GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: ultrasoon reiniger  (gelezen 12446 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ludo Jamart

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
ultrasoon reiniger
« Gepost op: september 24, 2019, 23:34:20 »
Hoi iedereen,
Ik wil me een ultrasoon reiniger aanschaffen voor het reinigen van mineralen.
Daar er heel wat verschillende modellen op de markt zijn, weet ik niet welk toestel hiervoor het meest geschikt is.
Wat kunnen jullie me aanraden?
 Alvast bedankt.
m.v.g Ludo
mvg Ludo

RdeJong82

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 17
Re: ultrasoon reiniger
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2019, 16:40:48 »
Voor professioneel gebruik is Branson wel één bekendste en betere producenten denk ik, maar ook flink aan de prijs voor een hobbyist. Verder heb ik geen tips wat betreft merk of type, maar wel een aantal aandachtspunten voor zowel aanschaf als gebruik:

  • Denk na over welk formaat mineralen/gesteente je er mee wil gaan schoonmaken, mijn ervaring is dat je altijd wat meer volume nodig hebt, dan je in eerste instantie denkt. Je zit toch al snel in de orde grootte van enkele liters denk ik.
  • Goedkoop is vaak duurkoop, zeker bij regelmatig gebruik gaan goedkope modellen(vaak apparaten met veel kunststof onderdelen/ombouw) snel kapot.
  • De mogelijkheid om te switchen tussen 2 (bv 20 en 40KHz) of meerdere frequenties kan handig zijn(voor grotere massieve objecten werken de lagere ultrasone frequenties beter als ik het goed heb, maar deze functie is zeker geen must.
  • Leg nooit iets direct op de bodem of tegen de binnenwand van de reiniger, maar doe dit altijd in een kunststof of metalen mandje. Direct op de bodem of tegen de wand zorgt voor een inefficiënte werking en nog belangrijker, je sloopt hiermee de reiniger. Zo'n mandje zit er als het goed is bij als je 'm nieuw koopt. Verder neemt een mandje ook volume in, dus het effectieve volume van je ultrasoon reiniger is vaak iets kleiner dan de specificatie aangeeft. Eventueel is een mandje ook zelf te knutselen van metaal of kunststof. Een andere optie is bv iets van een spons tussen de bodem en het te reinigen object. Dikke kunststoffen absorberen ultrasone trillingen, dus die zijn niet aan te raden.
  • Een uitvoering met een aftapkraantje is zeker aan te raden, dit voorkomt dat je 'm bij waterverversing moet leegkiepen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat leegkiepen meestal gepaard gaat met knoeien, wat weer de mogelijke problemen met zich mee kan brengen wat betreft veiligheid. Bij de aanwezigheid van een kraantje kan je de reiniger zo positioneren, dat het afvalwater direct of via een slang in bv een gootsteen of emmer terechtkomt.
  • Voor een effectieve reiniging is de toevoeging van een kleine hoeveelheid detergent/surfactant aan het water aan te raden. Hiervoor zijn speciale middelen op de markt die je vaak kan kopen bij de leverancier van de reiniger, maar mijn ervaring is dat een klein druppeltje Dreft, St Marc of handzeep vaak ook prima werkt.
  • Laat je object vooraf langdurig weken in water, dit zorgt voor aanzienlijk betere resultaten.
  • Verder is langdurige ultrasone reiniging zonder pauzes en waterverversing niet effectief. Door de ultrasone trillingen warmt het water op en dit kan negatieve effecten hebben op sommige mineralen. Daarnaast vindt de reinigende werking voornamelijk de eerste minuten na de start plaats. Mijn advies is daarom: 1 tot 10 minuten ultrasone reiniging, water verversen, object terugplaatsen(eventueel in een andere positie als de reiniging niet overal op het object goed lukt) en opnieuw starten. Dit proces kan dan meerdere malen herhaald worden tot het gewenste effect behaald is en/of er geen vuil meer los komt.
  • Denk ook na waar je het apparaat plaats i.v.m. het geluid, dit is erg irritant en schadelijk voor je o.a. gehoor. Gehoorbescherming is dus aan te raden als je je tijdens werking van de reiniger in dezelfde ruimte bevindt, daarnaast is het verstandig om je sowieso niet te lang in de buurt van een werkende niet-afgeschermde ultrasoon reiniger te begeven. Je kan deze natuurlijk in een speciale geluidsabsorberende kast plaatsen, maar dit maakt het weer extra kostbaar.
  • And last but not least: mineralen en gesteente kunnen onherstelbaar beschadigd raken door ultrasone reiniging, doe dus eerst voldoende research m.b.t. de geschiktheid voor ultrasone reiniging. Soms kan op macroniveau alles goed lijken te gaan, maar op micro niveau enorme schade ontstaan.

ludo Jamart

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Re: ultrasoon reiniger
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2019, 20:46:26 »
Bedankt voor deze informatie en aandachtspunten. Ik wil de ultrasoon voornamelijk gebruiken voor kleine en middelgrote mineralen, die ik eerst met een hoge drukreiniger zuiver gemaakt heb. Vaak blijven er nog kleirestanten achter die het uitzicht van het gesteente, mineraal een beetje verbrodden. Daarom hoop ik die laatste kleirestanten te kunnen verwijderen met de ultrasoon reiniger. Ik ga alvast deze (uw) tips in acht nemen.
Zo vlug ik een toestel aangeschaft heb zal ik een foto plaatsen van, voor en na de ultrasoon reiniging.


 
mvg Ludo

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: ultrasoon reiniger
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2019, 12:48:37 »
Ik heb geen advies voor je qua merk, maar bij het lijstje van aandachtspunten ontbreekt m.i. het meest belangrijke al ligt het wel voor de hand: Nooit, maar ook nooit, met je vingers in het water als de ultrasoon aanstaat, dit heeft een vernietigende werking op de cellen. Ultrasoon werkt met het principe van cavitatie, simpel gezegd het imploderen van "luchtbellen" in water en laat nu het menselijk lichaam voor meer dan de helft uit water bestaan. Dus dat imploderen gaat ook in je cellen gebeuren. Niet doen dus, altijd eerst uitzetten! Verder heb ik zelf geen beste ervaringen met ultrasoon al heb ik het daarbij alleen gebruikt voor micromounts en niet voor grotere handstukken. Wat kwartskristallen reinigen is natuurlijk geen enkel probleem, maar fijnere kristallen kunnen inderdaad makkelijk worden beschadigd.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: ultrasoon reiniger
« Reactie #4 Gepost op: september 26, 2019, 21:07:57 »
Ik gebruik heel vaak mijn oude ultrasoonreiniger. Ik heb dat ding 30 jaar geleden gekocht en het werkt op vier AA-batterijen.
 Eigenlijk alleen bedoeld voor het reinigen van sieraden en edelstenen. Maar het badje werkt altijd prima. Het enigste wat ik echt niet doe is mineralen die bestaan uit 'harige' bosjes (aurichalciet, oliveniet, agardiet enz.) of zo hierin reinigen. Dat gaat altijd mis.
Voor de rest wil ik hem echt niet missen!

Aangezien ik vaak microkristallen fotografeer, vind ik het heel erg belangrijk dat je van te voren het mineraal zo schoon mogelijk presenteert. Dus weg met al dat stof, haartjes (waar komen ze vandaan?) en overige storende troep. Meestal zijn micromounts schoon genoeg, maar ik begin eerst altijd met voorzichtig blazen. Daarna kijk ik eventueel of vastzittende stofjes verwijderd kunnen worden met hele kleine penseeltjes waar vaak 3 of 4 haartjes op zitten. Als het echt nodig is, stop ik het mineraal eerst in mijn ultrasoonbadje. Maar zo te lezen houdt Ludo van stevige mineralen zoals kwarts, en die kunnen echt wel tegen een ultrasoonbad. Paul Mestrom heeft enkele maanden geleden nog een dergelijk bad aangeprezen. Kijk even op de website van de MKA.

ludo Jamart

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Re: ultrasoon reiniger
« Reactie #5 Gepost op: september 29, 2019, 18:39:03 »
Bedankt,David en Jacques voor de bijkomende info, ik zal er zeker rekening mee houden en mijn vingers niet in het ultrasoon bad steken.
en inderdaad, ga ik de Ultrasoon gebruiken voor de stevigere (kwarts) mineralen.
Zal ook de website van MKA eens bezoeken.
mvg Ludo

tintor

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Re: ultrasoon reiniger
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2019, 20:19:38 »
logisch voor je vingers of anders eh  :o ik gebruik ultrasoon bad voor markasiet (pyriet gaat niet?) malachiet en muscoviet heb ik geen enkel probleem mee  ;D turkoois - enzv  echter moet ik wel vermelden dat het om grote stukken gaat ,en tot hiertoe gen mm. Wel een heel handig toestelletje   :)