hallo allemaal!
ik vind dit een zeer interresant onderwerp. Ik heb laatst zelf een stukje francevillite gevonden wat ook onder de uranium groep valt en weet nu dat ik er wel iets voorzichtiger mee moet zijn. Ik heb zelf geen geiger dus heb geen idee wat het doet maar ik hoop dat het allemaal meevalt.
Op zich valt het meestal wel mee, gewoon zien dat het in een doosje of dergelijke is verpakt voor de radon en verder misschien nog 1cm acryl voor een groot deel van de alpha en beta straling te stoppen.
Desondanks wordt het soms ook wel onderschat, ik merkte zelf voor het eerst dat mijn hand wat "lam" werd na een half uurtje met die mineralen in een zakje rond te lopen, ook niet slim omdat ik toen geen bescherming bij had.
Gelukkig is ons lichaam ook gemaakt om een berperkte straling te kunnen neutraliseren, zeker als je veel anti oxidanten met je voeding binnen krijgt.
Ook helpt alcoholisme maar dat raad ik niet aan, die tip kreeg ik rechtstreeks van een liquidator van de Tsjernobyl centrale (ik ken iemand die daar familie van is).