GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Radioactieve mineralen  (gelezen 51221 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #60 Gepost op: maart 28, 2020, 19:19:29 »
Ik heb geen flauw idee hoe dat precies zit. Op beurzen worden ze gewoon aangeboden en als ik ze op verzameltochten tegen kom ben ik er ook niet vies van.
Maar dat zijn meestal hele kleine micro's en thuis houd ik altijd mijn geigerteller erbij.
Mits de juiste voorzorgsmaatregelen zie ik geen problemen.

Groetjes,

Jacques

Arduino

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #61 Gepost op: maart 28, 2020, 22:26:17 »
Hoi Jacques,

Wow wat een prachtige foto WAUW

Zijn dit ook beurzen in Nederland of alleen beurzen in Belgie en Duitsland ?? Ik heb namelijk geen mogelijkheid buiten Nederland beurzen te bezoeken :-(

Zijn er hier misschien nog mensen welke iets voor overname voor mij hebben ??

Groeten

Tom

Robin Bakker

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 48
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #62 Gepost op: april 26, 2020, 22:35:13 »
Hoi Tom,

Ook in Nederland heb ik vaker radioactieve mineralen op beurzen gezien. Echter nooit als zodanig gekenmerkt, dus je moet wel enigszins weten waar je naar zoekt, of de verkoper vragen.

Qua wetgeving zal het een beetje een grijs gebied zijn. Die zal meer gericht zijn op gebruik van radioactieve stoffen in laboratoria, wapens, kern-centrales en dat soort dingen. Heb nog nooit gehoord dat een verzamelaar ermee in de problemen kwam. Meenemen in het vliegtuig zal misschien wel voor issues zorgen als het door alle scanners gaat ;D

Vwb overname, heb nog wel wat stukjes met Torberniet uit DR Congo over eventueel.

Groeten,
Robin
Remote Sensing Geoloog

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #63 Gepost op: april 30, 2020, 22:56:53 »
Hoi Tom,
Sorry voor mijn late reactie.

Dit mineraal kun je gewoon vinden in de Clara Groeve, Mits je een beetje geluk hebt natuurlijk.

Groetjes,

Jacques

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #64 Gepost op: mei 01, 2020, 10:33:34 »
Radioactieve mineralen zijn regelmatig te vinden op Nederlandse beurzen, maar vaak wel in micromountformaat. Voor grotere handstukken maak je veel meer kans op Belgische beurzen (bijv. Minerant in Antwerpen). België heeft vroeger veel mijnbouw gepleegd in Afrika (m.n. het toenmalige Congo) en in die periode is er erg veel van dit materiaal in België terechtgekomen. Neem wel altijd je geigerteller mee, regelmatig is de matrix gevaarlijker dan de secundaire kristallen die er op zitten. In de matrix zit regelmatig pure Uraniniet en dit wil je niet in huis hebben denk ik! Het is mij ooit overkomen dat ik mijn radioactieve micromounts wilde testen. Ik nam mijn doosje mee naar mijn werk waar met radioactieve isotopen werd gewerkt. Deze waren in een aparte ruimte in een kluis opgeslagen met meetapparatuur om radioactiviteit vast te stellen. Aan de buitenkant van de ruimte zat een alarmlicht. Nou je snapt hem al, ik was de ruimte nog niet eens binnengegaan en het alarm ging af met grote consternatie (en een reprimande) tot gevolg. De boosdoener bleek bij nadere bestudering een micromount van nog geen 2 cm met Cuprosklodowskiet. Deze is op zich al een behoorlijk tikker, maar de kristallen zaten in dit geval op massief Uraniniet hetgeen het alarm liet afgaan. Ik heb toen snel een geigerteller gekocht en mijn verzameling gecontroleerd. Alles wat radioactief is is nu buitenshuis in de schuur opgeslagen waar niemand komt!

Mvrgr. David