GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem  (gelezen 589 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cor

  • Gast
Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Gepost op: december 01, 2014, 19:02:16 »
Beste mede schatgravers,
Naar aanleiding van de door Wim verzorgde excursie in de Juchem is het wellicht een idee om een oude discussie over de Juchem weer eens aan te zwengelen. De Juchem is en blijft een unieke locatie om mooie handstukken te vinden. Mits je op het juiste moment op de juiste plaats mag zoeken. Wim heeft zijn best gedaan om Nederlandse verzamelaars een extra excursie in de Juchem te bezorgen. Daarvoor allereerst dank Wim. Bovenin zijn wat agaten gevonden, maar de verwachting van een aantal deelnemers, namelijk dat we in de buurt van de de waterval gingen zoeken is niet ingevuld.
Een paar jaar geleden is in de discussie al door me geopperd om een gesprek aan te gaan met de directie van de Juchem om te onderzoeken of het mogelijk is om tegen betaling goede excursies te organiseren in de groeve. Gezien de huidige situatie rond de Juchem is dit nu weer het moment om deze discussie een nieuw leven in te roepen. Ik begrijp dat er felle tegenstanders zullen zijn maar er zijn een aantal argumenten om een dergelijke actie toch serieus te nemen.

Deze zijn:
1 Zoekers die nu 4 maal per jaar naar de Juchem komen hebben wel 4 maal allerlei kosten maar geen goede kans op leuke resultaten. Uitgaande van mezelf, kost 4 maal de Juchem bezoeken me het volgende:
4 maal overnachting.
4 maal een tank brandstof.
Stel dat je voor een goede excursie € 100,-- betaalt en je gaat 2 maal per jaar ipv 4 maal, dan zijn de kansen beter en de kosten hetzelfde.

2 Als je voor een groep een contract afsluit (bv 10 man, ieder betaalt € 100,--) kan je ook eisen stellen. Bij voorbeeld dat er per persoon 2 geodes gevonden moeten kunnen worden van minimaal X grootte. Het wordt een zakelijk contract waarin geld betaald wordt en daar ook een meetbare tegenprestatie tegenover staat.

3 Verzamelaars die regelmatig in de groeve zijn en niet een bedrag willen betalen voor een extra gunstige excursie kunnen gewoon onder de huidige voorwaarden blijven zoeken en hoeven zich niet benadeeld te voelen door deze actie.

4 De groeve herbergt nog heel veel mooie handstukken. Het is een bedrijf met commerciele doelstellingen. Marge maken is noodzakelijk voor hun continuiteit. Door een reeel bedrag te betalen voor mooie vondsten werk je mee aan het voortbestaan van de groeve.

5 Het is een mogelijkheid om de huidige patstelling waarbij gezocht mag worden op niet goede tijdstippen en op de verkeerde locaties in de groeve te doorbreken.

Wie heeft er interesse in een dergelijke aanpak?

Gerben Arts

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 472
    • www.GerbenArts.nl
Re: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Reactie #1 Gepost op: december 01, 2014, 19:18:04 »
Mogelijk dat er mensen aan mee doen, maar als ik naar mijzelf kijk ga ik geen € 100,- betalen.
Voor ons is het vaak ook een vakantie / weekend weg en niet alleen maar mineralen zoeken, voor een hoge prijs.

Cor

  • Gast
Re: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Reactie #2 Gepost op: december 01, 2014, 19:39:45 »
Mogelijk dat er mensen aan mee doen, maar als ik naar mijzelf kijk ga ik geen € 100,- betalen.
Voor ons is het vaak ook een vakantie / weekend weg en niet alleen maar mineralen zoeken, voor een hoge prijs.

Bedankt voor je reactie Gerben, maar dat is niet wat ik vraag. De kwestie wordt al snel beinvloedt door mensen die dit niet zien zitten. Wat ik zoek zijn verzamelaars die dit zouden willen. Wie dit niet ziet zitten, hoeft hier niet op te reageren. Het is niet de bedoeling dat deze posting ontaardt in een pro/contra discussie.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Reactie #3 Gepost op: december 01, 2014, 19:52:04 »
Cor ik denk niet dat Gerben het zo bedoelt.

Verder vind ik het een erg goed initiatief. De laatste tijd is de Juchem wat minder positief in het nieuws door alle politieke ontwikkelingen om het zo maar te noemen. Acties zoals tijd zijn altijd de moeite waard om te proberen, dus ik zou zeggen: vooral doen!

Gerben Arts

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 472
    • www.GerbenArts.nl
Re: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Reactie #4 Gepost op: december 01, 2014, 20:11:22 »
Naar aanleiding van de door Wim verzorgde excursie in de Juchem is het wellicht een idee om een oude discussie over de Juchem weer eens aan te zwengelen.
....
Een paar jaar geleden is in de discussie al door me geopperd om een gesprek aan te gaan met de directie van de Juchem om te onderzoeken of het mogelijk is om tegen betaling goede excursies te organiseren in de groeve. Gezien de huidige situatie rond de Juchem is dit nu weer het moment om deze discussie een nieuw leven in te roepen.

Zijn jouw discussies dan alleen de plussen of jouw mening?
Nu weet je hoe ik er over denk en als ik niet reageer dan weet je niet hoe ik er over denk.

Rob Huussen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 108
Re: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2014, 21:50:05 »
Beste Cor,

In een dergelijke opzet kan ik mij prima vinden, waarbij ik jouw punt 3 erg belangrijk vind.

Ik zie het als een bezoek aan het theater, concert of voetbalwedstrijd. Sommige mensen gaan regelmatig en zitten op de 3e ring of een stuk verder van het podium of het veld af, en anderen gaan maar een enkele keer en prefereren dan op de eerste rijen te zitten of staan. Ook daar hangt een prijskaartje aan terwijl de basis van het bezoek gelijk is.

We willen allemaal het liefst zonder betaling onze hobby uitvoeren. Tegen betaling zoeken kan ook positief zijn, om onkosten te dekken (controle, uitleg, veiligheid) mag er weer in bepaalde groeves gezocht worden. Dat 'commerciëlere' groeves dan diverse prijzen hanteren kan ik ook heel goed begrijpen.

Groet,
Rob



Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Reactie #6 Gepost op: december 02, 2014, 00:22:31 »
Het Idee is goed, nu wordt je als makke schapen ergens heen gestuurd, let wel in Spanje heb je Pedro en zijn pyrieten en zo zijn er meer groeves , daar betaal je ook flink, maar dan heb je ook wat.

Als de Juchem ditzelfde principe hanteert, vondst garantie, dan teken ik er voor.
heb je mooie en je verkoopt er 1 of 2 zit je netto ook goed  8)
« Laatst bewerkt op: december 02, 2014, 00:24:21 door Erwin Bras »
Greetz,

Erwin

Henk Druppers

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Re: Excursies/zoekmogelijkheden Juchem
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2015, 22:55:24 »
Prima plan! Groeten, henk