GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: ronde keien in berg  (gelezen 11429 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
ronde keien in berg
« Gepost op: maart 18, 2019, 12:50:51 »
Hoi iedereen. 

Vorige week was ik een rustige bergwandeling aan het doen in de buurt van Shinshiro (Japan).  De plaats is beroemd omwille van zijn watervallen, en heeft ook de naam "de zeven watervallen". 

Echter, in het bos, op redelijk grote hoogte, kan men rotswanden zien, en rotsblokken, die ronde keien bevat.  Voor zover ik weet worden keien rond, omdat ze in een rivier lagen.  Maar deze zitten echt vast in rotsblokken.  Zou dit een oude rivierbedding zijn die door de eeuwen uitgesleten is? En zo ja, is hier iets in te vinden wat de moeite zou kunnen zijn om te verzamelen? ik heb zelf wat rondgekeken, maar niets direct gevonden.  Graag zou ik wat meer te weten willen komen over deze bodemstructuur.  Zie ook de foto.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: ronde keien in berg
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2019, 00:33:02 »
Je hebt gelijk Alex. Deze ronde keien duiden op transport door water. Waarschijnlijk zijn ze samen gekit met zand in zandsteen. Ik denk niet dat je er veel kristallen in zult vinden. Maar het is wel een duidelijk en boeiend geologisch verschijnsel.

Hier in Zuid Limburg kennen wij Groeve De Groot. Daarin kun je het ontstaan van de oer-Maas zien.
Ook daar zijn door meanderende riviertjes gesteenten afgezet, die mooi zijn afgerond. Natuurlijk zijn dat harde gesteenten zoals kwarts en vuursteen. Zachtere gesteenten overleven meestal niet dat gewelddadige transport.

Je kunt in die groeve van alles vinden, maar heel bijzonder zijn de zogenaamde Maaseieren.            Zie foto 3.  Deze eivormige gesteenten ontstaan in een gebied waar de branding vrij spel heeft. Dat vertelt weer iets over de oude, subtropische zeeën die lange tijd België en Frankrijk hebben overheerst. Op sommige van deze stenen zijn duidelijk kleine vlakjes te zien.  Dat zijn kleine deuken die ontstaan zijn doordat tijdens het transport  de stenen tegen elkaar werden geslagen.
En natuurlijk zijn er ook veel gebieden in de wereld waar deze ronde gesteenten een aanwijzing kunnen vormen voor de aanwezigheid van Goud!  Maar dan moet er in ieder geval ook zwaar, zwart zand te vinden zijn.

Hartelijke groet,

Jacques

Foto 1  : Groeve de Groot. Zand -en Grindwinning.
Foto 2  : Ronde gesteenten duiden op transport door water.
Foto 3  : Maasei.

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
Re: ronde keien in berg
« Reactie #2 Gepost op: maart 19, 2019, 00:39:55 »
Dank voor de reactie,
Maaseieren ga ik hier niet vinden en zwart zand is ook niet aanwezig. Maar de grond en rotsen werden wel omhoog gestuwd zodat je op de wanden prachtige breuklijnen kan zien. Er is zelfs een kei te zien die door de druk van 2 breuklijnen gespleten werd (en ze zetten er dan een kastje naast om geld te doneren).