GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: welk mineraal kan dit zijn?  (gelezen 17804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #15 Gepost op: februari 02, 2016, 23:00:43 »
Goed idee maar waar vind ik die persoon?
Er reageert ook niemand op mijn uitnodiging om mij te komen helpen met determineren. Heb zelfs op marktplaats een oproep geplaatst.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #16 Gepost op: februari 02, 2016, 23:07:14 »
Eigenschappen en presentaties? Kan ik niet vinden.
Kan ik dat inzien als bronze lid zijnde?

Beste marsha,

Ik ben inderdaad vergeten dat te vermelden. Het is inderdaad een Gold board.

Groetjes,
Kristian

r.egberink

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 12
    • Stapel van Stenen
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #17 Gepost op: februari 02, 2016, 23:12:52 »
Marsha, ben het eens met Mark Holtkamp, doet mij ook denken aan travertijn of kalksinter. Is gelaagdheid en lijkt mij geen fossiel.
Vindplaatsinfo is cruciaal.

Weet niet waar je woont, maar ben best bereid een keer te kijken naar je collectie als het niet te ver uit de buurt (van Enschede) is.

Rolf

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #18 Gepost op: februari 02, 2016, 23:37:31 »
Marsha wat is de geologie van de omgeving waar je het gevonden het? Als je dat weet kan je al veel mineralen uitsluiten.
En kan het zijn dat de granaten die je gevonden hebt daar geen granaten zijn maar pyriet?

Mark.

Geologie heb ik beschreven in voorgaande reacties. Of mss bij de determinatie vraag van mijn andere topic?
Is dit wat je bedoeld met de geologie? Wat wil je nog meer weten en waar kan ik dit evt vinden?
Ik upload iig een paar fotos van andere mineralen die ik heb gevonden op dezelfde locatie. Misschien kan dit helpen?

Foto 1 zijn de granaten of dus pyrit?
Foto 2 lijkt op het mariaglas wat ik ook daar heb gevonden maar dat mariaglas zit echt met platte laagjes op elkaar terwijl dit meer staafjes zijn. Ik heb het geprobeerd schoon te borstelen maar dan laten ze los en ik weet niet wat ik dan overhoud.
Foto 3 lijkt op een soort rozenkwarts maar dan meer oranje.
Foto 4 is ook een vreemd verhaal. Ik vond dit in een groot roze blok tussen de planten en rotsen en het stuk wat boven de aarde uitstak was wel zeker 50 cm doorsnede. Maar het kan dus nog veel groter zijn. Ik heb er met de hand een stukje vanaf gebroken. Het valt helemaal in kristalgruis uit elkaar. Ik heb het goed verpakt en Thuis aangekomen heb ik het stuk meteen voorzichtig in de vitrine geplaatst en niet meer aangeraakt. Het gedeelte dat toch in gruis was vervallen heb ik in een glazen stopfles gedaan die je eronder ziet staan.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #19 Gepost op: februari 02, 2016, 23:41:57 »
Marsha, ben het eens met Mark Holtkamp, doet mij ook denken aan travertijn of kalksinter. Is gelaagdheid en lijkt mij geen fossiel.
Vindplaatsinfo is cruciaal.

Weet niet waar je woont, maar ben best bereid een keer te kijken naar je collectie als het niet te ver uit de buurt (van Enschede) is.

Rolf

Ja zou je dat willen doen? Zou fantastisch zijn!
Ik woon in amersfoort/ hoevelaken. Dat is niet al te dichtbij maar ik zou je evt op kunnen halen en weer thuis brengen. Langs komen met de mineralen doe ik liever niet aangezien veel stukken erg teer zijn.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Mark Holtkamp

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 54
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #20 Gepost op: februari 03, 2016, 22:34:25 »
Met geologie bedoel ik welke gesteenten en mineralen er voorkomen in de direkte omgeving van je vondst.
Foto 1 zijn inderdaad pyriet kristallen, van de overige foto's  durf ik zo niets te zeggen, misschien kun je wat testjes doen? Bruist het in zoutzuur of (veiliger) azijn, wat is de hardheid, is het materiaal bros of juist buigzaam, wat is de breuk/splijting enzovoorts. 

r.egberink

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 12
    • Stapel van Stenen
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #21 Gepost op: februari 04, 2016, 21:41:34 »
heb via persoonlijk bericht al gereageerd op je verzoek om een keer langs te komen.
Foto 1 zijn idd pyriet kristallen, de rest zal ik dan live bekijken ;-)

Rolf

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #22 Gepost op: februari 06, 2016, 12:40:30 »
Foto 1 zijn inderdaad Pyrietjes.

Mocht je meer willen weten over Pyriet aan haar verschijningsvormen, kijk dan eens op https://www.mineralienatlas.de/lexikon/index.php/Mineralienportrait/Pyrit

Mooie pagina met tekst en uitleg over de verschillende kristalvormen, met geweldige tekening van Mark natuurlijk.

Ajuus,

Bert
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #23 Gepost op: februari 06, 2016, 15:54:07 »
Goh wat een hoop zeg. Mooi!
Daar zal ik eens voor gaan zitten.
Bedankt
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Herman van Dennebroek

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 16
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #24 Gepost op: april 01, 2016, 18:42:59 »
Beste Marsha,

Je steen ziet er naar mijn idee uit als aragoniet (misschien calciet). De suggestie van gips is mogelijk maar daar kun je met je nagel in krassen. Gaat dat niet dan is het geen gips. De opmerking gips is oplosbaar in water, is een theoretische opmerking en op zich juist, maar wie in de praktijd wel eens geprobeerd heeft een brokje van een gips kristal op te lossen in water, die heeft dan toch echt dagen moeten wachten alvorens enig resultaat te zien.

De proef met zoutzuur. Op zich heeft Henrie gelijk met de opmerking dat zoutzuur een gevaarlijk goedje is. Maar we moeten niet overdrijven. De flesjes die in de bouwmarkt te koop zijn, zijn niet zwaar geconcentreerd en voor je onderzoek heb je maar 1 druppeltje nodig.
Indien je een flesje koopt is het beste om in een leeg neusdruppel flesje met pipet of een flesje van oogdruppels wat uit je voorraad over te gieten. Doe dat overgieten bij voorkeur buiten en trek plastic handschoenen aan. (Geen angst, als je toevallig een druppeltje op je hand krijgt, valt je hand er echt niet meteen van af. Even afspoelen onder de kraan is voldoende) Je voorraadfles berg je dus veilig op en je werkt verder met het kleine beetje uit het druppelflesje. 1 druppeltje op je steen is voldoende. Als het aragoniet of calciet is zie je direct op de plek waar je gedruppeld hebt kleine gasbelletjes ontstaan. Op het plekje bruist het als het ware; is dat het geval dan bestaat je steen in ieder geval uit kalk en zal dan aragoniet kunnen zijn. Bruist het niet. Dan is het in ieder geval geen aragoniet. Wat dan wel? Moeilijk van een foto af te bepalen.

Overigens na je zoutzuur proefje de steen even onder de kraan afspoelen.

BELANGRIJK: Indien je een druppelflesje hebt uit gevuld met zoutzuur geef dan duidelijk op het etiket aan dat er zoutzuur in zit, zodat niet iemand alsnog een druppel in zijn/haar neus of oog doet, want dan heb je echt een probleem.

Veel succes en groet,
Herman

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: welk mineraal kan dit zijn?
« Reactie #25 Gepost op: april 01, 2016, 21:26:51 »
Bedankt herman voor de informatie.
Ik zal eens een flesje gaan halen.
Overigens was ik er eindelijk achter welke steen dit is.
Ik zag precies dezelfde op de beurs in rijswijk.
Ik heb toen een foto van de naam gemaakt maar na een crash van mijn telefoon kan ik deze nergens meer vinden. Heel frustrerend.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾