GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!  (gelezen 13291 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

archeonist

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 6
Vandaag stenen wezen zoeken met mijn zoons. In de rotsblokken die daar liggen zitten soms leuke fossielen. Ook leuke mineralen zo blijkt. Vorige keer vonden we er al pyriet en vandaag zowaar een blok met amethist aders, hoe leuk!
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2019, 21:18:39 door archeonist »

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2019, 10:16:42 »
Wauw, super leuk dit!

Zoiets is uniek, dat je ineens mineralen tegen komt langs een rivier!

Het is niet de originele 'vindplaats' natuurlijk, maar het blijft een mooi feit dat je zoiets kunt meemaken.

Of het amethyst is, weet ik trouwens niet. Qua kleur kan het ook fluoriet zijn?

Groetjes,
Kristian

Mark Holtkamp

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 54
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #2 Gepost op: maart 31, 2019, 11:11:31 »
Ja lijkt mij eerder fluoriet in kalksteen, ik heb dat ook wel eens gevonden langs de Maas in Limburg

groeten Mark

archeonist

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 6
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #3 Gepost op: maart 31, 2019, 12:56:24 »
Dank heren voor jullie reactie. Fluoriet maakt het voor mij alleen maar interessanter, de stenen zullen vast uit een of andere groeve in  Duitsland afkomstig zijn. Er ligt nog meer, van de week ga ik nog wat stenen splijten, er zitten ook kleine geodes in de stenen.
Overigens was dit gewoon een lucky shot, ben van mijn huis even naar beneden gelopen naar de Rijn, nog geen 400m, om eens te kijken of we wat steentjes konden vinden. Als ik hier al zulke resultaten boek dan lijkt het mij dat er op nog veel meer plaatsen zoiets te vinden moet zijn.

CorB

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 21
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #4 Gepost op: maart 31, 2019, 14:00:58 »
Als het fluoriet is, kan het gesteente ook uit een groeve in Belgie komen. De groeves in Wallonie in de buurt van de maas staan bekend om de voorkomens van fluoriet.

archeonist

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 6
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #5 Gepost op: maart 31, 2019, 16:18:08 »
Bedankt Cor, deze stenen liggen aan de Rijn bij Heteren in de buurt van Arnhem. Ik heb wat foto's gemaakt van de andere mineralen. Er zit pyriet bij, heel klein, ongeveer 0,5 mm. Het kleurloze mineraal, is dat bariet soms? Verder nog een fossiel en een close up van het vermeende fluoriet.
« Laatst bewerkt op: maart 31, 2019, 16:24:02 door archeonist »

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2019, 22:22:44 »
ik denk hier ook Belgisch gesteente,ik meen markasiet, calciet, fluoriet te erkennen en het fossiel lijkt mij een brachiopoda
Victor

archeonist

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 6
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2019, 22:18:43 »
Bedankt Victor! 👍

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2019, 19:54:37 »
Goedenavond allemaal,

Soms sta je inderdaad voor een verassing als je steenbrokken in je directe omgeving eens beter bekijkt.

Rijkswaterstaat is binnen Nederland o.a. verantwoordelijk voor het onderhoud aan dijken en de beheersing van de grote rivieren.
Dijken worden verzwaard met basaltblokken of met stortsteen en langs de grote rivieren worden oevers versterkt en ook
kribben aangelegd met harde gesteenten, die van nature niet in Nederland voorkomen.

Zo heb ik bij mijn zwerftochten door Nederland Calciet gevonden langs de dijken van het Eems-Dollard gebied en langs de
Oostvaardersdijk bij Lelystad steenbrokken met daarin de nodige Eifelmineralen, waaronder bijv. Aragoniet en de nodige
andere mineralen die zo uit de Graulai zouden kunnen komen. En een aantal jaar geleden langs de Overijsselse Vecht bij
Zwolle kraakheldere Kwartsen.

Dus zie je ergens een bult natuursteen liggen die duidelijk niet uit Nederland komt, even checken. Soms vind je een leuke verassing.

Ajuus,

Bert
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2019, 16:56:39 door Bert de Ruiter »
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2019, 09:19:37 »
Helemaal juist Bert! Je weet nooit waar je mineralisatie tegen komt in Nederland. Ik herinner me een topic van een paar jaar geleden waar iemand bij de Intratuin ruwe tuinstenen (weet even niet meer wat het was) vond met holtes er in met kristallen. Meteen een run op de Intratuin ;D

Tonny van Hemert

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 136
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2019, 14:46:37 »
 Hoi Daniel,

Dat was ik waarschijnlijk. Sommige intratuin vestigingen verkopen agaat uit brazilië voor in de tuin. Was toen 5 euro per kilo geloof ik. Daar zaten gewoon stukken geodes bij. Ik heb er eentje die goed belijnd was en een kwarts holte in het midden had zelf geslepen en onlangs voor 15 euro verkocht XD

Groetjes,

Tonny

Nico Kindt

  • Gast
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2019, 16:44:26 »
Ik een tijd geleden een boek gekocht van mineralen uit nederland en toen ik erin begon te lezen.
Was ik wel verwonderd wat er in nederland kan gevonden worden.
Groetjes Nico

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Amethist (zeer waarschijnlijk paarse fluoriet) gevonden langs de Rijn!
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2019, 17:34:10 »
Hoi Daniel,

Dat was ik waarschijnlijk. Sommige intratuin vestigingen verkopen agaat uit brazilië voor in de tuin. Was toen 5 euro per kilo geloof ik. Daar zaten gewoon stukken geodes bij. Ik heb er eentje die goed belijnd was en een kwarts holte in het midden had zelf geslepen en onlangs voor 15 euro verkocht XD

Groetjes,

Tonny

Ja dat was het Tonny, dank je wel!