GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Zilver Kongsberg  (gelezen 10323 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Zilver Kongsberg
« Gepost op: mei 01, 2020, 02:27:30 »
In 1993 bezocht ik Kongsberg in Noorwegen. Ik hoopte daar mijn eigen stukje zilver te kunnen vinden, maar dat werd natuurlijk een mislukking. Pas toen ik de mijn bezocht, besefte ik dat het zilver uit grote diepte werd gewonnen. Daarom maar een mooie stuk gekocht in het museum van Kongsberg. Ik bezit dit stuk nu ruim 27 jaar en het is helemaal niet geoxideerd.
Hier een detail van het gesteente met zilver. 

Zilver,  Kongsberg  Noorwegen  fov=3 mm  Foto&Coll. Jacques Feijen

1923

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 15
Re: Zilver Kongsberg
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2020, 15:41:40 »
Dag Jacques.
Jouw verhaaltje komt mij bekend voor.De vraag is, kijkend in mijn verzameling,dat zilver prachtige aanloop kleuren kan hebben en andere niet
en dat,na al die jaren die kleuren niet veranderen.
Dat brengt mij op een andere vraag.Als akanthite de matrix is dan kunnen daar zilver kristallen uit groeien,dat begrijp ik.
Maar ik heb ook stukjes kwarts of calcite waar zilver kristallen uit groeien.En dat begrijp ik weer niet.
Heb jij daar misschien een antwoord op?
Groeten.
Bernard.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Zilver Kongsberg
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2020, 19:27:50 »
Beter laat dan nooit! Had jouw vraag helemaal gemist. Ik heb er ook geen echte verklaring voor. Vorig jaar heb ik deze vraag voor gelegd op e-min. Daar zitten nogal veel knappe koppen. Maar tot nu toe heb ik nog geen antwoord gekregen. En het zijn precies deze essentiële vragen die er toe doen. Zo zie je maar weer dat het oude spreekwoord weer klopt. Een domoor kan meer vragen dan honderd wijzen kunnen beantwoorden! Mijn vraag ging meer over het feit dat sommige stukken zilver in mijn verzameling omgaan naar Acanthiet terwijl andere stukken goudachtig verkleuren en weer andere zelfs Cupriet tevoorschijn toveren. Andere stukken echter blijven gewoon mooi zilver! Natuurlijk kan zilver ook allerlei sporenelementen in zich dragen. Maar er zijn nog genoeg raadsels op te lossen. Geeft niet want dat houdt de hobby leuk! Ik voeg een foto toe van zilver wat ik jaren geleden in Sclaigneaux heb gevonden. Je ziet hier allerlei veranderingen optreden maar het blijft gelukkig stabiel. Toen ik het vond was het nog hoogglanzend zilver. Beeld breedte is 3 mm.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Zilver Kongsberg
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2020, 19:31:05 »
Sorry verkeerde foto! Hier is de goeie!