GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Pyrietbloei ?  (gelezen 9843 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Coen Simons

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1
Pyrietbloei ?
« Gepost op: november 13, 2019, 11:50:04 »
Hoi , ik ben Coen en ben nieuw hier dus moet nog een beetje uitzoeken hoe alles werk . Ik ben hier gekomen omdat ik een vraag heb , ik heb een fossiel van een Ammonit deze heb ik al jaren . Maar sinds een jaar terug groeit er vanalles op deze fossiel . Ik heb op internet zitten zoeken wat dit kon zijn en denk zelf dat het pyrietbloei is maar kan op internet geen afbeelding vinden hoe dat precies uit ziet dus weet het niet zeker . misschien dat hier iemand mij hier mee kan helpen , Ik stuur als bijlage  een foto van de fossiel waar ik het over had . Alvast bedankt , mvg Coen Simons .

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: Pyrietbloei ?
« Reactie #1 Gepost op: november 13, 2019, 17:27:45 »
Hi Coen,

Typisch gevalletje pyriet ziekte. Hieronder een verklaring.

 (pyriet + oxygen + water) >> (IJzer sulfaat + zwavelzuur + zwaveldioxide)

Dit is het gevolg van een bacterie die deze omzetting in gang zet. Helaas kun je er weinig tegen doen. Het oxidatieproduct heeft een groter volume dan de pyriet waardoor het materiaal uit elkaar wordt gedrukt.

Het beste is om het object schoon te maken zonder water en vervolgens onder te dompelen in WD40 voor een paar dagen. Daarna laten drogen en de behandeling te herhalen met met motorolie. Waarna de steen/fossiel gedroogd is kan deze weer een paar jaar mee mits deze niet te ver is aangetast.