GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: vindplaatsen voor Beginners?  (gelezen 21726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

digidelta

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 10
vindplaatsen voor Beginners?
« Gepost op: mei 19, 2019, 23:33:27 »
Hallo allemaal,

Einde Augustus of begin September ben ik van plan om voor het eerst zelf naar mineralen of fossielen te gaan zoeken, maar weet nog niet waar.

Zijn er locaties die jullie aan zouden raden voor beginners?
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2019, 00:31:53 door digidelta »

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2019, 09:17:07 »
Welk land heeft je voorkeur? Duitsland, België, Frankrijk? Of verder?

digidelta

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 10
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2019, 11:15:03 »
Op het moment ben ik aan het denken over Duitsland of Oostenrijk, maar de locatie staat nog niet vast.

Gerben Arts

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 472
    • www.GerbenArts.nl
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2019, 11:40:29 »
Wanneer je voor het eerst mineralen gaat zoeken zou ik zeggen sluit je bij een club of vereniging aan die excursies organiseert of ga met iemand mee op dit forum.
Dan heb je een betere voorbereiding en is de kans groter dat je iets vindt.

Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.geo-oss.nl/excursies.php daar staat ons actuele aanbod van excursies.

digidelta

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 10
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2019, 21:03:26 »
Bedankt voor de tip Gerben.

Ik ben aan het kijken om mezelf bij een vereniging aan te melden, maar door ploegendienst kan het moeilijk zijn om mee te doen aan excursies als ik mezelf hier niet vroeg voor aanmeld.

RdeJong82

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 17
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2019, 14:22:32 »
Wat het zoeken van mineralen betreft, daarvoor ben je vaak aangewezen op steengroeves. Als je onervaren bent, raad ik je ten zeerste af om daar alleen te gaan zoeken en zelfs met ervaring is dat niet verstandig. Mobiele telefoons hebben daar vaak slechte tot helemaal geen bereik, dus mocht er wat gebeuren, dan ben je volledig op jezelf aangewezen. Steengroeves kunnen potentieel (zeer) gevaarlijk zijn, maar met de juiste ervaring en begeleiding zijn de risico's gelukkig zeer beperkt te houden. Ga daarom de eerste jaren altijd met ervaren zoekers mee, bij voorkeur via een excursie van een vereniging. Zij kunnen je ook informatie geven over bv het benodigde gereedschap, veiligheidsmiddelen en -regels. Daarnaast kan je van medezoekers veel leren; in welk gesteente moet ik zoeken? wat is de beste manier om het mineraal uit het gesteente te halen? welk mineral(en) is het? hoe moet ik het verpakken? hoe kan ik het mineraal het beste schoonmaken? etc.

digidelta

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 10
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2019, 22:05:07 »
Ook niet in groeves zoals Juchem bij Idar Oberstein waar onder toezicht gezocht wordt en mensen zichtzelf registreren voor zoekdagen?

RdeJong82

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 17
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #7 Gepost op: mei 23, 2019, 16:15:09 »
Ook niet in groeves zoals Juchem bij Idar Oberstein waar onder toezicht gezocht wordt en mensen zichtzelf registreren voor zoekdagen?
Bij de Juchem ben je altijd met medezoekers en er is veel toezicht(wat mij betreft te veel), dus daar ben je nooit alleen. Maar de Juchem is op dit gebied wel een uitzondering, er zijn in Europa weinig groeves waar dit zo geregeld is.

digidelta

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 10
Re: vindplaatsen voor Beginners?
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2019, 18:35:18 »
Heb er nog wat over nagedacht en uiteindelijk besloten om bij de Juchem te gaan zoeken. Bezoek staat al gereserveerd voor 31 Augustus en 1 September.