GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Smaragd fluorescentie lange golf UV licht  (gelezen 9021 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Smaragd fluorescentie lange golf UV licht
« Gepost op: december 07, 2017, 21:09:47 »
Ik vraag me af waarom soms smaragd (vaak specifiek voor Colombiaanse, regio Muzo) verkleurd onder lange golf uv licht (fluorescentie).
Met een 356nm lamp wordt de smaragd roze, het heeft wat weg van hackmaniet qua fluo kleur.
De smaragden van Chivor, Zambia, Rusland, Afghanistan en China hebben deze eigenschap niet.

De foto is niet super duidelijk maar links er naast is een stukje vrijwel pure smaragd van Chivor, eveneens gem kwaliteit maar die heeft helemaal geen fluorescentie.


Alvast bedankt
« Laatst bewerkt op: december 08, 2017, 02:48:04 door Willem VD Eynde »

p_slootweg

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 37
Re: Smaragd fluorescentie lange golf UV licht
« Reactie #1 Gepost op: december 12, 2017, 14:56:03 »
Sommige smaragden kunnen een rode tot roze fluorescentie vertonen indien zij geen ijzer bevatten. De fluorescentie wordt veroorzaakt door chroom, net als in robijnen, ijzer onderdrukt dit verschijnsel. Met name de stenen uit de Chivor mijn zijn hier bekend om (Gems, 6e editie). Hierbij wordt ook vermeld dat dit niet vaak voorkomt, en dat een sterke reactie onder UV vaak aangeeft dat de bewuste steen synthetisch is. Om dit waar te nemen heb je meestal niet eens een UV lamp nodig. Een sterke lichtbron kan een zeer zuivere smaragd al rood doen kleuren.

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Smaragd fluorescentie lange golf UV licht
« Reactie #2 Gepost op: december 12, 2017, 17:03:52 »
Je kan deze vraag ook eens voorleggen  bij  e-min, het forum voor de mineralenliefhebber, e-min is een initiatief van de Mineralogische Kring Antwerpen v.z.w. (MKA), maar iedereen (ook wie geen lid is van MKA) is welkom op dit forum. Meer dan 300 mineralenliefhebbers zijn op e-min actief.
e-min bestaat sinds januari 2000 en heeft een gemiddelde van 1 à 2 e-mailtjes per dag. Het is het enige mineralogie-forum met het Nederlands als voertaal.
hier vindt je de info over e-min
http://www.minerant.org/MKA/e-min.html


 

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Smaragd fluorescentie lange golf UV licht
« Reactie #3 Gepost op: december 13, 2017, 03:32:33 »
Sommige smaragden kunnen een rode tot roze fluorescentie vertonen indien zij geen ijzer bevatten. De fluorescentie wordt veroorzaakt door chroom, net als in robijnen, ijzer onderdrukt dit verschijnsel. Met name de stenen uit de Chivor mijn zijn hier bekend om (Gems, 6e editie). Hierbij wordt ook vermeld dat dit niet vaak voorkomt, en dat een sterke reactie onder UV vaak aangeeft dat de bewuste steen synthetisch is. Om dit waar te nemen heb je meestal niet eens een UV lamp nodig. Een sterke lichtbron kan een zeer zuivere smaragd al rood doen kleuren.

Bedankt voor de info.
Ik heb 3 stuks (2 ruwe met dolomiet en pyriet, geen gem kwaliteit) van Chivor van 2 verschillende verkopers in Colombia en beiden fluorisceren, enkel die van Chivor.
Het is altijd mogelijk maar lijkt me onwaarschijnlijk dat een ruw stuk wordt nagemaakt op zo'n kleine schaal.
Desondank ga ik straks de gefasceteerde steen eens testen, dan weet ik al iets.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Smaragd fluorescentie lange golf UV licht
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2017, 22:58:09 »
Eens even gevraagd bij MKA en blijkbaar is het wel degelijk een eigenschap van bepaalde (ijzer-arme) smaragds.
Ook nog wat info online:
https://www.gia.edu/gems-gemology/fall-2017-photoluminescence-spectra-emeralds

Het wil dus niet meteen zeggen dat ze synthetisch zijn.
Ik ben wel blij met deze info, dan heb ik een betrouwbare verkoper gevonden voor gefaceteerde en ruwe smaragd zowel van Chivor als van Muzo.

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Smaragd fluorescentie lange golf UV licht
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2017, 00:15:21 »
Leuk voor u dat het resultaat heeft opgeleverd Willem.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Smaragd fluorescentie lange golf UV licht
« Reactie #6 Gepost op: september 28, 2018, 14:57:12 »
Even een rechtzetting om geen foute info te geven.
Blijkbaar toch het één en het ander door elkaar geslagen in mijn voorgaande berichten.
Het gaat dus om Muzo smaragd dat een sterke fluorescentie heeft onder lange golf UV licht (zonder filter, boven de 365nm).
Er is extra chromium aanwezig wat de fluorescentie veroorzaakt, net zoals bij robijn (vandaar dat ze beiden ook een rode gloed hebben al is die bij robijn veel sterker).

Het was even verwarrend omdat ik 2 ongelabelde stukken smaragd had en ze beiden deze eigenschap hadden ook al zagen ze er totaal anders uit.
Even afgechecked met een Colombiaanse verkoper en nu heb ik één van de locaties kunnen traceren tot Muzo.
Gezien ik ook gelabelde Chivor stukken heb die geen fluo eigenschappen hebben, neem ik aan dat dit bij Muzo veel meer voorkomend is dan bij Chivor. Dat is geen wetenschappelijke uitspraak maar gewoon ondervinding in de eigen collectie.