GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Is dit Calomel of Fluorite ? of iets anders?  (gelezen 11280 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emral

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Is dit Calomel of Fluorite ? of iets anders?
« Gepost op: augustus 23, 2019, 13:56:38 »
Hallo iedereen.

Dit is mijn eerste forum bericht daarom groet ik eerst alle forum leden.

Ik was op vakantie in Turkije ik liep langs een rivier ik vond een kristalachtig blokje mineraal  ik ging beetje verder kijken en verder graven in de rivier oever en ik kwam thuis met een grote tas ik denk zo iets van 20kg of zo.
Beetje internetten en kijken wat het kan zijn maar helaas kan ik niet vinden wat het is. Ik twijfel tussen Fluorite en Calomel. Daarom wil ik vragen of jullie me hiermee kunnen helpen.

Ik heb video's gemaakt maar deze zijn hier moeilijk toe te voegen daarom heb ik van de video's screenshots genomen.

Materiaal is erg zacht ik kon met me nagel dikke kras erin zetten en het is doorzichtig zoals je kan zien op de foto's.




















jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Is dit Calomel of Fluorite ? of iets anders?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2019, 02:13:50 »
Lijkt mij duidelijk gips.

Maar wat ik mij afvraag : 20 kg?  En dat mee naar huis genomen?
Blijkbaar weet jij niet hoe gevaarlijk het is om mineralen mee te nemen uit Turkije?  Er hebben al genoeg mensen in de bak gezeten of heel veel problemen gehad met steentjes of mineralen in hun koffer.
Ik zou uit dat land geen zelf gevonden mineralen mee naar huis durven nemen.

Gelukkig is het wel goed afgelopen deze keer.


Emral

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Re: Is dit Calomel of Fluorite ? of iets anders?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2019, 16:38:45 »
Hoi Jacques, bedank voor je reactie,

20 kg gaat niet lukken in een koffer want bagage limit is al 20 kg.
Het is niet meegenomen naar Nederland wij hebben huis in Turkije het ligt daar in Turkije.
Ik heb niet eens een sample meegenomen. (Ik had wel spijt dat ik dat niet gedaan heb)
Inderdaad ik ging beetje googelen naar gips kristallen en ik heb paar foto's gezien die erop lijken.

Groeten
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2019, 20:27:00 door Emral »