GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Arensberg Duitsland, mineralen gevonden  (gelezen 7834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jordi Corina

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Arensberg Duitsland, mineralen gevonden
« Gepost op: augustus 18, 2016, 19:24:56 »
hallo allemaal,

wie kan ons helpen met de namen van deze mineralen (zie bijlagen)?

Het is de eerste keer dat we echt zelf hebben gezocht. De Arensberg is een oude uitgeholde vulkaan in de Eifel. Prachtige plek!

Groetjes
Corina en Jordi

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Arensberg Duitsland, mineralen gevonden
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2016, 20:05:40 »
Volgens mij gaat het hier om calciet, mooie stukjes trouwens👍👍

Jordi Corina

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Re: Arensberg Duitsland, mineralen gevonden
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2016, 20:07:12 »
Oké, ik wist niet dat calciet zo wit en helder kon zijn :) zo leer je nog eens iets haha.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Arensberg Duitsland, mineralen gevonden
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2016, 20:19:49 »
Beste Corina,

Het zal waarschijnlijk om calciet gaan zoals Robert zegt. Zeker rondom Arensberg zijn er verschillende mineralen gevonden uit de basaltmijnen, maar dan heb je het vooral over micromounts en dergelijke.

Groetjes,
Kristian

Jordi Corina

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Re: Arensberg Duitsland, mineralen gevonden
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2016, 20:41:23 »
Ja er werd inderdaad ook basalt gewonnen, dus denk dat het inderdaad Calciet is ;-)
Bedankt beide!

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Arensberg Duitsland, mineralen gevonden
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2016, 13:07:49 »
Hoi Jordi en Corina,

Leuk dat jullie de Arensberg  bezocht hebben. Ik ben er enkele jaren geleden ook nog eens geweest. Het blijft een prachtige plek. Je moet door een tunneltje om in het binnenste van de vulkaankegel te komen.
In principe is het al jaren verboden om daar naar mineralen te zoeken. Maar niemand zal er bezwaar tegen hebben als je wat stukken op raapt.
Wil je toch ondeugend zijn en zelf gaan kappen, dan is het misschien verstandig om iemand op de uitkijk te plaatsen bij de ingang van de tunnel. Het liefst met een Alpenhoorn, zodat bij dreigend gevaar alarm kan worden geblazen.
Het zal zo'n vaart niet lopen.
Voor de geïnteresseerden is de Arensberg vooral bekend om zijn zeolieten. Er zijn ruim 30 mineralen bekend, waarvan niet alles in mooi uitgekristalliseerde vorm voorkomt.
Op de overzichtsfoto zie je rechts het contact tussen basalt en kalksteen. Daar kun je de mooiste mineralen vinden, natuurlijk voornamelijk micromounts.
Dat kleine hol boven in de wand was vroeger ook  interessant. Ook daar kwam heel mooi spul vandaan.
Wordt vervolgd.

Jacques

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Arensberg Duitsland, mineralen gevonden
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2016, 13:21:01 »
Even vervolgen.
Op de eerste foto zie je een pad lopen, wat leidt tot het contact tussen kalksteen en basalt.
Op foto 2 zie je dat nog veel duidelijker. Het is op de grens tussen het basalt en het kalkgesteente, dat de mooiste mineraaltjes gevonden kunnen worden.
Raar dat zeolieten in het algemeen niet zo in de belangstelling staan bij de verzamelaars. Het zijn anders altijd prachtig gevormde mineralen die ook nog eens op allerlei manieren kunnen voorkomen.
Op foto 3 zie je duidelijk hoe hard de verzamelaars hebben gewerkt. 
Er kunnen met een beetje geluk natuurlijk ook wat fossielen gevonden worden.
Foto 4 geeft een mooi beeld van een stuk van de basaltkegel.
Ik ben blij dat jullie nog eens de Arensberg onder de aandacht hebben gebracht. Als ik binnenkort weer eens mijn geluk ga proberen bij de Graulay of de Goßberg of de Rothenkopf, allemaal op een steenworp afstand van de Arensberg, dan wip ik toch weer eens even langs.
Al is het maar om te genieten van de schoonheid van deze plek.

Hartelijke groet,
Jacques Feijen