GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Het plezier van zelf zoeken...en vinden.  (gelezen 9671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Het plezier van zelf zoeken...en vinden.
« Gepost op: mei 11, 2020, 23:02:17 »
Thorikos slakken zitten altijd vol verrassingen. Ik mag er graag naar zoeken. En dan bedoel ik niet die slijmerige beesten, maar slakken die over blijven van de verwerking van ertsen. In dit geval lood -en zilverertsen.  En als ik weer terug ben van het mooie en lieflijke Griekenland begint een tweede avontuur. Thuis, gewapend met mijn microscoop en stenenbreker, begint de zoektocht. De zoektocht naar mooie en zeldzame kristallen. Ik weet dat niet iedereen het met mij eens is, maar een zelf gevonden mineraal is voor mij 1000  maal mooier en specialer dan een gekocht prachtig kristal. Aan een eigen vondst zit toch een echt verhaal vast. Hoe moeizaam de tocht was. Hoe zwaar het werk. Hoe de hitte je bijna flauw liet vallen. Of de kou je dreigde te veranderen in de Verschrikkelijke Yeti. Dat zijn de verhalen die bij je blijven. De vrienden die je bij stonden, die 's avonds samen met je een goed glas bier dronken op de succesvolle jacht op mineralen.
In de Griekse slakken kom je altijd verrassingen tegen. En ook heel bijzondere combinaties van verschillende mineralen.
Dit is zo'n voorbeeld. Een eenvoudig Paralaurioniet kristal waarop kleine Phosgeniet kristallen zitten.
Zeer eenvoudig...voor mij een Kunstwerk.  Geniet er van.   
Paralaurionite met Phosgenite.  Thorikos Cove   Lavrion   Greece   fov=4 mm   Foto&Coll. Jacques Feijen