Dank u voor de feedback. Ik ben blij dat er meerdere zijn met ervaring / kennis en me erin willen helpen. Het is voor mij ook een noodzaak om te weten wat ik het beste kan doen voor de perfecte behouding van mijn verzameling wat de laatste tijden alleen maar opaal is. Het begon met van alles in het mineralen land toen ik nog jong was zoals bij meerdere (op Mn 3e leeftijd kreeg ik Mn eerste amethyst en toen ging ik van start met mijn levenslange verzamel avontuur) en ik nu dus geëindigd ben bij opaal gezien ik het de mooiste steen vindt die ik in Mn handen heb gehad. En het dus ook de eerste steen is die ik aanschaf als ik iets nieuws koop. Helaas dat opaal zo overdreven duur kan zijn en het veel gesjoemel heeft in de markt.
Dit volgende artikel is de meest verwarrende die ik ben tegengekomen op internet en het beschrijft alles wat ik van lokale handelaren en andere forums zoals opal auctions en dergelijke hebben beschreven. Ik behandel ze al ruim een jaar zoals verteld werd door lokale handelaren waar ik om tips vroeg. Licht vochtig klimaat. Condens voor het regelen van de inhoud aan water gezien kraanwater vaak afval bevat als chloride en andere chemicaliën waar opaal vooral niet tegen kan.
Hier is de link naar het artikel die me het meest heeft verward:
https://blog-gemchat.arpaiajewelry.com/2015/08/24/proper-care-for-ethiopian-opal-jewelry/Mij is ook altijd verteld dat opaal water nodig heeft zo nu en dan om crazing te voorkomen. En dat het te testen was (wat ik dus ook deed bij lokale handelaren die me de tip gaven om het te laten zien, je vinger een beetje vochtig maken door uit te ademen over de vingertop en die direct daarna voordat de condensatie verdampt is op een stuk opaal de laten rusten en zachtjes op te tillen. Dat de opaal plakt wil dus zeggen dat er spraken is van lichte uitdroging met dus als gevolg verlies in vocht en barsten over de jaren heen.).
Hoop dat dit wat info kan geven om te kijken wat nou echt de reëele manier is voor het verzorgen van opaal. Ik heb alleen ruwe of gepolijste opaal en ik kijk altijd naar de bron van herkomst. Bewerkte opaal heb ik dus niet in mijn verzameling liggen. En de synthetische vormen krijgen ook geen kans om in mijn collectie te komen. Gezien ik weet ze te herkennen. Ik spaar alleen puur natuur onbehandeld als in lagen van hars of olie of wat dan ook. Daar kan ik namelijk niet tegen als ik zo iets zou treffen. Het meeste is dus ook ruw en er zit vaak moedergesteente op. In de vorm van licht zand achtig zandsteen. De gepolijste varianten koop ik alleen als ik weet dat ze ook werkelijk glad zijn door een polijstschijf of doek en niet door een laagje glimmend hars of glas of wat ze ook bedenken om mensen voor gek te houden. Ik denk dat dat de onderliggende reden is van waarom opaal niet tegen water kan. (Dan gaat de synthetische laag hars dat het glimmend laat lijken eraf en hou je de natuurlijke steen over. Die vaak in lage kwaliteit mooi wordt door het bewerken / manipuleren van de structuur die eromheen zit.)
Ik had toevallig nog een paar opaal liggen die van iemand waren en 2 jaar in het stof lagen op de rommel zolder. Ik stuur een vergelijking van een stuk die ik zelf heb bewaard in een vochtig klimaat en een foto van dat stuk dat 2 jaar verwaarloosd op die zolder lag. Ik zelf zie duidelijk het verschil. Maar de vragen blijven alsnog in mij hoofd spoken...
Nogmaals bedankt voor de reacties. Ik ben erg blij iets te horen. Zelf kom ik er namelijk niet uit met alles wat ik zover heb gedaan en opgezocht. Erg veel tegenstrijdige informatie. Ene kant zegt ja, andere kant zegt nee!

De eerste bijlage is van een stuk in die glaze stolp met condens. Kleur goed te zien en geen breuken etc. De tweede bijlage is dus van die rommel zolder. Kleur alleen te zien als ik hem in zonlicht hou. Amper glans en veel breuken. Dit is het enige bewijs dat ik heb met betrekking tot opaal en dat opaal dus inderdaad een beetje vocht kan gebruiken op zn tijd.
Met vriendelijke groet,