Bronze > Algemene discussie

Radioactieve mineralen

(1/13) > >>

Willem VD Eynde:
Even een speciaal topic namelijk radioactieve mineralen.
Ik verzamel er zelf nog geen en wellicht zal het ook nooit gebeuren (gezien mijn vrouw al genoeg van al dat zootje heeft gezien in haar geboorteland Oekraïne, haar tante is omgekomen met het Tsjernobyl drama) maar desondanks is het wel een speciale eigenschap van de natuur.

Zijn er mensen die hier reeds dergelijke mineralen verzamelen of in hun collectie hebben?

Even geleden zag ik wat torberniet op een beurs en dat had echt een prachtige kristalvorming samen met een kleur die een mix leek van dioptaas en smaragd.
Uiteraard is het best gevaarlijk en is het houden van dergelijke mineralen moeilijk.
Er is uiteraard de straling op zich, waarvan vooral beta en gamma moeilijker af te schermen zijn maar velen vergeten ook de radon gas die vrij komt uit uranium houdende mineralen.
Vooral de radon houdt mij voorlopig tegen om torbeniet of autuniet aan te schaffen gezien de straling af te schermen is met lood en alumiumfolie maar het radon zou door plastiek en acryl gaan dus dat wil ik niet in huis.

Zelf heb ik alles in mijn collectie reeds getest met de veel voorkomende GMC-320 plus gezien er soms wat titaniet, heliodor, bariet, muscoviet en UV reactieve mineralen beperkte sporen kunnen hebben van radioactiviteit.
Tot dusver niet veel van sporen gevonden enkel een lichte verhoging bij muscoviet met saffier (zie foto) maar niets bijzonders, was amper een piek van 0.32μSv/u (0.12 achtergrond) en 46cpm (20 achtergrond) voor 200 gram muscoviet met saffier.

Benieuwd wie hier een energieke collectie heeft.

jacques feijen:
Leuk onderwerp Willem. Ik vind dat er vaak nogal paniekerig wordt omgegaan met dit thema.
Ik heb wel enkele radioactieve mineralen in mijn collectie. Maar Autuniet, Torberniet en degelijke zaken, geven natuurlijk wel wat straling af, maar op pakweg 5 centimeter van het mineraal meet ik al niets meer. Natuurlijk zitten die mineralen wel in een Jousi doosje. Radon gas gaat voor zover ik weet echt niet door mijn doosje heen. Ik heb ook een leuk stukje pekblende ( Uraniet)  in huis. Als ik dat wil meten of bekijken neem ik de doos altijd mee naar buiten. Ik houd mijn adem in, open het doosje en wacht dan enkele tellen zodat de wind eventuele radon weg kan blazen.
Ik woon in Zuid Limburg, maar ik weet dat vlak over de grens (Luik) de radon ophoping in de kelders van woonhuizen al vaak 5 tot 7 keer hoger is dan hier. Dat heeft gewoon te maken met het feit dat er meer radioactieve elementen in de bodem van Wallonië zitten, dan hier in de kalksteen van Zuid Limburg. Ik vind radioactieve mineralen best leuk, maar de prijzen die je ervoor moet neer leggen zijn vaak buitengewoon hoog. Honderden euro's voor een stukje van enkele centimeters vind ik buitensporig veel. Maar het is natuurlijk niet zo makkelijk om aan deze mineralen te geraken.
De meeste mensen hebben geen benul waar het over gaat. In je magnetron (Thorium), en zeker ook in je rookmelder (  Americium 241 ) , zitten zeer gevaarlijke radioactieve mineralen. Daar kan jouw stukje Torberniet echt niet tegen op!!
Ik heb gewoon een paar leuke stukjes in huis, en laat het daar ook bij. Hoewel ik wel hoop dat ik dit jaar in Frankrijk zelf wat mooie kristallen van  Saléeite te kunnen kappen.
Maar als ik naar Les Montmins ga, of naar de Clara, dan vind ik vaak ook radioactieve mineralen. Maar als je naar Tsjechië gaat, dan moet je altijd wel een Geigerteller bij je hebben vind ik.
Hier enkele foto's van mineralen uit mijn collectie.
Groeten,

Jacques

Foto 1  : Heinrichiet Wittichen fov=4 mm  Uv opname
Foto 2  : Torberniet   Les Montmins  fov=2 mm
Foto 3  : Torberniet   Clara Mijn   fov= 2 mm

Willem VD Eynde:
Mooie foto's Jacques!
Ja inderdaad er wordt soms wat te paniekerig mee omgegaan maar soms ook weer te soepel.
De middenweg is ook wel moeilijk te vinden en doordat ik heb gezien wat het in extreme gevallen kan veroorzaken is het echt berekenen en risico's beperken.

Radon op zich is moeilijk te detecteren maar is in de natuur gemakkelijk te vinden.
Zoals je zegt is een gebied met rotsachtige ondergrond meer gevoelig hier voor en zal je in het oosten van België al best wat radon in de gemiddelde kelder terug vinden.
Volgens de ene zou het door plastiek en acryl kunnen (zelfs door 1.5cm) en volgens de andere kan het niet.
Zelf lijkt het me straf dat een gas op zich door een hermetisch afgesloten object kan maar ik loop toch een 28 jaar achter mbt een gerelateerde opleiding en kennis dus wie ben ik om daar gestaafde uitstpraken over te doen.

De bekende tests op banenen, rookmelders, mensen en andere potentiële "real life hazards" heb ik ook gedaan en de meeste hadden geen effect.
Misschien dat de moderne wereld toch iets meer bewust is geworden.
Desondanks ga ik in Saint Marie toch mogelijk iets aankopen, al zal ik wel de geiger mee nemen om te weten wat ik koop.

Willem VD Eynde:
Nog wat gerelateerde info gevonden op het net:
http://natuurtijdschriften.nl/download?type=document;docid=414352

Willem VD Eynde:
Weet er iemand hier misschien waar je een loden box/pig/container kan kopen?
Deze lijken moeilijk te vinden te zijn en overvliegen vanuit de USA is te duur.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie