GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling  (gelezen 16103 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Gepost op: augustus 14, 2015, 16:51:29 »
Momenteel ben ik hier in huis de boel opnieuw aan het inrichten, en het plan is om daarbij zelf een nieuwe kast te gaan ontwerpen voor in het zitgedeelte die meer ruimte biedt voor mijn verzameling. De plannen moeten nog concreter worden, maar het lijkt me leuk om in dit topic de vorderingen bij te gaan houden. :D

De eerste opzet is een kast die ongeveer 2m breed zal zijn en ongeveer manshoog. De onderkant (tot ±90 cm hoog) zal dicht zijn en lades bevatten voor opslag van de stenen die niet in de vitrine komen te liggen. Zo heb ik ze mooi opgeborgen, maar zijn ze nog steeds goed toegankelijk door gewoon een van de lades open te trekken.
De bovenste helft zal vitrine zijn met veel glas voor een luchtige, open uitstraling. Ik wil er graag mooie belichting in maken die de stenen zo egaal mogelijk moet verlichten, maar wel netjes weggewerkt zit zodat je niet in de lampen kijkt.

Lijkt me een heel leuk project om de komende tijd mee aan de slag te gaan. Als jullie suggesties hebben, roep maar! :D

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #1 Gepost op: augustus 14, 2015, 17:09:46 »
Hoi Niels,

Leuk om te zien dat je actief op het forum bezig bent! Ook erg interessant hoe je dit aan gaat pakken.
Ik ben namelijk zelf laatst ook begonnen met vitrines, maar niet zelf bouwen. Wel kritisch kijken naar wat ik wil en hoe het eruit moet komen zien, wat dus ook bij de inrichting past.

Dus ik ben benieuwd en laat vooral foto's zien hoe je het aanpakt en wat je keuzes zijn. Ik heb namelijk doelbewust voor zwart (houten) vitrines gekozen, zodat de mineralen goed eruit springen. Ook zijn het glasplaten waar ze op liggen en geen houten planken. Daarnaast nog een suggestie: kies ook doelbewust verlichting. Let bijvoorbeeld op de lichtsterkte, waar wil je de lichtbron hebben, welke kleur kies je (warm wit of koud wit, mijn voorkeur warm wit) etc. Ik heb bijvoorbeeld ook bewust voor led licht gekozen en geen halogeenspot: led is zuiniger en de lamp wordt niet meer zo gloeiend heet als halogeen.

Groetjes,
Kristian

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #2 Gepost op: augustus 14, 2015, 17:51:49 »
Goede punten, Kristian!

Zwart is inderdaad wel heel mooi voor het contrast met de verlichte stenen, maar bij zo'n grote kast wordt dat te kolossaal voor in de woonkamer vrees ik, dus ik ga vermoedelijk voor wit. Wel met glazen plankjes waarop ze komen te liggen uiteraard, anders voelt het nog steeds heel 'dicht'.

De verlichting moet ik inderdaad eens goed uitzoeken. In mijn huidige vitrines zit er steeds één spot in het midden van de vitrine, maar dat geeft veel te grote schaduwen op de onderste plankjes. Mijn plan is dus om in ieder geval strips te gebruiken die de boel van voren belichten, egaal van onder tot boven. Het zal ook wat warmer licht worden, aangezien ik het ook vaak 's avonds als sfeervolle verlichting in de woonkamer gebruik. Maar wat er allemaal voor verlichting beschikbaar is voor deze toepassing moet ik nog maar eens goed gaan uitzoeken. :D

Op de foto hieronder de huidige situatie: vier kastjes van IKEA, met zoals genoemd steeds een spotje bovenin. Beetje lage kwaliteit foto, maar ik ben zeker van plan om de stappen van de nieuwe kast allemaal wat helderder vast te leggen met mijn spiegelreflex. :)

Gerben Arts

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 472
    • www.GerbenArts.nl
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #3 Gepost op: augustus 14, 2015, 20:29:20 »
Ik ben ook zeer benieuwd. Volgend jaar wil ik namelijk ook zelf meerdere meters vitrine bouwen in de schuur.
En dan ongeveer hetzelfde idee zoals jij het nu hebt beschreven.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #4 Gepost op: augustus 15, 2015, 15:19:51 »
Dus ook met opslagruimte eronder? Ik hoop in ieder geval dat jij/jullie wat eraan zullen hebben wat ik hier bij ga houden. :P

Ik had graag wat meer ruimte gehad dan ik op dit moment heb, een schuur is natuurlijk wel ideaal. Aan de andere kant vind ik het ook wel erg leuk om ze zo in de woonkamer bij de hand te hebben, dan zijn ze wel een stuk zichtbaarder. :D

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2015, 01:33:02 »


Hierbij alvast een foto van de muur waar de vitrine tegenaan zal komen. Die palm zal uiteraard een ander plekje gaan krijgen. Op de foto is ook meteen een belangrijk obstakel te zien: de thermostaat zit midden op het stuk muur, lekker in de weg dus. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik die ga verleggen of met de kast er rekening mee houden.

Komende woensdag heb ik met iemand afgesproken om de eerste schetsen te gaan maken. Ik ben benieuwd wat het zal worden! :D

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2015, 06:59:01 »


Hierbij alvast een foto van de muur waar de vitrine tegenaan zal komen. Die palm zal uiteraard een ander plekje gaan krijgen. Op de foto is ook meteen een belangrijk obstakel te zien: de thermostaat zit midden op het stuk muur, lekker in de weg dus. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik die ga verleggen of met de kast er rekening mee houden.

Komende woensdag heb ik met iemand afgesproken om de eerste schetsen te gaan maken. Ik ben benieuwd wat het zal worden! :D


Foto foto??

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2015, 10:33:12 »


Hierbij alvast een foto van de muur waar de vitrine tegenaan zal komen. Die palm zal uiteraard een ander plekje gaan krijgen. Op de foto is ook meteen een belangrijk obstakel te zien: de thermostaat zit midden op het stuk muur, lekker in de weg dus. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik die ga verleggen of met de kast er rekening mee houden.

Komende woensdag heb ik met iemand afgesproken om de eerste schetsen te gaan maken. Ik ben benieuwd wat het zal worden! :D


Foto foto??
Ah, oeps..  :-[

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2016, 21:28:38 »
Ik was benieuwd hoe het er voor staat met het vitrine project.
Ik heb net 2 grote vitrines opgehaald. Geheel van glas. 25 vakken per kast en achterwand spiegel. Maar er zit nog geen verlichting in.
Tips?
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2016, 21:21:17 »
Er zijn de laatste tijd helaas wat andere dingen tussendoor gekomen, dus ik ben iets minder ver dan ik gehoopt had. :) Ik heb daarentegen wel wat schetsen gemaakt van hoe het eruit zou kunnen gaan zien en wat onderzoek gedaan naar de materialen daarvoor. Update volgt.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2016, 20:29:44 »
Zoals gezegd hierbij even een update over het ontwerp van de kast. Het project is momenteel nog even wat uitgesteld, maar ik hoop de kast uiterlijk in de zomervakantie in elkaar te gaan zetten.

Daarnaast komt hij niet meer in de woonkamer, dat zou uiteindelijk toch teveel museum en te weinig zithoek zijn. :P Dus ik ga in de werkkamer plaats ervoor maken. Daar heb ik dan zelfs nog een halve meter extra ruimte, dus ideaal. :) Oorspronkelijk was ook het idee om het met een aquarium te combineren, maar die blijft wel in de woonkamer staan.

Versie 1; relatief straight forward met opslagruimte onderin en vitrineruimte boven.




Versie 2; iets speelsere indeling van de ruimte.


Versie 3; De metalen profielen laten de kast als het ware wat in de ruimte zweven door hem iets van de grond af te laten komen.




John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #11 Gepost op: februari 28, 2016, 14:49:35 »
Beste Niels

Hele mooie ontwerpen waarbij enkele mij doen denken aan een apothekerskast. Het laatste ontwerp is zeker heel mooi en geeft inderdaad een ruimtelijk effect. Vraag mij wel af hoe je de verlichting gaat intergreren maar met de huidige ledtechtiek of losse spots misschien wel op te lossen.

(Ter info: Bij een bedrijf voor winkelinrichtingen in Duiven zag ik een lamellenwand waar je naar eigen wens een of meerdere wandvitrines mee kunt realiseren.)

Maar nogmaals, mooi getekende ontwerpen die weer een inspiratiebron voor andere kunnen zijn.  :D

Heel veel groetjes

John
« Laatst bewerkt op: februari 28, 2016, 17:21:28 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #12 Gepost op: februari 29, 2016, 15:51:35 »
De verlichting moet ik voor een deel nog verder onderzoeken, maar daar zal ik met spots sowieso wel wat van kunnen maken gok ik.

Voor ontwerp 3 is het idee om de verlichting in de metalen profielen een U-vorm te geven met de opening naar achter, zodat ik daar de verlichting als strips in kan verwerken. Deze is dan mooi 'verstopt' zodat je er niet in kijkt en verlicht de vitrine mooi egaal van boven tot onder.

Welk bedrijf was dat overigens, een bekend vierletterig Zweeds bedrijf of toch een andere? ;D

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #13 Gepost op: februari 29, 2016, 17:06:21 »
Welk bedrijf was dat overigens, een bekend vierletterig Zweeds bedrijf of toch een andere? ;D

Hee Niels,

Dát bedrijf ja, met lekkere Zweedse balletjes in saus ;)
Maar serieus: ik heb in mijn vitrines ook verlichting van die winkel en ben zeer tevreden. De LED strips adviseer ik alleen absoluut af, omdat deze geen warm wit hebben en vooral koud wit/blauw. Dit maakt de mineralen niet aantrekkelijk en geeft het ook geen originele kleur in de vitrine.

Groetjes,
Kristian

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Vitrinekast ontwerpen voor mineralenverzameling
« Reactie #14 Gepost op: februari 29, 2016, 17:10:37 »
Aanvullend is mijn advies:

Kijk goed welke kleur je inrichting is. Ik heb zelf zwart/hout motief vitrines en glasplaten, waardoor de mineralen eruit 'springen'. Dus houtkleur kan bijvoorbeeld calcietformaties minder interessant maken, vanwege de overeenkomstige kleur. De specimen vallen dan bijvoorbeeld in het niet.

Groetjes,
Kristian