GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Tremoliet ...  (gelezen 11541 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirkcortebeeck

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 27
Tremoliet ...
« Gepost op: november 18, 2019, 20:35:46 »
Hallo iedereen,

Dit weekend een steentje op de rommelmarkt op de kop getikt.  Is een vaalgeel briefje bij waaruit ik na veel gepieker kon afleiden dat er "tremoliet - noorwegen" stond.  Het witte is volgens mij inderdaad tremoliet, het blinkende is pyriet, maar wat is het groene ????  Iemand enig idee ?

Groeten,
Dirk

Gerben Arts

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 472
    • www.GerbenArts.nl
Re: Tremoliet ...
« Reactie #1 Gepost op: november 19, 2019, 12:13:11 »
Lijkt mij op het eerste gezicht meer op toermalijn in witte kwarts.
Foto's in een hogere resolutie zou wel fijner zijn ;)

RdeJong82

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Tremoliet ...
« Reactie #2 Gepost op: november 19, 2019, 17:38:35 »
Het is goed mogelijk dat het bijbehorende kaartje klopt, dan verwacht ik dat de groene kristallen tremoliet zijn. In dat geval waarschijnlijk een tremoliet variant met een relatief hoog % ijzer, en/of verontreinigingen van chroom/vanadium, de veroorzakers van de groene kleur. Deze variant wijkt zowel in morfologie als kleur af van de bekendere vezelachtige of asbestiforme tremoliet.

Een andere optie is dat het mogelijk niet om tremoliet gaat, maar om bijvoorbeeld actinoliet. De tremoliet-actinoliet serie bestaat uit een aantal mineralen en varianten die onderling maar relatief kleine verschillen vertonen in hun chemische samenstelling. Ook morfologie en kleur kunnen vergelijkend zijn, onderscheid tussen tremoliet en actinoliet kan dus in sommige gevallen best lastig zijn. Beide mineralen komen in Noorwegen trouwens veelvuldig voor. Verder kan de samenstelling van de matrix je mogelijk ook informatie geven over welk type mineraal het wel en niet zou kunnen zijn. Zowel tremoliet als actinoliet komen bijvoorbeeld geregeld voor op of in een matrix van talk, zou de witte matrix op je foto talk kunnen zijn?

dirkcortebeeck

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Tremoliet ...
« Reactie #3 Gepost op: november 19, 2019, 19:58:46 »
Het witte materiaal is zeer zacht, je kunt er met je nagel stukjes afkrabben, dus dat zou wel eens talk kunnen zijn.
En dus, als we het briefje mogen geloven, zijn de groene kristallen waarschijnlijk tremoliet.
@Gerben : als ik foto's pak in een hogere resolutie kan ik ze niet opladen (te groot) ...


RdeJong82

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 17
Re: Tremoliet ...
« Reactie #4 Gepost op: november 20, 2019, 10:20:05 »
Het witte materiaal is zeer zacht, je kunt er met je nagel stukjes afkrabben, dus dat zou wel eens talk kunnen zijn.
En dus, als we het briefje mogen geloven, zijn de groene kristallen waarschijnlijk tremoliet.
@Gerben : als ik foto's pak in een hogere resolutie kan ik ze niet opladen (te groot) ...

De matrix zou dan inderdaad talk kunnen zijn; talk heeft een hardheid van 1 en is inderdaad dus erg zacht. Verder is talk net als tremoliet en actinoliet een mineraal dat voor een grotendeels uit silicium en magnesium bestaat. Dit is dan ook één van de oorzaken voor de vaak voorkomende paragenese van tremoliet/actinoliet en talk.