GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Charoiet  (gelezen 8073 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Charoiet
« Gepost op: oktober 19, 2019, 22:56:42 »
Je hebt van die dagen, dat je niet veel zin hebt om iets uit te vreten. Vandaag is voor mij zo'n dag.
Laat opgestaan, boodschappen gehaald, naar de markt geweest.
Daarna een lekkere pizza gemaakt voor mij en mijn schat die het al meer dan 40 jaar met mij uithoudt!
Lekker Soul Radio opgezet, mijn meest favoriete FM zender, kortom ...swingen geblazen hier in de tent!!

De laatste dagen vooral bezig geweest met vooral 'wetenschappelijk' belangrijke foto's maken van allerlei rare vormen van Malachiet (meestal superkleine pluisjes en bolletjes en een mineraal wat Arseniocrandalliet heet (wetenschappelijk gedetermineerd door o.a. Dr. Uwe Kolitsch). Je wilt er niet dood bij worden gevonden!!  Allemaal erg slaapverwekkend. Dus tussendoor maar iets geks gedaan. Onlangs had ik mijn oude collectie wat opgeschoond. Daarbij ontdekte ik tot mijn verbazing een piepklein stukje Charoiet in een micromountdoosje. Het stukje is ongeveer 1 centimeter lang. Dus daar hoef je geen mooi tafelblad van te maken.
Nu moet je weten dat Charoiet pas in 1978 ontdekt is in Siberië. Heel ver weg dus. Het is een gesteente wat grotendeels uit silica bestaat. Maar toen de gelukkige vinders dit ontdekten en gingen zagen en polijsten, vertoonde zich een schitterend schouwspel. Prachtige kleuren uit de Violet reeks met hier en daar een toefje bruin erin. Als ik op de beurs van Sainte-Marie ben ga ik altijd op zoek naar de Russische verkopers van dit bijzonder fraaie gesteente. Gewoon even genieten van het prachtige gesteente. Ik ben daar stiekem een groot liefhebber van, gewoon gezaagde en gepolijste gesteenten. Daar zie je een ongelofelijk mooi schouwspel zich voor je ogen vertonen. Bekijk maar eens een mooi stukje graniet of marmer! Of Charoiet!!

Op foto 1 zie je een van de Russische verkopers en op foto 2 een fraai voorbeeld van gezaagde en gepolijste Charoiet. Het stuk meet ongeveer 60 x 40 centimeter.

Toen ik echter mijn piepkleine stukje onder mijn microscoop bekeek werd ik getroffen door een hemels schouwspel. Er ontrolde zich een prachtig landschap aan mijn oog. Stel je nu dit stukje eens voor op een formaat foto van 2 x 3 meter. Dat kan toch zo in het Rijksmuseum zou ik zeggen?
Nou geniet er ook maar eens van.
En koop verdomme nou eens een loepje of een microscoop. Er is een heel nieuw Universum te ontdekken.
Niet te vergeten...Niels Brouwer is vandaag jarig...dus van harte gefeliciteerd kerel!

Groetjes,

Jacques

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Charoiet
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2019, 23:52:30 »
Tjonge, nietsvermoedend was ik je interessante stukje over het uit duizenden herkenbare charoiet aan het lezen, zonder enig vermoeden daaronder nog een felicitatie aan te zullen treffen. Dank daarvoor Jacques! Die microscoop is bij mij in ieder geval al in huis tegenwoordig, maar daarover later meer. ;D