GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Onbekend, hoog fluoricerend en fosforescerend  (gelezen 9481 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Onbekend, hoog fluoricerend en fosforescerend
« Gepost op: oktober 17, 2017, 11:14:40 »
Hoi allen,
Dit is echt iets eigenaardigs...
Het zat als sample bij wat werneriet en aragoniet die ik had besteld maar ook de verkoper weet niet wat het is.
Het heeft wat weg van een soort geel-groene agaat en het fluoriceerd enkel met lange golf UV licht, waarna het tot een uur lang licht blijft geven.
Ook door zonlicht blijft het uren lang (veel) licht geven in het donker.
Geen idee wat het is en kan er ook niets van terugvinden.

Het stukje is heel klein dus hoge kwaliteits foto's heb ik niet.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Onbekend, hoog fluoricerend en fosforescerend
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2017, 19:20:42 »
Hoi Willem,

Dat is inderdaad een apart stukje. Dit verschijnsel heet trouwens Fosforescentie. Dat betekent dat een mineraal of een andere stof na belicht te zijn geweest nog een tijdlang blijft nagloeien in het donker.
Wim Bruinis in Nederland is hierin zeker thuis, maar ik ben ook al vele jaren lang lid van de Mineralen Kring Antwerpen.
Daar maak ik deel uit van de werkgroep Fluorescentie, in de hoop daar iets van op te steken.
Je moet zeker deze tip navolgen :
   Werkgroep Fluorescentie     fluo.mineralogie.be
Axel Emmermann is de voorzitter en een van de grootste deskundigen op dit gebied in Europa. Hij beschikt ook over apparatuur om stukken mineraal te meten op eigenschappen die het kleurspectrum veroorzaken in mineralen bij Fluorescentie of Fosforescentie.
Zover ik weet is hij altijd bereid om jouw stuk door te meten en de geheimen  ervan te verklaren. Kijk aub even op zijn website en neem eens contact met hem op. Dit Fosforescentie-verschijnsel is bijzonder apart te noemen, en zeker de moeite van het onderzoeken waard. Ik neem tenminste aan dat het geen stuk is van een Mariabeeldje uit Lourdes wat ik in mijn jeugd thuis had. Dat gaf ook aardig licht in het donker!

Ik hoor van je,
Hartelijke groet,

Jacques
Foto Axel Emmermann in zijn Fluotent aan het meten.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Onbekend, hoog fluoricerend en fosforescerend
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2017, 22:13:10 »
Hoi Jacques,

Ja dat is het probleem, het stukje komt van Wim maar die weet ook niet wat het is haha.
Als een kenner het niet weet dan zit ik al helemaal met een probleem want ik ben een leek in dit spectrum van mineralen verzamelen.
Die collectie is ook maar zeer beperkt tot wat benitoite, afganiet, willemiet en ja het meeste dat bij Wim te koop is (of dat ik al had en toevallig ook bleek op te lichten onder SW of LW uv licht).

Deze eigenschap is echt wel bijzonder.
Ik heb enkele stukjes Willemiet en één daar van heeft een fragment dat max 10 seconden blijft oplichten (inderdaad fosforescentie, had het in de titel staan maar wou niet opnieuw struikelen over de rare opbouw van dit woord haha) maar  maar dit agaat achtige stukje blijft letterlijk uren oplichten, hoe dichter je het bij de UV lamp houdt voor enkele seconden, hoe meer het oplicht de eerste seconden.
Je zou haast denken dat het synthetisch of behandeld is maar gezien het van Wim komt en er natuurlijk uit ziet lijkt het me wel legitiem.

Ik heb er net een kort filmpje van gemaakt:

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Onbekend, hoog fluoricerend en fosforescerend
« Reactie #3 Gepost op: oktober 19, 2017, 14:57:39 »
Lijkt mij Opaliet uit de USA...!

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Onbekend, hoog fluoricerend en fosforescerend
« Reactie #4 Gepost op: oktober 19, 2017, 22:57:37 »
Lijkt mij Opaliet uit de USA...!
Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, als ik echte (in hoe verre dat het echt is) opaliet er naast leg is het totaal anders.
In dit stukje zitten geen andere kleuren dan geel/groen en het is geen schijn door het breken van lichtstralen maar een effectieve kleur.
Het zou illuminiet genoemd worden door "Ruben Robijn", die gelijkaardige stuks heeft maar dat lijkt me niet echt een wetenschappelijke naam.
Of het echt is, is ook de vraag maar ik denk van wel, misschien behandeld.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Onbekend, hoog fluoricerend en fosforescerend
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2017, 09:15:39 »
Dit is de info die ze hadden over iets wat ze zelf verkopen...