GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Fluoriet?  (gelezen 9747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Fluoriet?
« Gepost op: juni 15, 2018, 04:48:12 »
Hoi iedereen, ik vraag me al enige tijd af of de fluoriet die je online (bv op eBay) kan kopen wel echt is.
Tot nu toe heb ik het nog niet in het echt gezien maar het lijkt zo onnatuurlijk.
Daarom dat ik dit bij determinatie heb gezet, om te determineren of ze echt zijn of het wat huisbereidde kristallen zijn.
Ze gooien er echt mee naar je hoofd, zoveel staan er te koop online.

Graag jullie mening, ervaring.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Fluoriet?
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2018, 07:25:45 »
Het is moeilijk te zeggen Willem, maar het is een goede vraag!

Van fluoriet zou ik bijvoorbeeld niet weten hoe je het exact namaakt.

Wat wel vaker gebeurd, is dat kristallen geplakt o.i.d. worden, maar valt dat dan ook onder 'echt' is ook weer een vraag :)

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Fluoriet?
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2018, 12:10:47 »
Goeie vraag Willem.

Het schijnt wel mogelijk te zijn om fluoriet kristallen te laten groeien dus het is mogelijk dat ze niet echt zijn.

Zie onderstaande link naar een patent met de titel: Process for growing of optical fluorite single crystals

https://patents.google.com/patent/US20030221607

Blijven toch mooie stukken om te zien. Misschien dat er een herkomst of vindplaats bij staat zodat je kunt controleren of het natuurlijke stukken zijn die op eBay worden aangeboden. Meestal hebben vondsten van een bepaalde vindplaats wel specifieke kenmerken waardoor je de echtheid in twijfel kunt trekken als deze afwijken in kleur, vorm of ander kenmerk.

Heel veel groetjes

John
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Fluoriet?
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2018, 09:43:31 »
In het verleden zag ik er ook enkele passeren bij the collectors edge en anderen maar die leken net iets anders te zijn en de prijs was astronomisch. Deze van de foto's kosten 100 euro, wat best oké is voor goede fluoriet maar super goedkoop voor deze kwaliteit en kleuren.
Het kan nog goedkoper want er zijn er ook van 5 euro haha.
Ik vrees er wat voor... er staat ook nergens een herkomst bij.

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: Fluoriet?
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2018, 13:40:58 »
De getoonde fluorset stukken zijn zonder meer echt. Beide stukken zitten op moedergesteente en worden begeleid door andere mineralen. Als deze nep zouden zijn dan zou je alleen fluoriet verwachten.

Daarbij lijkt de productie van synthetische fluoriet mij een gevaarlijke bezigheid aangezien het benodigde waterstoffluoride een buitengewoon ongezond spul is. Het werd voorheen synthetisch gemaakt (bijv. door Canon) voor gebruik in optische apparatuur maar het wordt tegenwoordig vervangen door hoogwaardige glassoorten.

Fluoriet wordt veel aangeboden omdat het gewoon veel voorkomt. De laatste jaren is het veel populairdere geworden gezien de soms zeer hoge prijzen die gevraagd worden voor een simpel stuk fluoriet. Kennelijk is er veel vraag naar. Vooral uit China is de aanvoer gigantisch. Houd er wel rekening mee dat de meest fluoriet uit die hoek geolied wordt wat de kleur en transparantie enorm verbeterd maar met de tijd weer verdwijnt.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Fluoriet?
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2018, 17:10:43 »
Ik denk niet dat iemand zich iets aan trekt van gevaarlijkheid...
Als ik zie dat Polen massaal spelen met kopersulfaat om "chalcantiet" te maken en Chinezen ook vaak radioactieve mineralen verkopen zonder het te weten...
Dat ter zijde kan men al heel veel, zo kan men synthetische smaragd maken met inclusies zoals de echte.
Het lijkt me straf dat men dan geen fluoriet zou kunnen namaken op moedergesteente (lijmen of dergelijke misschien?).

Hopelijk krijg ik eens eentje te zien in het echt, misschien wordt het dan wel wat meer duidelijk.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Fluoriet?
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2018, 11:42:14 »
Willem, neem het maar van Peter aan: deze zijn wel degelijk door moeder natuur gemaakt, niet door mensen. Fluoriet wordt met duizenden tonnen tegelijk gewonnen in China, er is zo ontzttend veel aanbod van natuurlijk materiaal dat het zelf maken ervan nooit financieel uit zou kunnen, al helemaal niet tegen de prijzen die jij noemt. De menselijk gegroeide optische fluoriet werd door Canon toegepast in lenzen die vele duizenden tot wel honderdduizend euro kosten, als het zo goedkoop was geweest hadden al hun lenzen dat wel gehad, ook de allergoedkoopste. Bovendien zijn de matrix en andere mineralen zoals gezegd overduidelijke clues dat het geen neppers zijn. Heel goed dat je een kritische houding hebt wat betreft reparaties, namaak, enz. want er wordt veel rommel aangeboden, maar in dit geval kun je wel uitgaan van het verhaal dat Peter schreef.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet?
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2018, 15:00:02 »
En de beste plaats om daar veel van te leren en soms te zien is ...Sainte-Marie-aux-Mines!
Daar vindt je altijd wel louche figuren die verdachte kristallen aanbieden. Gelukkig beschik ik nu over een iPhone, zodat ik ter plaatse veel mineralogische zaken meteen kan controleren!
Woensdag vertrekken Felix en ik weer naar de Clara in Wolfach en reizen van daaruit door naar Sainte-Marie.
Ik zal hopelijk weer het nodige beleven en daar verslag van doen.
Fluoriet blijft toch wel een speciaal mineraal. Ik ken niemand die daar vies van is. Ik ben er in ieder geval altijd verliefd op geweest!
Een werkelijk goed en onbeschadigd stuk kost wel veel geld. Maar als je ziet hoeveel werk het kost om grote handstukken onbeschadigd te bergen, vaak ook nog voorzichtig te trimmen, dan begrijp je wel waar die prijzen vandaan komen.
Gelukkig ben ik ook micromounter. Wie het kleine niet eert...

Jacques
P.S.  Felix, ik heb hier nog een zak met fluorietkristallen staan uit de buurt van de Maria Mijn. Alleen zijn ze nog volledig bedekt met ijzerafzettingen. Ik breng ze woensdag wel mee!!

Foto 1 : Claudia gezien door een synthetische fluoriet op de Universiteit van Keulen.
Foto 2 : Fluoriet  Maria Mijn Lavrion
Foto 3 : Fluoriet Vater Abraham Mine  Lauta Germany  Coll. Piet Hendriks
Foto 4 : Hondje van Fluoriet. Pacha Limani  Foto&Coll. Jacques Feijen

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Fluoriet?
« Reactie #8 Gepost op: juni 17, 2018, 20:37:40 »
Normaal ging ik ook naar Saint Marie maar ik moet iets eerder dan verwacht op een trouwfeest zijn in Orleans dus het gaat me niet lukken.
Die plaatsen liggen te ver van elkaar om 2 uurtjes op Saint Marie te gaan rond lopen en dan verder te gaan.
Volgend jaar dan maar en misschien ook eens terug naar Tucson gaan, is al wat jaartjes geleden ondertussen.

Mbt fluoriet heb ik zelf wel enkele leuke zoals van Ohio, Illinois, Rogerley, China in het algemeen enzv.
Tot nu toe heb ik echter nooit veel tijd aan fluoriet besteed maar een mooi exemplaar kan altijd wel eens toevallig in mijn winkelmandje belanden als ik het tegen kom, alleen ken ik niet veel van fluoriet dus is het op het eerste zicht wel wat riskant.

Onlangs zo ook foute info gekregen van rhodocrosiet, dat kwam zogezegd van China maar na het gekocht te hebben en de kristallen vergeleken te hebben met mindat bleek dat deze van Uchucchacua Mine, Oyon Province, Lima Department in Peru kwam. Voor de eerste keer geluk gehad anders had de prijs wat hoger gelegen.
Maar soms ook al wel wat foute info gehad hoor en met die fluoriet is er meestal zelfs totaal geen info.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet?
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2018, 11:41:45 »
Rhodo's zijn amper te betalen als je een mooi stuk ziet, zeker die van de Sweet Hope Mine of die van de N'Chwaning I Mine uit Zuid Afrika.
Mijn enigste exemplaar heb ik gevonden in Vielsalm (jáááren) geleden, maar dat mag geen naam hebben.

Maar weet je Willem...niets mooiers dan zelf te gaan zoeken! Er kan niets op tegen een eigen vondst.
Ik zal deze maand mijn nieuwste vondst insturen als foto van de maand: Strengiet uit Folgosinho Portugal. In april nog met veel moeite uit de harde kwartsiet gekapt.

Hartelijk groet,

Jacques

Foto  : Jacques in de mijn Sitio do Castelo  Folgosinho Portugal 2018

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Fluoriet?
« Reactie #10 Gepost op: juni 19, 2018, 03:14:36 »
Ja niets gaat op tegen eigen vondsten maar gezien ik letterlijk dag en nacht werk en mijn enige vrije tijd vaak gebruik voor naar mijn vrouw haar thuisland te gaan schiet zoeken er voorlopig wat over.
Al ga ik daar mogelijk wel eens op zoek naar heliodor.
Het enige wat ik ooit zelf heb gevonden was wat quartz en pyriet.

In bijlage de rhodo.
Ivm de fluoriet ga ik toch even wachten tot ik online meer info vind mbt de herkomst en echtheid.
Meestal als het te mooi lijkt is het dat ook...