GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: balvormige rots  (gelezen 15680 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
balvormige rots
« Gepost op: november 17, 2017, 04:16:41 »
Hoi iedereen,

Dit weekend was ik op wandel in de buurt van Toyota (ik woon dus in Japan).  Een prachtig bergpad met heel veel mica in de grond. 
Plots viel me er een rots op die uitstak uit de aarden wal langs het pad.  De steen was bijna perfect balvormig, ongeveer 1 meter diameter.  Echter aan 1 kant was er een breuk te zien.

Die breuk vertoonde een vreemd patroon.  Alsof de steen uit lagen was opgebouwd als een ui.  2 lagen waren afgebroken, maar je zag duidelijk dat de lagen mooi de balvorm volgden. 
De steen had veel mee van zandsteen, harder en misschien iets donkerder.  Spijtig genoeg had ik geen camera bij op dit moment.

Zou dit een grote geode kunnen zijn, of gewoon balvormig doordat magma destijds deze vorm aannam?

bedankt

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: balvormige rots
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2017, 15:06:35 »
Ik denk dat jij een megaspheruliet bent tegen gekomen. Deze komen vaker voor in vulkanische gesteenten en zijn vaak gelaagd als een ui. Feitelijk zijn dit dezelfde spherulieten die ook de basis vormen voor Ryoliet agaten of thundereggs maar dan heel groot.

Een foto van een exemplaar in Bosnië is bijgevoegd.


John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: balvormige rots
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2017, 19:33:20 »
Wow!
Prachtig om te zien.
Bedankt voor het delen.
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
Re: balvormige rots
« Reactie #3 Gepost op: december 13, 2017, 01:02:25 »
Dit is het inderdaad. Sorry dat ik geen foto kon bijvoegen. Gelukkig kan iedereen nu zien hoe zo’n bol er uit ziet. Ik vrees wel dat het iets te zwaar is om in mijn rugzak te stoppen :). Dank voor de reactie

Stefan Wassenaar

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 251
Re: balvormige rots
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2017, 22:49:21 »
Gewoon uitgraven en naar beneden rollen!  :P

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: balvormige rots
« Reactie #5 Gepost op: december 16, 2017, 23:07:56 »
Hoi Alex,

Hartstikke leuk om wat berichten uit Japan te krijgen.
Zou jij ons misschien iets kunnen vertellen over de Japanse mineralen verzamelaars? Bestaan er verenigingen van mineralen vrienden zoals wij die in Europa kennen.
Japan barst natuurlijk van het vulkanisme, dus het moet er ook barsten van de mineralen. Maar ik zie er hier in Europa nooit iets van.
Ik heb in 2014 met mijn jongste zoon 5 weken door Japan getrokken. Natuurlijk een geweldig land met fantastische mensen. Heb overal bonsais gezien en Omiya bezocht. Daar vond ik in het Museum ook iets wat mij erg interesseerde : Suseiki.  Dat vind ik iets typisch Japans. Hele landschappen creëren in een mooie schaal, met gebruik making van natuurlijk gesteente.
Ik heb het hier ook geprobeerd, maar ik kan de juiste gesteenten niet vinden.
Wel ben ik er in geslaagd de top van de Mount Fuji te beklimmen.
Laat eens wat van je horen, want ik hoop dat mooie land in 2019 nog eens te kunnen bezoeken.

Sayōnara,

Jacques

Foto 1,2 en 3  : Voorbeelden van Suseiki in het Museum van de Bonsai te Omiya Japan
Foto 4 : Jacques bij de krater van de Mount Fuji

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
Re: balvormige rots
« Reactie #6 Gepost op: december 16, 2017, 23:19:17 »
Hoi Jacques,

Met veel plezier wil ik dit doen, maar ik zal deze topic over Japan best naar een algemeen gedeelte van een gorum plaatsen, aangezien deze hier over spheroids gaat.

Ik zal zo veel mogelijk info meegeven voor mensen die interesse hebben, maar zelf ben ik nog geen pro in het zoeken van stenen dus vergeef me als er info ontbreekt. Ik kan natuurlijk wel navraag doen hier.

Ik zal mijn bericht over Japan onder het gedeelte "vindplaatsen" plaatsen.  Laat me gerust weten als je nog vragen hebt.

En als je komt, geef me een seintje, ik denk dat ik hier nog wel een paar decennia zal wonen :-D
« Laatst bewerkt op: december 16, 2017, 23:30:47 door Alex »

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: balvormige rots
« Reactie #7 Gepost op: december 16, 2017, 23:32:43 »
Geweldig dat je dit voor ons wilt doen Alex.
Misschien een tip : op Mindat vindt je fantastische foto's van Japanse fotografen.
Vreemd vind ik dat ze bijna altijd mineralen tonen die buiten Japan zijn gevonden.
Maar er moeten toch ook in Japan verdraaid veel mooie kristallen te vinden zijn.
Het stikt er van de graniet en basalt groeves.

Op de foto zie je mij aan een typisch Japans gerecht : Geroosterde sprinkhanen!
Ik wou ze toch een keertje proberen!

Groeten,

Jacques

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
Re: balvormige rots
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2017, 10:17:24 »
Hoi Jacques,

Ik zal zeker bij mijn volgende bezoek aan een museum een volledig verslag doen van de vele stenen die er zijn, met foto's.  Maar zelfs hier valt het me op dat veel museums buitenlandse stenen tentoonstellen.  Volgens mij is dit omdat het zeer moeilijk is om een groot exemplaar te vinden. Zoals je in mijn uiteenzetting kan lezen, vind je een grote afwisseling aan mineralen, maar slechts in kleine hoeveelheden. 

Maar het is een goed idee om eens een mooie lijst te maken met Japanse stukken.

(de sprinkhanen zijn niet echt een typisch gerecht voor Japan, maar wel een gerecht dat voorkomt in de buurt van Nagano. Japanners aten vroeger alleen vis, maar aangezien dit gebied ver van zee ligt, waren ze toegewezen op andere eiwitrijke bronnen. )
« Laatst bewerkt op: december 17, 2017, 12:03:39 door Alex »

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
Re: balvormige rots
« Reactie #9 Gepost op: december 09, 2018, 23:43:05 »
Hoi iedereen.

Lang geleden dat ik nog eens wat gepost heb, het is nogal druk. Vorig jaar had ik hier een vraag gesteld ivm een bolvormige rots die laagjes afschilfde, als een ui. Jammergenoeg had ik geen foto.
Gelukkig ben ik gisteren nog eens van de sakura gaan genieten op dezelfde plaats, en vond ik dezelfde bol terug, en nam ik dus maar een fotootje.


Dank en beste wensen voor iedereen die ze wil

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: balvormige rots
« Reactie #10 Gepost op: december 10, 2018, 15:41:55 »
Hallo Alex
Fijn weer eens wat van je te vernemen uit het verre en mooie Japan!

De foto laat een typisch verschijnsel zien wat plaats vindt bij de verwering van graniet.
Dit gesteente pelt zich inderdaad af als een ui.
Als je over het gesteente heen wrijft zul je ook voelen dat het niet glad, maar ruw aanvoelt.
Op foto 1 en 2 die ik in Namibië heb gemaakt zie je hetzelfde verschijnsel.  In deze granieten kun je met een beetje geluk hele mooie topaas vinden. Dus altijd goed je ogen openhouden!

Fijn weer wat van je te hoeren.

hartelijke groet,

Jacques

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
Re: balvormige rots
« Reactie #11 Gepost op: december 10, 2018, 23:34:35 »
Dag Jacques

Die eerste foto ziet er serieus groot uit. Moet ik me dan voorstellen dat die topaas aan het oppervlak uitsteekt, of moet ik de bol openbreken, zoals het pellen van een eitje met de surprise binnenin?

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: balvormige rots
« Reactie #12 Gepost op: december 20, 2018, 01:49:31 »
Dat blok op de eerste foto is ongeveer zo groot als een huis. Soms zie je hier en daar een soort van geodes uitsteken. Het is helaas verboden in die gebieden om daar aan de slag te gaan met hamer en beitel.
De lokale mijnwerkers zullen het wel doen, want ik heb verschillende geopende geodes gezien.
Zie bijgevoegde foto.
Wel heb ik ergens in een afgelegen schuur, onder een van de toonbanken van een lokale handelaar, een flinke topaas naar boven weten te toveren.
Hij lag daar gewoon maar te liggen.
Zal er een van de komende dagen een foto van maken.

Alex

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 87
Re: balvormige rots
« Reactie #13 Gepost op: december 20, 2018, 04:01:32 »
Hier in Japan is het net hetzelfde probleem. De ene helft van de bergen is in eigendom van de overheid, de andere van prive eigenaars. Het is dus bijna onmogelijk om een plekje te vinden waar je nog ietq kan oppikken. Toch merk je hier en daar dat er gaten gegraven werden. Er is hier een regio rond Nagoya dat bekend staat om opaal, maar dit is nu ook verboden om iets op te graven. Echter op beurzen zie je veel Japanners die opaal van deze regio aanbieden. Spijtig dat mijn Japans nog niet goed genoeg is om hen er op te wijzen dat ze deze hobby kapotmaken.

Je zou inderdaad verstelt staan van wat je vindt op oude zolders. Vaak werden er steen collecties aangelegd, en is de huidige generatie niet meer geinteresseerd in deze collectie. Zo gaat alles van vader of opa de container in of verdwijnt het ergens in een stoffige kast die in de donkere krochten van een zolder of kelder. En met wat geluk vind je deze terug op rommelmarkten of uitverkoop

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: balvormige rots
« Reactie #14 Gepost op: december 20, 2018, 08:00:44 »
Daarom is het zo belangrijk dat er ook in Japan  Verenigingen opgericht worden door mensen die van mineralen houden.  Vanuit die vereniging kan het bestuur makkelijker proberen toegang te verkrijgen tot een of meer van de ontelbare groeven die er in Japan zijn. Het moet daar letterlijk barsten van de mineralen. Maar ik vermoed dat Shinto een belangrijke reden is dat er zeer streng wordt toegezien op het onnodig omwoelen van de Aarde. Maar in bestaande groeven moet het toch mogelijk zijn. Juist daar heb je de beste kansen op het vinden van de Schatten die Moeder Natuur ons aanbiedt. Houdt moed Alex. Ik ben er zeker van dat er een ommekeer op gang komt. Die, met in acht neming van Shinto, jullie zal gaan toestaan georganiseerd op  mineralenjacht te gaan. En groeves zijn gewoon de beste gelegenheid om deze mooie hobby uit te oefenen.
Maar er moet altijd een kleine, daadkrachtige groep zijn, die het voortouw in handen neemt. Als je op Mindat rondneust, zal je een kleine groep Japanse fotografen aantreffen. Deze mensen maken vaak buitengewoon mooie foto's van mineralen. Zij hebben de schoonheid ervan al lang ontdekt. Met behulp  van hun foto's en een krachtige groep gelijkgestemden, kun je tot wonderen komen.