GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Angora Kristal  (gelezen 10032 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Daan83

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 25
Angora Kristal
« Gepost op: juli 01, 2019, 22:31:52 »
beste forum leden.

Ik had een vraagje. ik ben geïnteresseerd in het Andara Kristal.
iemand bekend daarmee en waar ik het zou kunnen vinden. ?

schijnt een behoorlijk mysterieuze steen te zijn.
en hier zitten de experts dus dacht vraag het hier..

hopelijk meteen op het goeie gedeelte van het forum :)




Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Angora Kristal
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2019, 23:39:19 »
Het helpt vaak om de natuurkundige term van dergelijke marktverkoop/helendewerking/etc te googlen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Obsidiaan
En dan die naam combineren met kleur blauw en voila: via internet te bestellen ;D

Daan83

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Angora Kristal
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2019, 13:14:51 »
nee ik wil het zelf zoeken... in de natuur..
niet kopen...

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Angora Kristal
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2019, 22:35:36 »
Ja Daan,

Dan zul je toch naar Columbia moeten reizen.
Er zit niets anders op.
En er zijn natuurlijk al heel veel namaak kristallen op de markt.
Veel meer dan er in werkelijkheid bestaan.

Wil je zeker zijn dat je het goede soort obsidiaan hebt, dan moet je echt naar Columbia. Je kunt dit type nergens anders vinden. Maar dat maakt het zoeken naar mineralen net zo mooi. Je komt werkelijk op plaatsen waar gewone toeristen nooit komen.
Zo droomde ik al in de jaren negentig van het zelf vinden van Libyan Desert Glass. Pas in 2012 kreeg ik de kans naar dit veraf gelegen gebied te reizen. En zelf Libyan Desert Glass te vinden! Dat was een fantastische reis, die momenteel helaas niet te herhalen is, vanwege de zeer onrustige en onveilige  situatie in Egypte. Maar ik heb er nooit spijt van gehad dat ik die geweldige reis heb mogen maken!!
Doen dus!!

Daan83

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Angora Kristal
« Reactie #4 Gepost op: juli 03, 2019, 20:52:34 »
waauw bedankt jacques

als ik die foto zie wil ik hem alleen nog maar meer
maar dingen hebben geen enkele waarde voor me als ik ze niet zelf gevonden heb
deze steen is echt vrij recent op me pad gekomen.
en ben er kwa research niet heel diep op in gegaan.
maar google leek niet echt hele interessante hits te geven.

en zelfs youtube geeft geen interessante filmpjes van een prospector
of een steen zoeker die hier naar op zoek is..

zijn er boeken of zo waar ik meer info over deze steen zou kunnen vinden...
en vind je zo iets in een rivier.. of gaten in rotsen of moet je er een gat van 300 m diep voor graven .


Mark Holtkamp

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 54
Re: Angora Kristal
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2019, 22:43:29 »
Volgens mij is het geen natuurlijk materiaal, maar glas. Als je googelt op "gekleurd glas brokken decoratie" zie je dat het ook in bulk verkocht wordt.
Misschien daarom ook dat je er geen filmpjes van prospectors of vindplaaten van vindt, en dat het ook niet voorkomt in de edelsteen handel.

Mark

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Angora Kristal
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2019, 02:11:58 »
Ook ik ben vrij sceptisch over het feit dat dit natuurlijk materiaal zou zijn; de enorme range aan kleuren en de ingesloten gasbelletjes lijken mij toch glas, dan wel slakken die als bijproduct afkomstig zijn van de glasproductie. Hoe dan ook menselijk in plaats van natuurlijk.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Angora Kristal
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2019, 02:59:24 »
Hee mannen,

Mijn Libyan Desert Glass is wel echt hoor!! Daar kun je genoeg over vinden op internet en YouTube.
Het blijft nog altijd een mysterie hoe dit glas ontstaan is. Vulkanisch glas bevat tussen de 70 tot 75% glas. Libyan Desert Glass echter bijna 99% glas!!!

Ik heb enkele jaren geleden een complete lezing met PowerPoint gemaakt over Natuurlijke Glazen.
Dus Fulmarieten (blikseminslag), Vulkanisch glas (obsidiaan), Libyan Desert Glass en Tectieten ( o.a. Moldaviet).
De variëteit die Daan aanhaalt was mij tot nu toe ook niet bekend. Maar ik neem aan dat het een vulkanisch glas is.
Maar het is een feit dat de laatste jaren enorm veel namaak op de markt is gekomen. Vooral in China schijnt men hele goede methoden ontwikkeld te hebben waardoor o.a. Moldavieten bijna echt lijken te zijn!! Ik heb ze vorig jaar nog in Sainte-Marie gezien!!  Dus alleen maar aankopen bij een betrouwbare handelaar en zeker niet op E-bay of iets dergelijks. Want dan kun je makkelijk bedrogen worden. En het allerbeste blijft natuurlijk : ZELF GAAN ZOEKEN!!

Foto 1 : Jacques met eigen vondst  van Libyan Desert Glass  2012
Foto 2 : Fulgarieten in de Egyptische Woestijn
Foto 3 : Detail in LDG  Vloeistromen in glas
Foto 4 : Detail in Moldaviet : gasbellen

Mark Holtkamp

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 54
Re: Angora Kristal
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2019, 13:26:25 »
Hallo Jacques,

Ik twijfel er niet aan dat jouw desert glas echt is!  en zeker komt natuurlijk glas voor in de vorm van tektieten en obsidiaan. Maar ik geloof niet dat die glasheldere felgekleurde stenen van natuurlijke oorsprong zijn.
Ik las trouwens dat 'Andara' een geregistrerd handelsmerk is, het is dus geen geologische term.

Mark.