GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: 2 kleuren UV fluoriserende stenen  (gelezen 9708 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leonsteiner

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
2 kleuren UV fluoriserende stenen
« Gepost op: juli 04, 2019, 21:54:34 »
Beste, ik ben tijdens een vakantie met een UV lamp over een oude uranium mijn gelopen, in de hoop gele diverse  kristallen te vinden, wat niet is gelukt. Wat ik wel heb kunnen vinden zijn 4 kleine UV oplichtende stenen, welke eenmaal belicht met UV lamp helder fluoriserend oranje en geel zijn. De kleur is zichtbaar aan alle kanten, en komt door het glazig witte kwarts uit de steen. De stenen hebben geenolielaagje of ander residu achtergelaten met het schoonmaken, de kleuren zijn niet afgenomen.

De stenen verhogen de geiger counter lange tijd metingen (alpha/beta/gamma) niet, ten opzichte van de achtergrondstraling, en zijn al goed afgespoeld en liggen op een geventileerde plaats (buiten). Iemand enig idee wat het wel kan zijn? Bij daglicht zijn het ruwe witte kwartskiezels

Leonsteiner

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Re: 2 kleuren UV fluoriserende stenen
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2019, 22:47:18 »
Ik heb verder op dit mooie forum ingelezen en jullie willen uiteraard meer en betere foto's. Helaas kan ik UV fluoriserende dingen niet duidelijker fotograferen, maar ze lichten op als zoals plastic en andere door mensen gemaakte rommel. (Wat we op de vindplaats hebben verwijderd) De lokatie is bekend bij Mindat, maar ik weet niet hoe men zich hierbij voelt om te delen op dit forum, om uiteenlopende redenen. De stenen komen wel uit een pegmatiet, kwartsvorming is aanwezig op al het puin en de stenen welke over het hoofd zijn gezien door de mijnbouw maar niet oplichten met UV licht.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: 2 kleuren UV fluoriserende stenen
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2019, 03:07:54 »
Mooie vondsten Leon.

Ik vermoed dat die insluitingen Autuniet zijn.
Maar zeker weet ik het ook niet.
Misschien kun je met een sterke loep iets van de gele inspuitingen zien?