GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Het Kristal Museum  (gelezen 16356 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Het Kristal Museum
« Gepost op: maart 17, 2019, 00:04:13 »
Nederland en België kennen een flink aantal musea, waarvan sommigen ook wereldwijd bekend zijn.
Maar Nederland kent ook een aantal musea, die helaas niet zo bekend zijn bij het grote publiek.
Ruim een jaar geleden heb ik een van deze museums bezocht...en het is waar.
Dit is volgens mij het allermooiste museum in Nederland én België op het gebied van Mineralen en Fossielen.
Ik vind het echt noodzakelijk jullie hiermee kennis te laten maken en ik heb dan ook een verslag gemaakt van mijn bezoek aan dit verbluffend mooie museum.

Ik hoop niet alleen dat jullie een beetje genieten van mijn verslag (reageren mag!!) maar viooral dat jullie echt een keer de moeite nemen om dit fantastische museum zelf, of met een gezelschap, te bezoeken.
Ik ben er zeker van dat jullie een geweldige dag zullen beleven!!

Jacques

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #1 Gepost op: maart 17, 2019, 00:23:08 »
Het Kristal Museum.

Het mooiste museum van Nederland staat in Borculo!!

In november 2017 ging ik met mijn lieve vrouw enkele dagen de mooie provincie Overijssel ontdekken. Zoals gewoonlijk bezoekt een mens de hele wereld, maar kent zijn eigen land amper. Daar gingen wij wat aan veranderen. Een leuk hotel geboekt, en op weg naar  het Noorden van Nederland. Helaas zat het weer niet mee. Hele dagen regen en een gemiddelde temperatuur van zeven graden. Ideale omstandigheden dus om een museum te gaan bezoeken. Ik had bij de vrienden van Minerals Foundation al nagevraagd of er een leuk mineralen museum in die buurt was.  En daar kreeg ik een Gouden Tip!  Bezoek het Kristal Museum in Borculo eens in de Achterhoek.
Borculo, ik kende het wel van horen zeggen, maar daar hield het wel mee op.
Gelukkig was het maar een half uur rijden, en wij arriveerden bij het mooie plaatsje aan het riviertje de Berkel. Borculo geniet al sinds 1375 stadsrechten en is nog veel langer in het bezit van een mooi kasteel.
Kortom, dit is altijd een welvarend plaatsje geweest, waar het zeker de moeite loont om er eens te gaan rond wandelen.
Maar wij kwamen natuurlijk voor een bezoek aan het Kristal Museum.
Nou…daar stond ik wel even van te kijken!

In een prachtig gebouw, het voormalige gemeentehuis van Borculo, is het museum gehuisvest. Nou, een droompaleisje voor een museum!
Na een aanloop van vele jaren is de huidige oprichter en directeur van het museum, de geoloog Drs. J.G.Kamphuis, erin geslaagd dit prachtige gebouw te bemachtigen om er zijn droom te verwezenlijken: een eigen museum voor mineralen, fossielen en edelstenen.
Het zal ons benieuwen!
Als wij binnenstappen worden wij niet alleen verrast door de aangename temperatuur. De hele entree bestaat uit een lange, brede gang, die mooi uitgelicht is. Mijn oog valt onmiddellijk op een grote draaiende bol en op twee vitrine kasten die vol staan met mijnlampen. Een heel andere entree dan ik ooit gezien heb in diverse andere mineralen musea.

Wij worden vriendelijk ontvangen aan de entree balie, en geadviseerd de route te volgen die met pijlen is aangegeven, zodat we de hele collectie te zien krijgen.  Mijn eerste indruk is dat de collectie wel heel divers is. Het is duidelijk dat hier niet een of ander ‘opvoedkundige’ principe wordt toegepast. Ik zie schitterende fossielen, en niet alleen van die kleine jongens, maar ook prachtige houten kisten waarin blijkbaar mineralen en fossielen zijn verstuurd uit de hele wereld.

Als wij de trap naar boven nemen, komen we eerst in een mooie zaal terecht waar veel fossiel hout te zien is. Zelf ben ik al jaren een kleine verzamelaar van deze prachtige metamorfosen van fossiel naar mineraal, dus mijn aandacht is meteen gewekt.

Foto 1  : Het Kristal Museum
Foto 2  : De  entree van het museum
Foto 3  : Een van de schitterende fossielen
Foto 4  : Fossiel hout ter grootte van een fietswiel!


jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2019, 00:36:27 »
Ook hier zijn niet bepaald kleine jongens te zien. Alle stukken zijn flink groot en zwaar te noemen. Het is puur genieten van deze exemplaren.
Er staat zelfs een complete boomstam van meer dan twee meter hoog, met een doorsnede van ruim 40 centimeter. Mijn boomstammetje haalt amper 15 centimeter, en dat maakt wat uit bij een boom!
Je valt in deze zaal toch wel steeds in een ander uiterste. Als ik mij omdraai zit ik plotsklaps naar prachtige fossielen te kijken. Diverse spectaculaire trilobieten en ammonieten zijn hier te zien. 70 centimeter doorsnede is geen uitzondering!

Ieder fossiel en mineraal  is voorzien van een duidelijk leesbaar plaatje, waarin in enkele woorden wordt uitgelegd waar je naar staat te kijken. Ook algemene geologische informatie is ruimschoots aanwezig. Ik moet zeggen dat ik geen fouten of halve waarheden kan ontdekken. Alles wordt duidelijk verwoord op een manier die iedereen kan begrijpen.
En niet alleen toelichtingen bij het tentoongestelde mineraal of fossiel. Ook grote geologische perioden worden netjes en duidelijk uitgelegd.  Heel leuk vind ik dat een aantal houten kratten gevuld zijn met gesteenten of fossielen. Mooi afgedekt met een glasplaatje en goed uitgelicht.

Gelukkig meldt  de directeur van het museum zich bij mij : Drs. Han Kamphuis. Hij maakt tijd voor ons vrij en nodigt ons uit voor een kopje koffie in het kleine restaurant. Ik barst natuurlijk van de vragen, en Han neemt ruim de tijd om die te beantwoorden.

Hij heeft als geoloog vele jaren gewerkt in o.a. Yemen, Brazilië en Amerika.
Maar hij droomde altijd al van het oprichten van een eigen museum. Hij vertelt hoe hij als kleine jongen, samen met zijn vader, de eerste pyrietkristalletjes vond.  Dat vond hij fascinerend, en pyriet is altijd een van zijn lievelingsmineralen gebleven.



Foto 1  : Ammonieten van ruim 70 centimeter doorsnede!
Foto 2  : Mooi hergebruik van kratten waarin fossielen en mineralen verstuurd zijn.
Foto 3  : Han Kamphuis.  Oprichter en directeur van het Kristal Museum.
Foto 4  : Knoepert van Pyriet uit Peru. Ruim 60 centimeter in doorsnede.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #3 Gepost op: maart 17, 2019, 00:48:55 »
Hij vertelt uitvoerig over alle politieke en andere horden die hij moest nemen, om uiteindelijk hier in dit prachtige gebouw zijn museum te mogen beginnen. Elk jaar bezoeken duizenden mensen  zijn museum, en voor velen is het de eerste kennismaking met de wereld van de geologie. Hij doet dit samen met een dertigtal vrijwilligers al ruim twintig jaar en nog steeds met veel plezier. En wat mij nog meer verbaasd : hij krijgt geen cent subsidie!!  Kom daar maar eens om bij het Rijksmuseum of een willekeurige theaterzaal in ons land. Heel erg knap als ik alleen maar denk aan de energiekosten, de maandelijkse huur en niet te vergeten een berg verzekeringen die elke maand toch maar weer moeten worden opgehoest!
Ik vraag hem hoe hij zijn museum heeft ingericht. Zijn antwoord overrompeld mij. ‘Ik heb dit museum zo opgezet als ik het graag zou willen zien. Ik vind dat iedereen die hier binnen komt steeds opnieuw verrast moet worden door hetgeen hij onder ogen krijgt. Dus geen thematische opbouw, maar  een opbouw die ons steeds blijft verrassen en boeien.’
Dat verklaart dus een heleboel. Han leidt ons persoonlijk rond door het museum.

Er zit natuurlijk wel enig systeem in. Vele vitrinekasten zijn rondom een thema opgebouwd. Zo heeft Han er plezier in mij een uitgebreide collectie te laten zien van de beschermheilige van de mijnwerkers : Sint Barbara. Deze katholieke heilige wordt nog steeds  over de hele wereld  geëerd. Bij het bouwen van  de metrotunnel in Amsterdam werd eerst haar beeld geplaatst!

Maar ook een vitrine gevuld met oude boeken uit de mijnbouw, certificaten en meer van dit fraais kun je bewonderen.
Een groot raam wat veel storend licht door liet, heeft hij afgedekt met een forse houten plaat. En in die plaat zijn tientallen agaten verwerkt die mooi worden uitgelicht door het wisselende daglicht. Iets wat ik zelf al vele jaren thuis wil uitproberen, maar hier pas kan ik het effect in volle glorie aanschouwen. Werkelijk een sprookje!

Als ik mijn ogen weer kan losmaken van het prachtige paneel met agaten, wordt mijn blik getroffen door een grote wandvitrine die van boven tot beneden helemaal gevuld is met grote platen vol prachtige visfossielen!

Foto 1  : Een van de prachtige zalen!
Foto 2  : Beeldjes van de Heilige Barbara
Foto 3  : Agaten doorgelicht met daglicht!
Foto 4  : Han bij zijn eigenhandig gekapte verzameling visfossielen.

Henrie G. Heikens

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3476
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #4 Gepost op: maart 17, 2019, 13:31:50 »
Een mooi verslag Jacques.
Han en zijn vrijwilligers zijn inderdaad zeer gepassioneerde mineralen verzamelaars in een prachtige ambiance, met een even zo mooie verzameling !
A bad day Digging is stil better than a good day at Work.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #5 Gepost op: maart 19, 2019, 00:10:48 »
Er zijn  problemen met het Forum. Mijn berichten worden geweigerd. Daniel zoekt uit hoe dat komt. Daarna vervolgen wij het verslag. Even geduld nog.
Jacques

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2019, 23:59:19 »
Het zijn de beroemde visfossielen uit Wyoming die ruim 58 miljoen jaar oud zijn. En dan niet van die kleine jongens, die we allemaal wel thuis in de verzameling hebben. Nee, van die grote knapen ! Han vertelt mij dat hij al vele jaren bijzonder gefascineerd werd door deze prachtige fossielen. Hij kocht ze dus niet. Nee, hij ging zelf op zoek in Wyoming, en gedurende verschillende zoektochten, die dan ook vele weken duurden, slaagde hij erin een prachtige verzameling bij elkaar te krijgen. Kijk voor meer informatie maar eens op YouTube.

Als ik de volgende zaal betreedt zie ik een langgerekte wand van vitrinekasten.Elke kast bevat weer oogstrelende collecties: meteorieten, tektieten, moldavieten en…Libian Dessert Glass! Laat dat nou toevallig een van mijn favoriete geologische verslavingen zijn! Dat materiaal zie je niet vaak opduiken, maar hier in het museum liggen enkele mooie exemplaren.

Zoals ik al vermeldde bevat iedere vitrine weer totaal andere collecties. Vaak uitvoerig beschreven met bijpassende foto’s. Een prachtige vitrine gewijd aan het  Deccan Plateau  in India.  Hier liggen de beroemde mineralen mooi uitgelicht en prima toegelicht met een bijbehorend etiket. Minas Gerais in Brazilië…wie kent het niet?  Werkelijk ieder denkbaar onderwerp komt wel aan bod.

Iets verderop zie ik twee zeer fraaie houten werkbanken met ingebouwde metalen draaitafels. Ze worden aangedreven met behulp van voetkracht en zien er zeer mooi uit. Zou niet misstaan in mijn woonkamer in het kader van Industrieel Design!
Han legt uit dat het originele werkbanken zijn. Hij kreeg op zekere dag een telefoontje van een oude dame die ging verhuizen naar een kleiner appartement. Of hij belangstelling had voor de werktafels, anders gingen ze naar de sloop. Hij moest  ze wel dezelfde avond komen ophalen, want morgen was het te laat. Dat liet Han zich geen twee keer zeggen, en de volgende dag bevonden deze prachtige tafels zich al in Borculo. 
Het duurde nog wel even voor hij  ze op fatsoenlijke wijze kon presenteren in het museum.  Maar toen dat eenmaal gebeurd was, kwam er op zekere dag een man op bezoek in het museum. Toen hij de werktafels zag vroeg hij of het museum soms belangstelling had voor gereedschap wat diamantslijpers vroeger gebruikten. Voor hij het wist kreeg Han een propvolle vitrine vol met de mooiste apparatuur voor diamantbewerking die je je maar kunt voorstellen. Zo kan het dus ook! Dat is toch ook de kracht van een goed museum : je trekt soms gratis de mooiste stukken aan. Mineralen en apparatuur die anders waarschijnlijk in de afvalcontainer waren beland.
Nu zijn ze gelukkig  gered en kunnen wij er weer van genieten.

Foto 1  : Een rog.
Foto 2  : Doorkijkje
Foto 3  : Han bij een diamant tafel.


jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2019, 00:05:53 »
Dan wordt mijn aandacht getroffen door een vitrine waarin een collectie barnsteen ligt te pronken. Ik geef het toe: voor deze steen mag je mij midden in de nacht wakker maken!  Niet alleen liggen hier de barnstenen uit het Oostzee gebied, maar ook enkele fraaie exemplaren uit ons eigen Groningen. Niet van die kleine stukjes van een centimeter of zo, nee prachtige stukken van handformaat, waarbij een stuk in het oog springt: een glashelder stuk wat werkelijk tot de top behoort. Nooit gedacht dat barnsteen van dit formaat in Groningen gevonden zou worden!

Jongens…dat is pas genieten! En zoals ik al vertelde bevat iedere vitrinekast weer super mooie stukken. De hele wereld komt aan bod, iedere geologische periode komt voorbij…maar steeds in doseerbare stukken.
Het is te veel om op te noemen, dus ga zelf eens kijken. Han heeft zelfs een soort mijngang nagebouwd, waarin je enorme kwartsen kunt bewonderen. Door de mooie belichting komen de stukken zeer mooi tot hun recht. Ik vraag Han hoe hij erin geslaagd is deze grote kwartsen, in de kantine ligt er een die ruim twee meter lang is, bij elkaar te krijgen. Ik bedoel : een kwartskristal is niet goedkoop. Dus zeker niet deze joekels. Of verdienen sommige geologen toch kapitalen?
Han vertelt me dat hij enkele jaren in Brazilië heeft gewerkt. Hij had het ‘geluk’ dat in de periode dat hij er werkte, een enorme inflatie het land begon te teisteren. Bijna 1% per dag! Dat betekende dat na ruim drie maanden een stuk van pakweg € 1000  nog maar € 10 kostte. Hij kende vele mijnwerkers, en was altijd bereid een stuk meer te betalen voor goede kristallen. Dat leidde er weer toe dat die mijnwerkers met hun gevonden kristallen eerst bij Han langs gingen, omdat ze wisten dat hij een fatsoenlijke prijs betaalde.
En zo slaagde hij erin een aantal fraaie stukken te bemachtigen die hier nu in zijn museum de show liggen te stelen. Zo’n groot kwartskristal zou bij mij ook leuk staan in de huiskamer, maar ik heb geen idee hoe je dat moet vervoeren én plaatsen. Want kwartskristallen hebben een flink gewicht, maar hier in het museum komen zij pas echt tot hun recht!

Ik heb hetzelfde meegemaakt op kleine schaal. Toen ik in 2006 voor het eerst Namibia bezocht, kon ik voor een schijntje prachtige kristallen kopen. Als ik me omdraai van de plaats waar ik nu zit te schrijven, kijk ik recht tegen een matrix aan uit het Gogooboseb Gebergte (Brandberg). Op die matrix zitten drie dieppaarse amethysten. Ook nog een scepters!  Voor 15 eurootjes! Datzelfde stuk zou ik nu niet kunnen kopen voor een prijs van minstens 400 euro!
Het speelse karakter van Han laat zich duidelijk zien als ik een gang in loop die geheel gevuld is met gepolijste stenen in de vorm van Paaseieren. Het zijn er volgens mij honderden!  Je kunt je wel indenken dat kinderen hier gek op zijn!
Maar ook voor liefhebbers van gesteenten is het een lust voor het oog. Er komt werkelijk nooit een einde aan de kleurenpracht van gesteenten!

Foto 1  :  Barnsteen uit Groningen. Glashelder en zo groot als een kinderhoofd!!
Foto 2  :  Kwarts zo groot als een varken!!
Foto 3  :  Paaseieren collectie!!


jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2019, 00:17:35 »
Ik schat dat wij nu al meer dan twee uur aan het rondkijken zijn in het museum, en we zijn nog lang niet aan het einde. Er is ook zo veel te zien!
Er zijn natuurlijk ook enkele kasten met Uv-mineralen er in. Altijd spectaculair om te zien, zelfs als je weet wat er gaat komen. Maar eveneens ontdek ik een vitrine over Wolfgang Goethe en het naar hem genoemde Goethiet.  Ook een prachtige vitrine vol met kristalmodellen zoals  René Haüy, de grondlegger van de kristallografie die heeft laten maken.

Er worden duidelijk geen moeilijke geologische onderwerpen geschuwd. Geologische tijden, chemie, elementen en ga zo maar door. Maar alles is zo duidelijk en begrijpelijk uitgelegd dat zelfs een Oen het wel moet snappen! Complimenten Han.
Als voorbeeld laat ik hier een vitrine zien die gevuld is met Gipskristallen. Het bijbehorende bord legt netjes uit dat  Gips, evenals Haliet, behoort tot de zogenaamde evaporieten. Mineralen dus die ontstaan bij de verdamping van water.

Ondanks het slechte weer buiten en zelfs in november bespeur ik dat er toch wel enkele tientallen bezoekers door de zalen lopen.  Niet te geloven die drukte, want Borculo is nou niet meteen te vergelijken met Utrecht of Amsterdam. Han vertelt ons dat het in de zomermaanden altijd volle bak is.
Nu wij zelf hier rondlopen begrijpen wij wel dat dit een van de allergrootste attracties is in een straal van 50 km. Niet alleen het schitterende gebouw, maar de hele entourage, het prachtige plaatsje Borculo en de gehele tentoonstelling van mineralen en fossielen is prachtig op elkaar afgesteld.

Foto  1  :  Kristalmodellen
Foto  2  :  Voorbeeld van toelichting
Foto  3  :  Gipskristallen bij de toelichting

Rolf Harmelink

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 76
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2019, 13:04:50 »
Hallo Jacques,

Wat een prachtig verhaal  :).
Is inderdaad een geweldig mooi museum. Ben er zelf vorig jaar met mijn dochters geweest (vrouw moest toen werken  :D).

Bedankt voor het plaatsen.

Mvg

Rolf



jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #10 Gepost op: maart 23, 2019, 01:14:02 »
Wij begeven ons stilletjes aan naar de uitgang. Daar staat weer een grote transportkist met daarin een joekel van een IJzermeteoriet uit Campo del Cielo Argentinië. Ik heb thuis ook een leuk stukje maar dit monster weegt 68 kg.

Boven is een soort centrale hal van waaruit de trap weer naar de benedenverdieping leidt. In deze hal staat een joekel van een vitrinewand, die weer gevuld is met de mooiste zaken op het gebied van de mineralogie.  Ik zou zeggen : ga zelf maar eens kijken, hier heb je een foto.

Beneden heb je natuurlijk ook een grote zaal die gevuld is met allerlei mineralen, fossielen, gesteenten en juwelen. Daar kunnen de bezoekers een grote keuze uit maken als ze een mooie herinnering willen aanschaffen. Of misschien wel hun eerste kristal kopen als begin van een grote verzameling!
Han laat ons ook een mooie zaal zien waar kinderen zelf naar goud kunnen zoeken. Hij heeft een originele goudwasinstallatie op de kop getikt en hier weer helemaal  opgebouwd.


Foto 1  : Sfeerbeeld van Borculo in de regen
Foto 2 : Vitrine wand
Foto 3 : Goudwassen

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #11 Gepost op: maart 23, 2019, 01:16:09 »
Hier de andere foto's.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #12 Gepost op: maart 23, 2019, 01:23:09 »
Als laatste laat hij ons een grote werkruimte zien.  Deze ruimte is gevuld met allerhande machines. Kasten om fossielen in te prepareren, je kunt er je eigen stenen slijpen om  in juwelen te verwerken. Maar ook een mooie agaat zagen,slijpen en polijsten. Deze prachtige ruimte wordt ook gebruikt om allerlei cursussen te geven op het gebied van gesteentebewerking en fossielen prepareren. Ik wou dat wij in Zuid Limburg over een dergelijke faciliteit konden beschikken. Ik zou er kind aan huis wezen.

Na ruim drie zeer aangename uren nemen wij hartelijk afscheid van Han.
Hij heeft ons veel bijzondere zaken laten zien. Wij kunnen alleen maar diep respect hebben voor deze man die er samen met zijn 30 vrijwilligers mooi in slaagt dit museum rendabel te krijgen. En dat zonder één cent subsidie!!
Dikke Chapeau!!
Laat dus iedereen die eens een leuke en leerzame dag wil meemaken zich onmiddellijk naar Borculo reppen. Ik weet zeker dat  men daar volledig aan zijn trekken zal komen. En ik weet nu al : hier kom ik vaker terug, want één bezoek is echt niet genoeg om alles te kunnen bekijken.
Dus onze conclusie : Het Kristalmuseum is het mooiste museum van Nederland.
Daar kan geen Rijksmuseum tegen op!!

Op naar Borculo !!                                                                                 

Jacques Feijen

Foto 1 en 2  : Kijkje in de prepareerkamer
Foto 3         : Het Kristal Museum





Foto 1  :

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #13 Gepost op: maart 23, 2019, 01:26:40 »
Graag gedaan Rolf!

Nog een detail van de prachtige agaatwand.

Hartelijke groet,

Jacques

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: Het Kristal Museum
« Reactie #14 Gepost op: maart 23, 2019, 11:33:01 »
Dag Jacques.
Bedankt voor de geweldige rondleiding ik ga zeker een keertje zelf kijken naar het kristalmuseum .
Het is zeker de moeite waard.

groeten Leo