig" komt (1.2cm dik puur lood aan de zijkanten, 2cm boven en onder). Aan de zijkanten komen er toch een 200 CPM door, wat wel wijst op gamma gezien enkel die wel door lood gaan.
Wellicht gamma door de decay van uranium (234?) in de mineralen, al heb ik ook al wat gehoord van beta dat door de te snelle interactie met een zwaar metaal X-rays kan vormen, echter wetenschappelijke info daaromtrent heb ik niet gevonden.

Dit is totaal geen wetenschappelijke benadering maar eerder een hobbyist die even wat tijd te veel had  ;D


« Laatst bewerkt op: april 23, 2018, 00:42:00 door Willem VD Eynde »

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #37 Gepost op: april 24, 2018, 00:34:50 »
Trinite!!  Of het niks is. Dat is een stukje geschiedenis verdorie. En jij Willem weet dat verdomde goed!
Voor de niet-weters onder ons:  Trinite is eigenlijk zand wat door atoomontploffingen ontstaan is.
We kijken dus naar een glasachtig materiaal wat resteert van de atoombom proeven in de New Mexico in de jaren veertig van de vorige eeuw.
En dat koop je zo maar op het Internet?

Groetjes,

Jacques

Ja dat kan je gewoon kopen op het internet.
Wel best bij  http://unitednuclear.com  gezien die getest zijn door externe experts en de meeste trinitite dat nu in omloop is, is namaak (nee niet met een atoombom na gemaakt maar met glas en dan radioactive deeltjes toe te voegen).
De prijzen kunnen hoog oplopen maar voor deze 2 stukjes was het 30 euro incl verzending.

Jean Pierre Pihay

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 77
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #38 Gepost op: april 24, 2018, 18:10:16 »
Hey Willem

Hoe heb je deze stukjes kunnen bemachtigen ?
Ze mogen / kunnen deze steentjes niet naar het buitenland verzenden omdat ze mogelijk nog (licht) radioactief zijn.
Ik heb de proef op de som genomen en een bestelling geplaatst en inderdaad wordt er een melding gegeven dat verzending naar België niet mogelijk is.

Jean Pierre

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #39 Gepost op: april 25, 2018, 02:08:27 »
Hey Willem

Hoe heb je deze stukjes kunnen bemachtigen ?
Ze mogen / kunnen deze steentjes niet naar het buitenland verzenden omdat ze mogelijk nog (licht) radioactief zijn.
Ik heb de proef op de som genomen en een bestelling geplaatst en inderdaad wordt er een melding gegeven dat verzending naar België niet mogelijk is.

Jean Pierre

Hoi Jean Pierre,

Dat mag wel hoor, zelfs van de USA.
Op zich mag radioactief materiaal niet maar ruwe mineralen en stenen mogen wel, als die zo beschreven worden gaan ze gewoon door alle postcentra door.
Ik heb zowel pithblende van de USA aangekregen via UPS als Autuniet van China via Bpost (ik kon de straling oppikken door de brievenbus heen haha).
De meeste dingen heb ik wel via eBay gekocht of op beurzen zoals die in Antwerpen of Luik (aanrader voor dit soort mineralen).
Polonium ga je bv niet kunnen bestellen op Unitednuclear maar andere dingen zouden wel moeten lukken, al heb ik dat nog niet geprobeerd.

Het beste is een mix, net zoals bij alle mineralen eigenlijk.
Soms is eBay véél goedkoper dan op beurzen, zo heb ik grote afganiet/cavansiet/aquamarijn/smaragd gekocht via eBay voor 1/10de van de beurs prijzen maar soms is het ook omgekeerd.
Gewoon wat mixen en beide in het oog houden.
« Laatst bewerkt op: april 25, 2018, 02:28:38 door Willem VD Eynde »

Jean Pierre Pihay

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 77
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #40 Gepost op: april 25, 2018, 14:45:06 »
Bedankt voor de info Willem.
Bij mij is het alleen om de trinitite te doen. Een speciaal steentje met geschiedenis, daar hou ik wel van.
Unitednuclear verzend in ieder geval niet naar België.
Ik zal het op een andere manier moeten vinden.

Jean Pierre

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #41 Gepost op: april 26, 2018, 04:58:15 »
Bedankt voor de info Willem.
Bij mij is het alleen om de trinitite te doen. Een speciaal steentje met geschiedenis, daar hou ik wel van.
Unitednuclear verzend in ieder geval niet naar België.
Ik zal het op een andere manier moeten vinden.

Jean Pierre

Ik heb net contact gehad met de koper van wie ik mijn stuks had gekocht en hij heeft er geen meer.
Ze zijn inderdaad moeilijk te vinden maar eBay goed in het oog houden dan.
Misschien ook eens rondhoren op beurzen?

Het is inderdaad een speciaal stukje geschiedenis.
Zo heb ik ook enkele stukken van de Berlijnse muur.
Heeft totaal niets met mineralen te maken maar deze gebeurtenissen hadden wel een heel grote impact op de geschiedenis, wat het wel speciaal genoeg maakt om bij je te hebben.

Grtjs

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #42 Gepost op: april 26, 2018, 11:24:38 »
Het is dan wel een fake geproduceerd mineraal, maar kon dit overdreven stuk lopeziet niet laten liggen op een lokale rommelmarkt velen jaren geleden toen ik nog niet zelf zocht.
Volgens wikipedia is de radioactiviteit van het mineraal is nauwelijks meetbaar (370,25)

Iemand wat meer informatie over lopeziet?

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #43 Gepost op: april 26, 2018, 16:55:44 »
Hier een beschrijving van dit mineraal op mindat
https://www.mindat.org/min-2433.html

Victor

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #44 Gepost op: mei 06, 2018, 03:04:55 »
Gisteren nog wat hetere stuks gekocht. Zeker de Cuprosklodowskite die uit kwam op 14500 CPM.
Nog een grotere gummite van de Kasolo mijn en een groot stuk torberniet van wel 16500 CPM (snel gemeten)
Nu is het wel genoeg, misschien dat ik van de oudere enkele op eBay ga verkopen.