Radioactieve mineralen zijn regelmatig te vinden op Nederlandse beurzen, maar vaak wel in micromountformaat. Voor grotere handstukken maak je veel meer kans op Belgische beurzen (bijv. Minerant in Antwerpen). België heeft vroeger veel mijnbouw gepleegd in Afrika (m.n. het toenmalige Congo) en in die periode is er erg veel van dit materiaal in België terechtgekomen. Neem wel altijd je geigerteller mee, regelmatig is de matrix gevaarlijker dan de secundaire kristallen die er op zitten. In de matrix zit regelmatig pure Uraniniet en dit wil je niet in huis hebben denk ik! Het is mij ooit overkomen dat ik mijn radioactieve micromounts wilde testen. Ik nam mijn doosje mee naar mijn werk waar met radioactieve isotopen werd gewerkt. Deze waren in een aparte ruimte in een kluis opgeslagen met meetapparatuur om radioactiviteit vast te stellen. Aan de buitenkant van de ruimte zat een alarmlicht. Nou je snapt hem al, ik was de ruimte nog niet eens binnengegaan en het alarm ging af met grote consternatie (en een reprimande) tot gevolg. De boosdoener bleek bij nadere bestudering een micromount van nog geen 2 cm met Cuprosklodowskiet. Deze is op zich al een behoorlijk tikker, maar de kristallen zaten in dit geval op massief Uraniniet hetgeen het alarm liet afgaan. Ik heb toen snel een geigerteller gekocht en mijn verzameling gecontroleerd. Alles wat radioactief is is nu buitenshuis in de schuur opgeslagen waar niemand komt!
Mvrgr. David