GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Chalcantiet probleem  (gelezen 12705 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Verzamelaar2203

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Chalcantiet probleem
« Gepost op: oktober 16, 2017, 18:21:22 »
Ik ben al een jaar lang verzamelaar, maar ik zie mezelf nog steeds als een starter, daar ik lang niet zo heel veel weet over mineralen. In dit geval een vraag over Chalcantiet:

1 jaar geleden heb ik een klein steentje met Chalcantiet gekocht op een beurs. Ik kreeg advies om deze niet in aanraking te laten komen met water. Meer advies kreeg ik niet. Thuis aangekomen heb ik deze in een glazen vitrinekast gezet, afgesloten met 2 deuren.

Die glazen kast is na een half jaar vervangen door een houtenkast. De Chalcantiet was nog heel mooi blauw. Inmiddels is het een half jaar later en nu heb ik een soort grijze laag er overheen. Het is geen stof, de andere stenen en objecten hebben er geen last van. Zie foto 1.

https://i.imgur.com/0QplPBE.jpg
https://i.imgur.com/Uqalta6.jpg

Nu heb ik 2 dagen geleden deze hele mooie grotere chalcantiet gekocht. Zie foto 2. Deze wil ik plaatsen in dezelfde kast maar als deze hetzelfde staat te wachten dan ben ik daar niet blij mee.

Dus mijn vraag: Wat is er met de eerste gebeurd? Geen grijs laagje in glazen vitrinekast, wel een grijs laagje in een houten kast. De ruimte is niet vochtig geweest en er is geen zonlicht direct op de kasten gevallen. Wat heb ik fout gedaan? De samenstelling is anders, maar mijn amethist, citrien, rook kwarts, malachiet, pyriet, calciet, stelleriet, fluoriet, aragoniet hebben dit allemaal niet.

ps Ik heb geen contactgegevens van beide verkopers, daarom stel ik deze vraag hier.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Chalcantiet probleem
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2017, 19:10:12 »
Welkom op het forum Verzamelaar2203

Even een technische tip.
Je kunt een online afbeelding op het forum zichtbaar maken door de link te selecteren en dan in de editor op het derde icoontje (youtube, vimeo, image) te klikken.







Met vriendelijke groet

John de Bruijn
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Chalcantiet probleem
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2017, 02:19:04 »
Die Chalkanthiet is hartstikke synthetisch.Gemaakt met kopersulfaat.  Dus is geen echt mineraal, maar een scheikundige proef om kristallen uit koperzouten te laten groeien.
Daarnaast is Chalkanthiet zeer gevoelig voor water en zal dit zondermeer uit de lucht blijven aantrekken. Dus je plaatst dit stuk in een grote kunststof doos, of je zult het ter zijner tijd toch langzaam zien verweren.
IK heb echte Chalkanthiet uit de Hilarion mijn gevonden. Ik bewaar die al jaren lang in Jousi doosjes. Tot nu toe gaat dat goed, zolang ik er maar voor zorg dat er geen vochtige lucht bij kan komen.
Maar mijn gemeende advies is om toch voor echte mineralen te kiezen. Wil je een dergelijk exemplaar goed bewaren, dan moet het toch echt in een vochtvrije omgeving.

Groeten,

Jacques

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Chalcantiet probleem
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2017, 09:50:36 »
Mooi dat je dit forum hebt gevonden om alsnog je vraag te kunnen stellen.

Het klopt inderdaad wat Jacques zegt, chalcanthiet komt relatief weinig voor in de natuur en de kristallen die op de foto's staan zijn door mensen gegroeid. Ondanks dat zijn de twee stukken op de tweede foto's wel erg mooi van kleur en vorm, dus ik kan me goed voorstellen dat je wil voorkomen dat daarbij hetzelfde probleem optreedt.

Het verhaal over water zit net even wat anders. Chalcanthiet lost erg makkelijk op in water, dus daarom moet je het nooit met water schoonmaken, dan hou je alleen wat blauw water over. In de kristallen zelf zit echter ook water opgesloten in het kristalrooster, zogenaamd kristalwater. Pure kopersulfaat is namelijk spierwit, maar dankzij het water krijgt het zijn mooie intens blauwe kleur. Als het in een te droge omgeving wordt bewaard of te warm wordt verdwijnt langzamerhand het water uit het kristal en verliest het zijn kleur. Het is dus zeker niet handig om het té droog te bewaren, maar het blijft lastig om de omstandigheden precies goed te krijgen.

Je kunt eventueel proberen om het vervaagde stuk een tijdje een plekje in de badkamer te geven waar er vochtige lucht bij kan komen, maar zeker niet in direct contact met water of condensatie. Mogelijk komt de kleur dan weer wat terug omdat het water opneemt uit de vochtige lucht.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Chalcantiet probleem
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2017, 14:46:02 »
Hoi,
Wat de andere heren zeggen klopt.
Je ziet vaak de super heldere en vlakke kristallen (heel rechte uiteinden), deze zijn altijd vals en zelf gemaakt met kopersulfaat.
Zelfs op beurzen zie je ze vaak, meestal met origine Polen, geen idee waarom maar wellicht zit het vrij verhandelen en de goedkopere lokale prijs van stoffen zoals kopersulfaat er voor iets tussen.

De foto die ik heb toegevoegd is hoe natuurlijke chalcantiet er uit ziet.
Zelf heb ik dit vrij groot stuk gekocht van een Amerikaanse verzamelaar (9cm breed van Planet Mine, zou al 30 jaar in zijn collectie gezeten hebben).
Het bewaren er van is moeilijk gezien het een heel fragiel mineraal is.
Altijd uit zonlicht bewaren, op een plaats die niet heel temperatuur schommelend is en liefst niet al te vochtig is.
Uiteindelijk gaan de kleuren toch een beetje weg gaan en kan het zeer licht uit slaan, wat je dan moet doen is er voorzichtig mineraal olie op gieten.
Niet te veel maar een beetje, dit zal de chalcantiet niet oplossen zoals gewoon water maar gaat de kristallen wel voldoende hydrateren zodat ze hecht blijven.
Raar hoe dat werkt en geen idee waarom maar deze info komt van iemand die zelf chalcantiet verzamelt voor 40 jaar en vlakbij de Planet mine zelf woont, ik heb het geprobeerd en het lijkt heel goed te werken.
Gezien het ook best ongezond is om in je lichaam te krijgen is het best om dit voorzichtig te hanteren en op te bergen in een gesloten doosje (zowel veilig van stof als veilig voor jezelf).
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2017, 15:08:13 door Willem VD Eynde »

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: Chalcantiet probleem
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2017, 17:54:54 »
Precies wat Niels zegt. Te droog bewaren en het slaat wit uit, te nat bewaren en de kristallen "smelten". Lastig spul chalcantiet. Je kan het beter vermijden in een vitrinekast of eventueel luchtdicht verpakt tentoon stellen.

Verzamelaar2203

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Re: Chalcantiet probleem
« Reactie #6 Gepost op: oktober 23, 2017, 20:57:01 »
Sorry voor mijn late reactie. Ik heb een drukke week gehad.

Bedankt voor alle antwoorden. Ik zal een oplossing zoeken met een luchtdichte verpakking.