GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO  (gelezen 15373 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Gepost op: november 06, 2015, 18:29:44 »
Marokko 2015.
Allereerst wat er met Rien gebeurd is.
Het gebeurde op woensdag 7 oktober,dit was onze zesde dag dat we onderweg waren.
Rien,Henk en ik zelf gingen op pad naar de vindplaats van de azuriet en malachiet van Kerrouchen.
We kregen een lift van een Marokkaan die een motor met een laadbakje had.
Dat scheelde ons 2 kilometer lopen.
Hier heb ik nog een paar foto's van de heenweg er naar toe

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #1 Gepost op: november 06, 2015, 18:36:36 »
Onder bij de berg aangekomen,moesten we een vrij steile helling op eerst een pad en later tussen blokken en struiken door klauteren.
Eenmaal daar aangekomen lieten 2 Marokanen ons een 5 tal gaten van ongeveer 6 bij 4 meter in doorsnee zien.
Deze gaten gingen ongeveer 10 meter de wand in.
Je moest eerst ongeveer 4 meter schuin naar beneden lopen voordat je de wand in liep.
Dit is de laatste foto toen Rien het eerste stuk naar boven liep op het pad.

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #2 Gepost op: november 06, 2015, 18:49:45 »
Rien en ik gingen op aanwijzing van één van de Marokkanen het tweede gat in en zagen al
snel banden met azuriet en malachiet lopen.
Henk ging een paar gaten verderop aan het werk.
Ik ging aan de slag met ruimen en Rien zei na een paar minuten,ik ga even hier langs kijken.
Na ongeveer 5 minuten riep één marokkaan helemaal in paniek dat ik naar boven moest komen.
Toen ik boven aankwam keek ik in het andere gat en zag Rien daar onderin liggen
Hij was achterover gevallen op de blokken steen.
Henk was er inmiddels ook en wist geen raad.

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #3 Gepost op: november 06, 2015, 19:03:34 »
Het bloed gutste uit Rien's achterhoofd waar een snee in zat van ongeveer 4 cm.
Ik riep tegen Henk pak onmiddellijk de E.H.B.O. koffer en gooi deze naar beneden.
Rien was bewusteloos,daarom was snel handelen een bittere noodzaak.
Henk hield Rien overeind tegen de wand zodat ik de wond kon dicht drukken.
Daarna plaatste ik een 3 tal kompressen op de wond en rolde toen verschillende malen
verband om zijn hoofd maar het bloed bleef stromen.
Ik dacht dat hij in mijn armen zou sterven.
Maar na een 5 tal minuten begon het bloed te stollen en kwam Rien bij zijn positieven.
Maar telkens viel hij weg en moest ik hem wakker schudden.
De Marokkanen hadden inmiddels al een ambulance gebeld.
Dit duurde ongeveer 1 uur voordat deze in de bergen aankwamen.

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #4 Gepost op: november 06, 2015, 19:30:21 »
Ze kwamen snel naar boven maar hadden alleen maar een brancard verder niets,geen
E.H.B.O. spullen helemaal niets.
We hebben Rien toen op het brancard gelegd en met 6 man naar beneden gedragen over de rotsblokken en door het struikgewas.
Daar aangekomen werd hij met het brancard op een houten bank gelegd in de ambulance.
Eerst moesten we nog 8 kilometer onverharde weg afleggen voordat we op de normale weg aankwamen en toen nog eens 52 kilometer rijden naar het ziekenhuis in Middelt.
Dit ziekenhuis was erg primitief en Rien werd zonder verdoving gehecht.
Henk en ik werden inmiddels verhoord door de politie.
Dat deden ze om er zeker van te zijn dat er geen opzet in het spel was en dat het om een ongeluk ging.

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2015, 19:40:37 »
De dokter wist te vertellen dat Rien naar een ander ziekenhuis moest voor een C.T. scan en nader onderzoek.
Dit ziekenhuis lag in Meknes 160 kilometer de andere kant op en de vraag was of ik 40 euro kon betalen voor de brandstof voor de ambulance voor naar Meknes te rijden.(anders hadden ze geen benzine)
Na dit gedaan te hebben reden we achter de ambulance aan naar Meknes ,overigens was dit wel een betere ambulance.
Daar reden we eerst naar een kliniek waar de C.T. scan gemaakt werd,na ongeveer een uur reden we met de uitslag naar het ziekenhuis waar direct plaats gemaakt werd door gewoon even 2 mensen te verwijderen van de kamer (ik schaamde me wel want dit was gewoon het verschil tussen arm en rijk)

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #6 Gepost op: november 06, 2015, 19:50:35 »
Na alle onderzoeken en foto's vertelde de arts dat Rien wel weer zou herstellen maar dat er wel een stukje schedel naar binnen gedrukt was.
Zodra hij in België aan zou komen dan moest hij daar nog aan geopereerd worden.
Toen de arts van de verzekering was ingeschakeld werd verteld dat hij er op stond dat Rien in de kliniek van Rabat opgenomen moest worden voor nader onderzoek.
We kregen te horen dat Rien op zaterdag opgehaald zou worden en dan later door zou vliegen naar België .
Rien was inmiddels al weer een stuk opgeknapt dit kwam niet door het goede eten want dat was alleen maar een stuk brood en een hard gekookt ei (dus we mogen hier in Nederland zeker niet klagen over de zorg) Dus hebben we voor Rien maar zelf gekookt.

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2015, 20:02:36 »
Rien zei omdat hij alweer was opgeknapt dat we die zaterdag weer verder konden rijden.
Na het afscheid zijn we verder gegaan met onze trip met de veronderstelling dat Rien de volgende dag naar België zou vertrekken.
Maar na telefonisch contact met Rien bleek dat hij daar nog een week moest blijven.
Eenmaal in België aangekomen is hij nog een keer geopereerd in Gent.
Daarna mocht hij naar huis en we hadden afgesproken dat ik afgelopen zaterdag naar hem toe zou komen maar op vrijdag werd ik gebeld dat hij weer in een ander ziekenhuis lag en dit kwam door medische blunders van het ziekenhuis in Gent.
Inwendige bloedingen door verkeerd inbrengen van een chateter en toedienen van bloedverdunners.
Inmiddels is Rien weer geopereerd en alles gaat nu goed.

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #8 Gepost op: november 06, 2015, 20:06:21 »
Dit is mijn verhaal wat ik even aan jullie moest mededelen.
Ik kom hier later nog op terug in verband met veiligheid en een nog betere voorbereiding
van een excursie c.q. expeditie.
Ik ga nu werken aan het verslag van onze expeditie van Marokko 2015 dus later volgt meer met foto's.

Groeten van Rien-Henk en Leo

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #9 Gepost op: november 06, 2015, 20:20:18 »
Beste Leo, Henk en Rien,

Alvast erg bedankt voor het uitgebreid delen van deze ervaring. Helaas wel een negatieve ervaring, maar vanuit Nederland en op het forum werd er ook meegeleefd met de situatie.

Gelukkig is Rien nu aan de beterende hand. Het is een heftig verhaal en dat het nu toch nog een goede afloop heeft, naar omstandigheden, is positief.

In ieder geval zie ik ook de andere ervaringen, adviezen voor voorbereidingen op reizen en foto's van de reis graag op het forum :)

Groetjes,
Kristian

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #10 Gepost op: november 06, 2015, 20:24:54 »
Bedankt voor het delen Leo. Enkele weken geleden zijn wij door Jonna, de vrouw van Rien, op de hoogte gebracht van dit vreselijk voorval. Ik ben enorm blij, dat het nu weer iets beter gaat met Rien.

Fijn dat je dit met ons wil delen. Als we voor jou of Henk, maar natuurlijk in eerste plaats voor Rien iets kunnen betekenen, geef het dan aan.

Bedankt Leo.

Groet Robert

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #11 Gepost op: november 06, 2015, 20:26:39 »

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #12 Gepost op: november 06, 2015, 22:15:09 »
Hoie Leo,

k had je aan de lijn, gelukkig dat het met Rien beter gaat.

Dit verhaal maakt toch weer duidelijk dat je altijd bewust moet blijven wat je doet in een groeve, kuil, gat, mijn.

en...neem een verpleegkundige mee. ;)
Greetz,

Erwin

Henrie G. Heikens

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3476
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #13 Gepost op: november 07, 2015, 12:50:05 »
Fijn te horen dat het beter gaat !!
A bad day Digging is stil better than a good day at Work.

Peter Driessen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 229
Re: WAT ER MET RIEN HARTMAN GEBEURD IS IN MAROKKO
« Reactie #14 Gepost op: november 07, 2015, 13:17:57 »
Ik heb net Rien aan de lijn gehad, en hij zou binnen een uur terug mogen naar huis.
Een hele lijst met dingen wat ie wel en niet mag doen de komende tijd.
In elk geval de komende weken aansterken en verder nog allerlei onderzoekjes enzo.