Update:
Afgelopen weekend 2x naar de Kinepoplis beurs geweest in Antwerpen.
Daar voor de fun mijn geiger meegenomen en met een alarm op 100CPM (nog vrij laag maar toch 6x meer dan achtergrond straling in dat gebouw).
Grappig genoeg ging het alarm verschillende keren af en vond ik inderdaad torberniet, uraniet (pitchblende), meta-autuniet en nog wat ander leuks.
Bij Rik Dillen zijn beursstand kreeg je een 360CPM, wat goed mee viel gezien hij gigantische brokken had liggen.
Zelf had ik initieel wat torberniet gekocht bij een vriendelijke Waal.
Eenmaal thuis teste ik de groene cristallen maar bij nader inzien zag ik dat er al iets mis was, na de geiger test bleek dat ook gedeeltelijk te kloppen.
Het was namelijk licht radioactieve malachiet en dus geen torberniet (200CPM).
Op zondag nog maar terug gegaan gezien ik ook nog een geslepen sunstone nodig had voor een juweeltje dus dan maar snel de malachiet gratis verwisseld met echte torberniet.
Snel getest daar en ja ik kwam al snel op 400CPM uit dus was ik wel zeker.
Hij had ook nog enkele stukken van 10x5cm voor amper 20 euro! Echt prachtig maar ik denk dat je dan wel problemen krijgt met het afschermen van de beta en wellicht zelfs wat gamma straling.
Thuis nog eens getest en ik kwam op een piek uit van 5920 CPM (op 1mm van de kristallen op de bovenkant), voor een stukje torberniet van amper 2x2cm.
Uiteraard is het stukje heel klein dus zakte de straling heel snel, eenmaal op 30cm was er geen merkbare straling meer van de torberniet.
Uiteindelijk dus wel best verrast van de toch wel hoge radioactiviteit maar ook dat die zo snel verstrooid wordt naarmate de afstand.
Op zich is het dus perfect mogelijk om tumbnails te verzamelen zonder een verhoogd risico voor de gezondheid.Raak gewoon niks met blote handen, eet het niet en probeer geen radioactief stof in te ademen, anders ga je problemen krijgen.
Zorg gewoon dat je alles luchtdicht verpakt, openen doe je enkel buiten met veel verluchting en dat je misschien een extra acryl box van 0.5 tot 1cm dikte en 30x30cm er over zet.
Mijn vrouw was wat bang gezien haar land van herkomst dus heb ik een totale overkill gedaan: 2mm dik acryl doosje, 2mm alluminium folie, dan 12mm lood rondom en 20mm boven- en onder, dan nog is 2mm alluminium folie en dan nog is om de mineralen zelf te beschermen tegen temperatuurschommelingen dat alles in een geïsoleerde koelbox.
De straling tegen zijkant van de koelbox is 15CPM, wat 10 lager is dan de achtergrondstraling haha
Verder is het echt prachtig.
Het is geen speelgoed maar wel één van de bijzonderste stuks van mijn collectie.