GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Marcasiet, pyriet of iets anders?  (gelezen 19442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

corniel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Gepost op: december 09, 2014, 22:39:31 »
Zie bijlage voor de foto.
Wat is dit voor een geode? Het lijkt op pyriet, maar dan groener, en er onder lijkt paars te zitten...

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #1 Gepost op: december 09, 2014, 23:04:02 »
Hoi Corniel,

Welkom op het forum en ook meteen met een duidelijke vraag.

Het determineren van mineralen a.d.h.v. een foto is altijd moeilijk. Maar toch, zoals wel vaker op het forum gedaan wordt, kan er gekeken worden wat het misschien zou kunnen zijn.

Heb je nog meer informatie over het mineraal? Vindplaats, jaartal van vinden of andere dingen die er mee te maken hebben? Zoals het er nu uitziet op de foto, twijfel ik zelfs of het een 'echt' mineraal is.

Groetjes,
Kristian

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #2 Gepost op: december 09, 2014, 23:28:13 »
Hoie Corniel,

Het is een geverfde  Kwarts geode met zeer fijne kwarts kristallen,zuid marokko, waarschijnlijk uit de Bou Craa phosphate mijnen, ik heb er een paar maar dan niet gekleurd. Ik heb er tijdens Marokko trip zat "bewerkte"gezien.

kleuring voor de toeristen  ;)
« Laatst bewerkt op: december 09, 2014, 23:30:00 door Erwin Bras »
Greetz,

Erwin

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #3 Gepost op: december 09, 2014, 23:29:46 »
@ Erwin: dan hebben mijn ogen me niet verraden ;)

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #4 Gepost op: december 09, 2014, 23:30:56 »
@ Erwin: dan hebben mijn ogen me niet verraden ;)

 8) ;)
Greetz,

Erwin

corniel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #5 Gepost op: december 10, 2014, 00:10:01 »
Het is een geverfde  Kwarts geode met zeer fijne kwarts kristallen,zuid marokko, waarschijnlijk uit de Bou Craa phosphate mijnen, ik heb er een paar maar dan niet gekleurd. Ik heb er tijdens Marokko trip zat "bewerkte"gezien.

kleuring voor de toeristen  ;)
Komt inderdaad uit Marokko, ergens langs de weg gekocht na wat afdingen  :), dan kan je die voor een paar euro kopen.
Waarom verven ze die dingen? Ziet er overigens best wel echt uit voor een leek.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #6 Gepost op: december 10, 2014, 00:20:27 »
Hoi Corniel,

Dan kunnen we helaas wel nu definitief stellen dat het geverfd is.
Waarom ze het doen? Alles waar geld mee te verdienen valt, doet de mens vaak. Extra glinstering, intensievere kleuren, al deze dingen tellen mee om iets beter te doen verkopen. Dat zal wel de reden zijn. Helaas is het gewoon het verpesten van een origineel mineraal, vind ik.

Groetjes,
Kristian

Nico Kindt

  • Gast
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #7 Gepost op: december 10, 2014, 00:32:07 »
Ik heb ook eens zulke stukken gezien toen werden ze verkocht voor marcasiet.
Maar eingenlijk was het gewoon grafiet poeder dat er op zat.
Ze sproeien een beetje lijm op de kwarts en en strooien het grafiet poeder er op en je hebt een goede met Marcasiet;
Zo was het te minste met het stuk dat ik heb gezien op een beurs bij een Marokaan.
dus je moet niet vragen waar hij de mosterd heeft gehaald.
Altijd opletten met stukken uit Marokko.
Moet vast een manier om makkelijk om makkelijk geld te verdienen.
Waarom gaan zoeken als vervalsen veel gemakkelijker is en veel minder moeite kost.
Groetjes Nico
« Laatst bewerkt op: december 10, 2014, 00:36:18 door Nico Kindt »

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #8 Gepost op: december 10, 2014, 09:57:34 »
Ik sluit me aan bij wat hier boven wordt gezegd, deze lijkt geverfd.

Jan de Boer

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 167
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #9 Gepost op: december 10, 2014, 10:13:22 »
Niet alleen oppassen bij stukken uit Marokko,let ook op China en Zuid-Amerika enz,enz :(
Gr Jan

Wacht niet tot later,want als later eerder komt, ben je te laat

Nico Kindt

  • Gast
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #10 Gepost op: december 10, 2014, 11:40:18 »
Ja das natuurlijk waar Jan.
Je moet altijd opletten.
Maar ik ei maar Marokko omdat het hier over Marokko ging.
Groetjes Nico

Cor

  • Gast
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #11 Gepost op: december 10, 2014, 12:38:50 »
In Marokko worden ook frequent namaak geodes aangeboden. Vooral op de weg van Marrakech naar Ouarzazate kom je deze exoten tegen. Het betreft dan vaak gedroogde klei met daarin kunstmatig gegroeide kristallen. Hele bussen met enthousiaste liefhebbers worden hiermee verblijdt.
Als de buitenzijde sneeuwwitte kwarts is, is het waarschijnlijk conform Erwin zijn uitleg. Als de buitenzijde meer kleiachtig is, is het in de basis geen eens een natuurlijk ontstane geode.

Verleden jaar reed ik met een goede vriend regelmatig in de Hoge Atlas dezelfde route af, op weg naar onze gids, vindplaatsen of ons hotel. Bij iedere passage van een bepaald punt, sprong er een lokale handelaar enthousiast (of wanhopig?) bijna voor onze auto, hevig zwaaiend met 2 helften van zo'n namaak geode. Nadat hij dit, verspreid over een paar dagen al zo'n 8 maal gedaan had, begon hij ons te herkennen en bleef berustend in de berm zitten. Hopend op betere "liefhebbers".

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #12 Gepost op: december 10, 2014, 12:41:42 »
Haha, mooi verhaal Cor! Echt zo'n cultuurshock wat je in Marokko mee zal maken. Ik kan het me alleen maar inbeelden met de verhalen die je nu beschrijft.

In ieder geval is het jammer dat er zoveel namaak mineralen op de markt zijn. Uiteindelijk zijn die, ronduit foeilelijke, gekleurde agaten ook zo erg. Dat vind ik dan weer een triest iets. En dan ook nog verkopen onder het mom van "dat ze echt zijn". Tenenkrommend is dat.

Groetjes,
Kristian

Cor

  • Gast
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #13 Gepost op: december 10, 2014, 14:17:52 »
Hoi Kristiaan,
Aan de ene kant is dat inderdaad jammer.
Maar de vervalsingen uit Marokko zijn duidelijk te herkennen. In ieder geval geldt dit voor mineralen. De mensen aldaar zijn creatief in het vinden van economisch bestaansrecht.
En iedere reiziger is in hun ogen rijk. Want in hun perceptie moet je rijk zijn om een vakantie te kunnen veroorloven.
Ik hoorde een geoloog eens zeggen dat hij er geen moeite mee had dat een zakenman voor zijn chique kantoor een hele duur en vervalst fossiel aanschafte.
Daar kan ik me wel in vinden.
Je kan in Marokko mooie mineralen kopen voor weinig geld. De mensen aldaar nemen soms grote risico's om de mooie stukken te delven. Dat is hard werken onder beroerde omstandigheden en tegen een minimale vergoeding.
Zelf koop ik niet maar zoek zelf. Dat met behulp van een gids. Die betalen we goed want we nemen iets mee uit zijn land en iets reëels ervoor teruggeven houdt de zaak in balans.
Mijn eigen ervaring is dat de mensen aldaar in de regel aardig een vriendelijk zijn als je ook respect voor hun toont. De diverse verkooptrucs van de lokalen kan je het beste bekijken met humor en begrip voor hun situatie

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: Marcasiet, pyriet of iets anders?
« Reactie #14 Gepost op: december 10, 2014, 15:58:47 »
Nog even een paar foto's van vervalste mineralen uit Marokko niet alleen mineralen maar ook fossielen worden vervalst.

Groeten Leo