Bronze > Voor de beginnende mineralen zoeker

Transparante sokkels zelf gieten.

<< < (2/3) > >>

Stefan Wassenaar:
Hoi John. Heb geen ervaring met dit soort dingen maar heb veel interesse in het zelf maken van speelgoed (designer toys / bootlegs) en zie bij die gasten vaak dat ze de mallen waar ze in gieten in een drukketel plaatsen om luchtbellen er uit te halen. De eindresultaten zijn vaak ook wat ruwer dan in dat filmpje van jou, vandaar dat ik het over bramen & naden had.

Het spul wat ze in jouw filmpje gebruiken lijkt veel langer verwerkbaar en anders qua uitharding dan dat spul wat ik voorbij zie komen.

Als je een perfecte siliconen mal hebt van de vorm die je wilt, dan moet het wel lukken om goeie sokkels te maken.
Kunsthars is alleen wel vrij prijzig altijd, dus of je mij echt goedkoper uit bent vraag ik me af.

Mocht je iets van een vaste vorm willen namaken, dan kun je een mal maken van siliconen. Dat kan met 2-componenten siliconen (duur)  of met kit & zeepsop (goedkoop). Check ff YouTube daarvoor. Zat huisvrouwen die zeepmallen maken op die manier  ;D

John de Bruijn:
Hoi Stefan

Speelgoed gieten lijkt mij inderdaad een ander verhaal door de vorm.

Prijs van transparante polyester hars valt wel mee (zie voorbeeld in mijn eerste bericht). Lees dat polyester giethars uv bestendig is in tegenstelling tot epoxy giethars waar je blijkbaar altijd een uv beschermer voor nodig hebt.

Heb zitten rekenen, met 1 kg giethars kun je 14 sokkels met een diameter van 6 cm en een dikte van 2 cm gieten. Kost je dan ongeveer 1 euro per sokkel en afhankelijk waar en in welke hoeveelheden je de giethars koopt kan de prijs omlaag. Als je dit in zeer grote hoeveelheden koopt (230 kg) dan kom je zelfs op € 0,50 per sokkel met de genoemde afmetingen maar dan zit je ook gelijk met ruim 3200 sokkels  :D :D :D

Heb jij misschien nog een paar duizend sokkels nodig ?  ;D

Grapje natuurlijk maar ben dus op zoek naar mensen die ervaring hebben met het gieten van transparante giethars en het zelf maken van mallen.

Ik ga even kijken naar de zeepmallen die je aanhaalt maar ben dan weer benieuwd of het materiaal waarvan ze zijn gemaakt geschikt is voor het gieten van polyester giethars.

Stefan Wassenaar:
Mensen die epoxy gieten gebruiken ook siliconen mallen dus dat moet wel lukken! En in dat filmpje lijkt het een beetje op ijsblokvormpjes. Ff op eBay zoeken naar die dingen, in China zitten veel verkopers die ze voor bijna niks aanbieden, ff kijken of er iets bij zit waar je qua maten wat mee kan!

John de Bruijn:
Bedankt Stefan.

victor swan:
Je kunt ook hier eens een kijkje nemen deze hebben zowat van alles om zulke dingen te verwezenlijken en geven ook advies
http://www.vosschemie-benelux.com/nl/c/products/cat/36/27

Groetjes
Vic

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie