Hi Jacques,
Alles mbt de "sterkte" hangt af van de grootte, stadium van decay en ook de zuiverheid.
Ik heb gezocht op kleine maar vooral vrij pure stukjes, als ik zo eens rond kijk zitten de meeste van deze grootte op een 1000cpm.
Ik zag zo pitcheblende van 6x4x4cm met 360.000cpm maar ook een van 3x3x2 van amper 950cpm.
Het is dus niet gewoon een verdubbeling, optelsom of wat dan ook, elk stuk is anders.
De grote en pure zijn zelfs moeilijk af te schermen met lood, zelfs met mijn kleintjes komen er 40cpm door het 2mm alluminium + 1.2cm puur lood +3cm plastiek heen.
Gisteren (zaterdag) een goede vriend op bezoek gehad die enkele jaren werkte als ingenieur en supervisor van de renoveringen van Doel en Tihange, hij wees mij er op dat alpha en beta verwaarloosbaar zijn maar gamma wel degelijk een groot risico is om frequent mee in contact te komen.
Het kan dus zijn dat je mineraal iets meer gamma straalt en stop dat onder je bed, ik geloof dat er dan best dodelijke gevolgen van kunnen komen.
Ofwel radon, wat zoals ik al zei hier in België volgens officiële statestieken een 700 mensen per jaar longkanker zou bezorgen.
Gelukkig zou uranium in de meeste vormen vooral alpha vormen en maar een deel beta, al is er altijd radon.
Ik wil nu geen paniek zaaien noch te veel relativeren.
Iemand van mijn schoonfamilie is echter wel gestorven door straling van haar matras in Pripyat. Het kan dus wel in extreme gevallen.
De geiger teller die ik gebruik is de GMC-320 plus, één van de meest voorkomende en best betaalbare tellers.
Gemaakt in Seattle, USA.
Iets van Russische makelij ga ik al helemaal niet uitgelegd krijgen aan mijn Oekraïense schoonfamilie maar die tellers zijn vaak ook veel minder gevoelig en gaan tot veel hogere waardes (lees: post-nucleaire oorlog waardes).
Deze GMC werkt wel goed al is het enkel voor beta, gamma en x-rays.
Heeft een thermometer, kan tiltingen waarnemen al is dat vrij nutteloos, meten van de bovengenoemde stralingen in uSv/u, mSV/u en CPM.
Kan grafieken weergeven, realtime info en je kan alles uploaden op de pc, voor 110 euro als je wat goed rond kijkt op Europese websites.
Importeren zou ik niet doen, komt vrijwel altijd van de USA dus dan betaal je de volle pot importtaxen.