GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: vitrine verlichting  (gelezen 25483 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
vitrine verlichting
« Gepost op: februari 09, 2016, 00:03:47 »
Hallo
Ik zit weer met een vraag.
Ik heb net 2 nieuwe vitrines opgehaald.
1.50 x 1.50 met 25 glazen vakken en spiegel achterkant.
Nu moet ik er nog wel verlichting voor maken.
Ze komen tegen een blinde muur aan te staan waar het vrij donker is.
Heeft iemand tips?
Ik wil denk ik led maar wat is dan het beste,een strip of spots?
In warm wit of wit?
Ik zat te denken als het spots worden om er 2 of 4 gewoon aan de muur te schroeven boven de kasten en dan met zo'n buigbare arm die ik dan in een boog krom zodat het licht er van boven/voren in geschenen word.
Maar dan zit ik waarschijnlijk met een nare reflexie in de spiegel.
Maar bij strips kan ik er maar 1 kwijt denk ik en dan krijg je weer die schaduwval op alle lagen eronder...
Er schijnt ook speciaal vitrine licht modules te bestaan maar ik vraag me af of dat dit niet gewoon een achterhaald systeem is van before the leds tijd.



Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: vitrine verlichting
« Reactie #1 Gepost op: februari 16, 2016, 14:58:05 »
Zelf heb ik strips, maar ben daar niet kapot van. Zelf zou ik gaan voor ledspots, 2 of drie in het plafond van de vitrine en 2 spot welke je kunt richten op de onderste plank van de vitrine.

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451

Herman van Dennebroek

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 16
Re: vitrine verlichting
« Reactie #3 Gepost op: februari 22, 2016, 18:10:50 »
Ik heb twee soorten vitrines. 1) Kasten van hout met glazen legplanken (5 of 6 leggers) en alleen aan de voorkant een glasruit/deur, breedte ongeveer 80 cm, diepte ongeveer 22 cm. De binnenkant van deze vitrines zijn met een gebroken wit matte muurverf geschilderd. In al deze vitrines heb ik TL buizen als hoofdverlichting. Per vitrine 3 TL buizen waarvan 2 stuks "warm kleurig" de 3e is de standaard koele TL kleur. Deze verlichting geeft een mooie  beetje diffuse verlichting waarbij alle mineralen goed uitkomen en natuurlijk overkomen. Probleem is natuurlijk dat de lagere leggers te weinig licht krijgen, daarom zijn  halverwege in de kast per legger, kleine spotjes gemonteerd die vanaf de voorkant gezien schuin over de leggers naar achteren schijnen en zo de betreffende plak/legger extra licht geven. Toen ik deze constructies aanlegde waren leds nog volstrekt onbruikbaar. Daarom heb ik minispotjes (gloeilamp) 40 Watt, gebruikt. De mix van TL en spotje doet het uitstekend. Als ik dat nu zou moeten uitvoeren zou ik "warm" led spotjes gebruiken.
2) "Vol glas" vitrines. Deze vitrines krijgen als hoofdverlichting twee PL lampen (dit zijn eigenlijk een soort opgevouwen TL buizen die warm licht afstralen) Verder vul ik deze vitrines aan met ( gloeilamp) minispotjes 40 Watt daar waar nodig is en dan weer zo gemonteerd dat het licht naar achteren toe schijnt.

Overigens de minispotjes worden natuurlijk vrij warm,. Ik schakel deze alleen in als er daadwerkelijk door iemand bij de vitrine naar de mineralen gekeken word. De TL buizen kunnen een voor lange tijd aanstaan en geven geen warmte probleem en ook maar weinig stroom verbruik.

Licht dat van buiten af op glazen vitrines valt, geeft naar mijn smaak te veel hinderlijke reflecties.

Succes bij het verlichten van je mineralen.
Herman

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: vitrine verlichting
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2016, 13:54:17 »
Ik heb twee soorten vitrines. 1) Kasten van hout met glazen legplanken (5 of 6 leggers) en alleen aan de voorkant een glasruit/deur, breedte ongeveer 80 cm, diepte ongeveer 22 cm. De binnenkant van deze vitrines zijn met een gebroken wit matte muurverf geschilderd. In al deze vitrines heb ik TL buizen als hoofdverlichting. Per vitrine 3 TL buizen waarvan 2 stuks "warm kleurig" de 3e is de standaard koele TL kleur. Deze verlichting geeft een mooie  beetje diffuse verlichting waarbij alle mineralen goed uitkomen en natuurlijk overkomen. Probleem is natuurlijk dat de lagere leggers te weinig licht krijgen, daarom zijn  halverwege in de kast per legger, kleine spotjes gemonteerd die vanaf de voorkant gezien schuin over de leggers naar achteren schijnen en zo de betreffende plak/legger extra licht geven. Toen ik deze constructies aanlegde waren leds nog volstrekt onbruikbaar. Daarom heb ik minispotjes (gloeilamp) 40 Watt, gebruikt. De mix van TL en spotje doet het uitstekend. Als ik dat nu zou moeten uitvoeren zou ik "warm" led spotjes gebruiken.
2) "Vol glas" vitrines. Deze vitrines krijgen als hoofdverlichting twee PL lampen (dit zijn eigenlijk een soort opgevouwen TL buizen die warm licht afstralen) Verder vul ik deze vitrines aan met ( gloeilamp) minispotjes 40 Watt daar waar nodig is en dan weer zo gemonteerd dat het licht naar achteren toe schijnt.

Overigens de minispotjes worden natuurlijk vrij warm,. Ik schakel deze alleen in als er daadwerkelijk door iemand bij de vitrine naar de mineralen gekeken word. De TL buizen kunnen een voor lange tijd aanstaan en geven geen warmte probleem en ook maar weinig stroom verbruik.

Licht dat van buiten af op glazen vitrines valt, geeft naar mijn smaak te veel hinderlijke reflecties.

Succes bij het verlichten van je mineralen.
Herman


Bedankt herman.
Heb je daar misschien fotos van want ik kan me er moeilijk een beeld van vormen.
En de keuze voor warm licht en witlicht,heb je bij ieder licht een specifiek soort mineraal geplaatst? Welke en waarom?

Van mijn 2 kasten is er helaas 1 gesneuveld. Heel erg balen. Het waren de laatste 2 kasten die er waren en ze zijn handgemaakt...
Ben nu bezig met het inrichten ervan.
Zonder verlichting nog even maar gewoon een grote ledbak aan het plafond.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Herman van Dennebroek

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 16
Re: vitrine verlichting
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2016, 14:23:22 »
Ik zal hopelijk aanstaand weekend een paar foto's maken.

Ik plaats niet bepaalde mineralen onder bepaald licht. Begrijp ik goed uit jullie foto dat de vitrine kast volledig uit glas is opgebouwd?

Met groet,
Herman

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: vitrine verlichting
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2016, 14:52:22 »
Ja dat klopt!
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Herman van Dennebroek

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 16
Re: vitrine verlichting
« Reactie #7 Gepost op: februari 25, 2016, 17:22:27 »
Beste marsha & prullaria,

Ik had nog wat foto's op mijn computer staan waarop mijn vitrines zichtbaar zijn. Deze foto's zijn niet genomen om mijn verzameling mooi te laten zien. Ze waren nodig i.v.m. een ingrijpende renovatie aan de woning. De aannemer had me geadviseerd foto's van de inrichting/verzameling te maken voor het geval er schade zou ontstaan. Ik zou dan in ieder geval bewijsmateriaal hebben.

Hopelijke verduidelijken de foto's wat ik eerder schreef. Bij de grote, houten vitrines branden de lampen niet. De schaduwen die je op de achterwand ziet worden veroorzaakt door  de flitser.

Bij jullie volledig uit glas bestaande vitrines zal het een stuk lastiger zijn om de zaak goed uit te lichten. Een lichtbak met Tl-buizen bovenop kan in ieder geval wel. Het vele glas zal wel wat reflecties opleveren.
Bij IKEA zijn op dit moment kleine led klemlampjes te koop voor ong. € 12,00 deze geven een mooi licht. Ze zijn in diverse kleur uitvoeringen. zie http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00309363/#/30309347  Deze lampjes zou je op diverse plaatsen aan de voorkant van je vitrine kunnen plaatsen.

Nogmaals succes met je verlichting,
Herman

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: vitrine verlichting
« Reactie #8 Gepost op: februari 28, 2016, 23:50:20 »
Dankjewel.
Mooie collectie teouwens. Erg kleurrijk.
Ik denk dat ik aan de slag ga met wat ledstrips die je in stukken kan knippen en verdelen.
Dan even kijken ofdat ik ze aan de buitenkant kan plakken om ze naar binnen te schijnen.
Ik heb ze voor niet al te duur op marktplaats gezien incl. dimmer. In warm white.
Ze hebben ze ook in uv ledstrip.
Lijkt me wel leuk om te combineren.
En dan ook nog een spot boven in de hoek waar een plank hangt.
Ik zit anders toch met het wegwerken van die kabels.
Het is een schitterende kast maar ik had dit beter uit moeten denken.
Ook dat er geen deuren voor zitten en het nu na 1 week al vol met stof komt.
Ik had er eigenlijk 2 maar er is er 1 gesneuveld bij het vervoeren. Hierdoor staat de kast nu ook gelijk hutje mutje. Wat t stofvrij houden nou niet echt tengoede komt. Beetje jammer
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: vitrine verlichting
« Reactie #9 Gepost op: februari 29, 2016, 08:37:51 »
Hoie Marscha,

heb je de weblink voor die uv leds?
Greetz,

Erwin

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: vitrine verlichting
« Reactie #10 Gepost op: februari 29, 2016, 15:56:28 »
Ik vermoed dat het helaas niet los verkrijgbaar zal zijn, maar ik vond de verlichting in de professionele vitrinekasten die in onderstaand filmpje vanaf 3:50 te zien zijn ontzettend mooi uitgewerkt:

&t=3m50s

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: vitrine verlichting
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2016, 14:01:13 »
Hoi Nils,
Ik heb toevallig vandaag hetzelfde filmpje geadviseerd bij het onderwerp vitrinekasten.
Prachtig voorbeeld van hoe het zou kunnen,

Groeten,
Jacques

thezeeuw

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 13
Re: vitrine verlichting
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2016, 12:03:06 »
ik haak ff in mn wb verlichting, kleur licht...Zit namelijk in hetzelfde proces..
Onze overweging is juist om wit licht te nemen om een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van kleuren ed te hebben.
Warm wit/geel wordt idd als aangenamer ervaren (schemerlampjes ed) maar vertekenen ook flink, ondanks dat onze ogen/brein hiervoor heel goed compenseren

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: vitrine verlichting
« Reactie #13 Gepost op: maart 03, 2016, 15:00:04 »
Beste thezeeuw

Een film op Youtube over de verschillende kleurtemperaturen
met o.a. een directe vergelijking 4100K vs 5000K
en een artikel over het kleurenspectrum http://www.digikey.com/en/articles/techzone/2013/nov/leds-offer-efficient-coloraccurate-museum-gallery-lighting.

Misschien een tip om een bezoek te brengen aan het Kristalmuseum (zie banner bovenaan de pagina) en te kijken welke verlichting ze bij de verschillende opstellingen en vitrines gebruiken.

Met vriendelijke groet

John de Bruijn

« Laatst bewerkt op: maart 04, 2016, 10:36:05 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: vitrine verlichting
« Reactie #14 Gepost op: maart 05, 2016, 20:32:15 »
Hoie Marscha,

heb je de weblink voor die uv leds?

Ik heb hier de website
Lumimaniac.nl
Goed bedrijf denk ik.
Ik had ze een email gestuurd met het verhaal erbij wat ik zoek en ze waren erg behulpzaam.
Kreeg een uitgebreide mail terug waarbij ze echt meedachten.
Je kan daar allerlei leds bestellen zoals jij het wil hebben. Ze kunnen losse componenten sturen die je zelf moet solderen. Ze kunnen verloopjes sturen maar zij kunnen het ook voor je solderen in de exacte configuratie die je wil hebben.
En volgens mij zijn ze ook niet duur.
Die uv ledstrips die ze overig in 2 uv varianten hebben kost 11.99
Volgens hen moet je van deze de zwarte uv kiezen voor mineralen.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾