GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling  (gelezen 16091 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #15 Gepost op: februari 29, 2016, 17:38:53 »
Geen vierletterig Zweeds bedrijf maar een vijfletterig bedrijf voor winkelinrichtingen vlakbij het vierletterige bedrijf te vinden op het volgende adres:
Retif - Nieuwgraaf 36 6921 RK Duiven  ;D

Als je bij dit bedrijf gaat kijken dan zie je daar ook de vitrines met spanningrail in de staanders voor vrije plaatsing van spotjes.
« Laatst bewerkt op: maart 02, 2016, 14:29:37 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #16 Gepost op: februari 29, 2016, 18:38:51 »
Geen vierletterig Zweeds bedrijf maar een vijfletterig bedrijf voor winkelinrichtingen vlakbij het vierletterige bedrijf te vinden op het volgende adres: Nieuwgraaf 36 6921 RK Duiven  ;D

Als je bij dit bedrijf gaat kijken dan zie je daar ook de vitrines met spanningrail in de staanders voor vrije plaatsing van spotjes.
Ah, winkelinrichting, helemaal overheen gelezen. ;) Klinkt zeker interessant! Zowel wat betreft de achterwand als de verlichting. Zeker goed om daar eens langs te wippen, al is het maar ter inspiratie.

[...]
Hee Niels,

Dát bedrijf ja, met lekkere Zweedse balletjes in saus ;)
Maar serieus: ik heb in mijn vitrines ook verlichting van die winkel en ben zeer tevreden. De LED strips adviseer ik alleen absoluut af, omdat deze geen warm wit hebben en vooral koud wit/blauw. Dit maakt de mineralen niet aantrekkelijk en geeft het ook geen originele kleur in de vitrine.

Groetjes,
Kristian
Aanvullend is mijn advies:

Kijk goed welke kleur je inrichting is. Ik heb zelf zwart/hout motief vitrines en glasplaten, waardoor de mineralen eruit 'springen'. Dus houtkleur kan bijvoorbeeld calcietformaties minder interessant maken, vanwege de overeenkomstige kleur. De specimen vallen dan bijvoorbeeld in het niet.

Groetjes,
Kristian
Met beide punten heb je inderdaad helemaal gelijk. Ik heb ooit die LED-strips van de Ikea gebruikt voor een ander project, maar die zijn niet echt geschikt voor een vitrinekast. Nou verschilt het nog enigszins per mineraalsoort welke kleurtemperatuur ze het beste uit de verf laat komen, maar die LED-strips vind ik zeker te koud.

Wat betreft de achtergrondkleur vind ik wit zelf het prettigst omdat het een mooie lichte uitstraling geeft. De hele binnenkant van de vitrine zal dus sowieso wit zijn, eventueel hout zou alleen als omlijsting aan de voorkant komen. :)

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #17 Gepost op: maart 01, 2016, 13:31:49 »
Prachtige ontwerpen Niels.  Ook ik ben al jaren bezig met het plan om mijn mineralen mooi te gaan uitlichten. Daarbij loop je steeds tegen dezelfde problemen aan. Een mooie uitlichting kost heel veel geld, verbruikt veel energie en geeft meestal veel te veel warmte af.
Ik heb enkele jaren gewacht op de verdere ontwikkeling van Led, omdat de juiste kleurtemperatuur vaak veel te wensen na liet. In 2014 zag ik op de beurs in Sainte-Marie een kast die volledig was uitgelicht met Led. De hoeveelheid licht was ruim voldoende, maar het licht was veel te blauw.
In december kreeg ik een tip om eens naar de volgende film op YouTube te kijken: What is hot in Tucson. WHIT14  Fine Minerals International. En professioneel gemaakte film waarbij je het water uit de mond loopt. Niet alleen de nieuwste ontwikkelingen op mineralen tentoonstellen, maar vooral ook het thema verlichting. Daarnaaast wordt er ook extraatje nog een grote kluis opengemaakt, en het lekkers wat daar uit komt, daar kunnen wij alleeen maar van dromen. Advies : bekijk deze professionele film. Het is meer dan de moeite waard. Ik heb hem ook via een Beamer afgelopen weken al tweemaal vertoont op een clubbijeenkomst. Alle toeschouwer waren diep onder de indruk.
Zelf heb ik een aantal jaren geleden bij het bekende Zweedse bedrijf een aaantal kasten gekocht waar een deel van mijn collectie in staat. Maar de uitlichting via Led schijnt nu een oplossing gevonden te hebben. Daarover bericht ik spoedig meer. Even een snapshotje toegevoegd van mijn kastjes.

Groeten Jacques

Groeten,
Jacques

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #18 Gepost op: maart 01, 2016, 16:59:35 »
Prachtige ontwerpen Niels.  Ook ik ben al jaren bezig met het plan om mijn mineralen mooi te gaan uitlichten. Daarbij loop je steeds tegen dezelfde problemen aan. Een mooie uitlichting kost heel veel geld, verbruikt veel energie en geeft meestal veel te veel warmte af.
Ik heb enkele jaren gewacht op de verdere ontwikkeling van Led, omdat de juiste kleurtemperatuur vaak veel te wensen na liet. In 2014 zag ik op de beurs in Sainte-Marie een kast die volledig was uitgelicht met Led. De hoeveelheid licht was ruim voldoende, maar het licht was veel te blauw.
In december kreeg ik een tip om eens naar de volgende film op YouTube te kijken: What is hot in Tucson. WHIT14  Fine Minerals International. En professioneel gemaakte film waarbij je het water uit de mond loopt. Niet alleen de nieuwste ontwikkelingen op mineralen tentoonstellen, maar vooral ook het thema verlichting. Daarnaaast wordt er ook extraatje nog een grote kluis opengemaakt, en het lekkers wat daar uit komt, daar kunnen wij alleeen maar van dromen. Advies : bekijk deze professionele film. Het is meer dan de moeite waard. Ik heb hem ook via een Beamer afgelopen weken al tweemaal vertoont op een clubbijeenkomst. Alle toeschouwer waren diep onder de indruk.
Zelf heb ik een aantal jaren geleden bij het bekende Zweedse bedrijf een aaantal kasten gekocht waar een deel van mijn collectie in staat. Maar de uitlichting via Led schijnt nu een oplossing gevonden te hebben. Daarover bericht ik spoedig meer. Even een snapshotje toegevoegd van mijn kastjes.

Groeten Jacques

Groeten,
Jacques
Wat een toeval dat je ook net dat filmpje getoond hebt zeg! :) Daar komen een hoop fantastische mineralen in langs inderdaad. Van de oranje fluorescerende haliet uit Duitsland heb ik ook twee mooie stukken in mijn verzameling, dus extra leuk om die ook in het filmpje langs te zien komen.

De LED-verlichting ben ik uiteraard zeer benieuwd naar. De kleurtemperatuur is inderdaad een heel belangrijk aspect van die lampen, dus ik kijk uit naar je bericht daarover.