GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: vitrine verlichting  (gelezen 25551 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: vitrine verlichting
« Reactie #15 Gepost op: maart 08, 2016, 21:36:35 »
Jos, een van mijn mineralenvrienden, heeft de afgelopen tijd driftig geëxperimenteerd  met het zoeken naar de juiste verlichting voor de mineralen in zijn kasten.
Hij beschikt over een hoge kwaliteit mineralen in alle kleuren van de regenboog.
Hij is van beroep elektrisch ingenieur, dus hij heeft er kijk op.
Onlangs heb ik zijn proefopstelling bekeken en ik was in een woord : sprakeloos.

Het is de eerste keer dat ik een Ledverlichting zag die werkelijk voor de volle 100% voldoet aan de strenge eisen die wij moeten stellen als het gaat over het goed en mooi en voordelig uitlichten van mineralen.
Ik ga hetzelfde materiaal bestellen en mijn vitrines omtoveren tot een adembenemend sprookje.
Ik heb van Jos toestemming gekregen om zijn lijst hier door te geven.
Het betreft materiaal van de Duitse firma Paulmann. Deze verlichting is via Hornbach te verkrijgen of rechtstreeks via Internet bij Paulmann in Duitsland.
Bekijk in ieder geval eens enkele van hun filmpjes op YouTube.

Groeten Jacques Feijen

Peter Driessen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 229
Re: vitrine verlichting
« Reactie #16 Gepost op: maart 03, 2019, 13:54:10 »
Heeft er iemand nog recent nieuwe ervaringen opgedaan met led verlichting voor vitrine kasten?

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: vitrine verlichting
« Reactie #17 Gepost op: maart 03, 2019, 19:59:34 »
Hoi Peter,

Ik heb nog steeds dezelfde verlichting als in het begin (LED), maar het is helaas nog niet wit of helemaal kleurecht zoals ik zou willen.
Wie weet komt er nog een goede tip van iemand, dan heb ik er ook nog wat aan :)

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: vitrine verlichting
« Reactie #18 Gepost op: maart 05, 2019, 23:00:00 »
Toevallig ikke, gisteren op de werkelijk formidabele Beurs van Hannuit! Iedereen die weer niet geweest is...nou jullie hebben echt iets mis gelopen.
Vergeet al die Ledlichten en Ledbanden die wij de laatste jaren zien verschijnen. Als je alles goed wilt doen ben je per vitrine toch  150 tot 200 euro kwijt.
Gisteren heb ik bij een handelaar in Hannuit een geweldige Ledverlichting gezien. Het zijn zogenaamde Ledpanelen. Die dingen meten 30 x 30 centimeter of 30 x 60 centimeter. Kleurtemperatuur : 4000K. Geeft gewoon het mooiste licht. En de uitlichting van de mineralen : formidable!!! Gewoon een mooi diffuus licht.
Zie bijgevoegde foto's.
En de prijs zul je vragen :  Slechts 17 euro per panel van 30 x 30 bij 4000K. Inclusief bijbehorende trafo!  De handelaar vertelde ons niet de 6000K te kopen, want dat wit zou weer veel te veel koud wit zijn.  Voor meer info : zie   ledpanel.nl
foto 1 en 2 laten de tegels zien van 30 x 30 centimeter. Bijna geen valse schaduw te zien. Lijkt mij ook uitstekend geschikt voor macro-fotografie!!

Groeten,

Jacques

p.s. Als jullie nog een fotoverslag willen van deze beurs, laat het dan weten.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: vitrine verlichting
« Reactie #19 Gepost op: maart 06, 2019, 07:14:23 »
Ziet er interessant uit, Jacques! Ik zit er zelf ook al langer aan te denken om de verlichting in mijn vitrines aan te vullen, zo'n vlak met egale verlichting zou nog best eens de ideale oplossing kunnen zijn.

En dat beursverslag is volgens mij ook absoluut welkom hier. ;)

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: vitrine verlichting
« Reactie #20 Gepost op: maart 06, 2019, 07:42:42 »
Jacques,

Echt een enorm goede tip! Naast het verslag, wat Niels inderdaad al zegt wat zeer welkom is, kan ik met deze tip zeker wat. Ik ga me er ook in verdiepen in deze LED panelen, want het zou inderdaad een super oplossing zijn voor de vitrinekasten.
Nu is de volgende stap om te kijken of ze dimbaar zijn, want dat zou het nóg interessanter maken.

Groetjes en dank!
Kristian

Henrie G. Heikens

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3476
Re: vitrine verlichting
« Reactie #21 Gepost op: maart 06, 2019, 21:56:14 »
Hallo Jacques,
Ik ben compleet verrast door deze verlichting, ik wist het bestaan er niet van maar ziet er prachtig uit.
Dit is zeker de moeite waard om te onderzoeken ! bedankt !
A bad day Digging is stil better than a good day at Work.

Arjan Kamphuis

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
  • Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Re: vitrine verlichting
« Reactie #22 Gepost op: maart 12, 2019, 00:53:38 »
Hoi Kristian,

Kleine toe"licht"ing
Ja de LED panelen zijn ook dimbaar verkrijgbaar.
Kijk maar eens op Aliexpress:

https://nl.aliexpress.com/wholesale?spm=a2g0z.search0104.8.3.68784be5oktIAR&initiative_id=QRW_20190311163106&SearchText=led+panel+300x300&productId=32952835274

Je kunt ze in diverse maten krijgen zoals bijv 30x30, 30x60 60x60 cm
Nadeel is alleen hoe groter het formaat hoe duurder het wordt vanwege de hoge verzendkosten.
Dus bij grotere maten zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om in NL/EU te shoppen.

Jac bedankt voor de tip van de 4000k.
Ik had al langer het idee om met deze ledpanelen een macro opstelling te maken alleen vanwege de verschillende lichtsoorten zat ik nog steeds te twijfelen.

Vorig jaar heb ik twee van deze gekocht voor mijn macro opstelling:

https://nl.aliexpress.com/item/LED-Bureaulamp-met-Klem-Dimbare-Leeslamp-Eye-Care-USB-Tafellamp-LED-Bedlampje-Baby-Nachtlampje-clip-Lapto/32914361615.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dFdCj22

Zeer makkelijk!
Je kunt schakelen tussen 3 lichtsoorten en vervolgens dimbaar!
(11 nov is er altijd een "chinese sale", heb ze toen gekocht voor € 9,85)

Versteend hout hieronder is één van de eerste foto die ik met deze opstelling heb gemaakt.
(met glasplaat, nog bedankt voor deze tip hier elders op het forum)


Groetjes

Arjan
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2019, 01:21:43 door Arjan Kamphuis »

Arjan Kamphuis

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
  • Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Re: vitrine verlichting
« Reactie #23 Gepost op: maart 12, 2019, 01:19:37 »
Niet alleen fossiel maar ook mineralen.
Iedere houtvezel is omgezet door een streng kwartskristallen.
Heb samen met Marieke 2 jaar geleden een stam/bol van 50x50cm uitgegraven.
« Laatst bewerkt op: maart 12, 2019, 22:59:14 door Arjan Kamphuis »

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: vitrine verlichting
« Reactie #24 Gepost op: maart 12, 2019, 01:57:28 »
Schitterde foto Arjan !!