GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: mineraal uit spanje  (gelezen 18591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
mineraal uit spanje
« Gepost op: februari 01, 2016, 05:48:07 »
Ik heb dit mineraal gevonden op dezelfde locatie als mijn eerder geplaatste mineraal. Vlakbij montanejos spanje.
Het is 10 cm lang en 4 cm hoog. Minerasl lijkt opgebouwd uit meerkleurige flakes. Het is erg fragiel.
Ik heb 2 andere stukken gevonden met een vergelijkbare flakes,enkel zijn die alleen in het pistache groen groeit alleen op de bovenkant.
Rara wat zou het kunnen zijn?
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2016, 05:58:46 »
Dit lijkt erop. Zelfde area gevonden.
8x8 cm
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2016, 11:50:35 »
Beste Marsha,

Het is niet heel duidelijk te zien, de foto is wat klein en onduidelijl. Maar het kan calciet of dolomiet zijn?

Groetjes,
Kristian

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #3 Gepost op: februari 01, 2016, 12:45:26 »
Ik zal proberen de fotos te posten in het juiste aantal kb's. Ze zijn origineel 4 mb maar na de verkleining zijn ze dus weer veel te klein.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #4 Gepost op: februari 01, 2016, 13:05:12 »
De omgeving van montanejos staat bekend om zijn mineraalrijk water, het zou een koperaanslag kunnen zijn die in de (kalk)steen is getrokken???
Greetz,

Erwin

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #5 Gepost op: februari 01, 2016, 13:43:14 »
Hopelijk is de foto nu meer duidelijk
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2016, 13:50:00 »
En deze in betere kwaliteit
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2016, 13:55:15 »
Het is alsnog zeer moeilijk te zeggen, meer omdat ik die omgeving niet ken. Ik ga in ieder geval voor calciet voor de tweede foto. De eerste foto kan ik niets van maken helaas :)

Groetjes,
Kristian

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2016, 14:05:27 »
Door de kwaliteit van de foto? Of komt het mineraal niet bekend voor?
De omgeving is inderdaad thermaal.
In montanejos zijn een aantal warmwaterbronnen. In de omgeving zouden er totaal 50 bronnen moeten zijn waarvan de rest koud water. Het thermale water schijnt erg goed te zijn voor de gezondheid.
Verders is het een bergachtig vochtig landschap. Voornamelijk kleigrond. Ik heb in deze omgeving echt van alles gevonden. Rookkwarts pyrit mariaglas rozekwarts en granaten.
Echt in allerlei kleuren en structuren. Ik heb met de mooiste 2 planken in de vitrine mee kunnen vullen en ze zijn allemaal uniek!
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2016, 14:13:08 »
Door de kwaliteit van de foto? Of komt het mineraal niet bekend voor?
De omgeving is inderdaad thermaal.
In montanejos zijn een aantal warmwaterbronnen. In de omgeving zouden er totaal 50 bronnen moeten zijn waarvan de rest koud water. Het thermale water schijnt erg goed te zijn voor de gezondheid.
Verders is het een bergachtig vochtig landschap. Voornamelijk kleigrond. Ik heb in deze omgeving echt van alles gevonden. Rookkwarts pyrit mariaglas rozekwarts en granaten.
Echt in allerlei kleuren en structuren. Ik heb met de mooiste 2 planken in de vitrine mee kunnen vullen en ze zijn allemaal uniek!

Het ligt aan meerdere factoren, überhaupt determineren kan via een foto eigenlijk nooit met 100% zekerheid.
Dit komt, omdat je het mineraal niet kan "testen", met de loep of microscoop kan bekijken, de kristalstructuur kan beoordelen etc. :)

Groetjes,
Kristian

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #10 Gepost op: februari 01, 2016, 14:37:13 »
Tja moeilijk dus.
En ik ben toch zo benieuwd!
Ik heb mijn vitrines overigens vol met vreemde mineralen liggen. Ik heb ook al fotos voorgelegd aan temy ritmijer van het rockstones museum in limburg maar die heeft ook moeite met bepaalde exemplaren.
Ik heb aan hem overigens ook een kratje mineralen beloofd in ruil voor determinatie. Punt is alleen dat ik dan wel met de mineralen naar limburg moet komen maar veel van de mineralen zijn veel te kwetsbaar geworden na het ontdoen van de klei etc. dus die wil ik niet meer verplaatsen.

Is dit museum eigenlijk bij 1 van jullie bekend?
Museum therockstones in gennep
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #11 Gepost op: februari 01, 2016, 14:46:43 »
Beste Marsha,

Nee, dat museum(pje) ken ik niet. Wij werken als stichting samen met het Kristalmuseum te Borculo en vele andere partijen, wie weet kunnen die helpen?

Groetjes,
Kristian

Gerben Arts

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 472
    • www.GerbenArts.nl
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2016, 15:39:16 »
Hallo Marsha,

Behalve aan calciet dacht ik ook aan gips, maar zoals Kristian aangeeft is het moeilijk te bepalen aan de hand van de foto's.

Museum the rockstones van Remy Ritmeijer in Gennep ken ik. Samen met Hans ben ik daar geweest om te kijken naar de collectie van Remy.
Het is meer een privé collectie van een jongen met een verstandelijke beperking, maar op afspraak met de leiding kun je naar zijn Museum op een kamer kijken.


Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2016, 16:13:10 »
Beste Marsha,

Het is niet heel duidelijk te zien, de foto is wat klein en onduidelijl. Maar het kan calciet of dolomiet zijn?

Groetjes,
Kristian

Persoonlijk denk ik dat het hier om gips gaat, maar zoals Kristian en Gerben al aangeven. Op deze manier is het moeilijk te determineren  :)
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2016, 16:18:57 door Robert Komduur »

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2016, 16:18:08 »
Nog even een tip.

Dit voorjaar of begin zomer wordt er waarschijnlijk door Minerals Foundation in samenwerking met het Kristal Museum Borculo een ruildag georganiseerd. Dan bestaat zeker de mogelijkheid jouw mineralen daar te laten determineren.