GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: mineraal uit spanje  (gelezen 18569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #15 Gepost op: februari 01, 2016, 20:29:29 »
Hallo Marsha,

Behalve aan calciet dacht ik ook aan gips, maar zoals Kristian aangeeft is het moeilijk te bepalen aan de hand van de foto's.

Museum the rockstones van Remy Ritmeijer in Gennep ken ik. Samen met Hans ben ik daar geweest om te kijken naar de collectie van Remy.
Het is meer een privé collectie van een jongen met een verstandelijke beperking, maar op afspraak met de leiding kun je naar zijn Museum op een kamer kijken.




Ja ik dacht al zoiets. Nou ja ik weet dan in ieder geval zeker dat de mineralen wel goed terecht komen want hij wil ze echt heel graag hebben. Ja voor hetzelfde geld komen ze bij een handelaar terecht. Daar moet ik toch even niet aan denken.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #16 Gepost op: februari 01, 2016, 20:34:02 »
Nog even een tip.

Dit voorjaar of begin zomer wordt er waarschijnlijk door Minerals Foundation in samenwerking met het Kristal Museum Borculo een ruildag georganiseerd. Dan bestaat zeker de mogelijkheid jouw mineralen daar te laten determineren.

Bedankt voor de tip.
Ik heb inmiddels ook een email gestuurd naar kring amersfoort op aanraden van een forum lid.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #17 Gepost op: februari 02, 2016, 00:22:37 »
Ik zie op de calender dat er in maart ook een mineralenbeurs in hoevelaken is. Dat zijn praktisch mijn buren.
Nu ben ik daar nog niet eerder geweest maar zou daar niet een mogelijkheid zijn voor determinatie?
Wie organiseerd deze beurs? Misschien kan ik er wel gaan staan met een standje met mijn mineralen. En een bordje erbij,wie een mineraal determineerd mag een gratis mineraal uitzoeken uit 1 van mijn kratten.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Team MF

  • *****
  • Berichten: 568
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #18 Gepost op: februari 02, 2016, 08:54:29 »
Citaat
Organisatie:
Ned. vereniging "De Verzamelaar", Afdeling Amersfoort
Hr. Alex Tomassen
Tel: 033-4553494
alex.tomassen60@gmail.com

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #19 Gepost op: februari 02, 2016, 18:08:53 »
Mooi. Bedankt
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

r.egberink

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 12
    • Stapel van Stenen
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #20 Gepost op: februari 02, 2016, 23:26:28 »
er is al meermaals gezegd dat het lastig beoordelen is op basis van de foto's; doet mij ook het meest denken aan gips of calciet. De diversiteit aan mineralen op die vindplaats maakt het niet makkelijker. Veel verschillende processen een rol gespeeld dan.
Is de locatie op www.mindat.org te vinden? De naam Montanejos duikt daar niet op maar kan anders gespeld zijn. Dan is er aan de hand van een mineralenlijst van die vindplaats wellicht meer te zeggen.

Rolf

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #21 Gepost op: februari 03, 2016, 00:02:19 »
Nee daar staat het niet op. Toen ik in montanejos (goed gespeld) was heb ik via gps op mindat gezocht naar locaties. De eerste locatie die werd aangegeven was 40 km van daar. Pyriet als ik het me goed herinner
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #22 Gepost op: februari 03, 2016, 00:16:32 »
Ik ben nog eens naar de site van mindat gegaan en heb het nu opgezocht onder castellon. Dat is de regio.
Blijkt dat er daar toch 103 mineraal soorten te vinden zijn! Daar ga ik volgende x zeker weer heen. Spaar ze allemaal  8)
Hier een linkje naar mindat http://www.mindat.org/loc-222643.html
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #23 Gepost op: februari 03, 2016, 20:48:09 »
Ik denk dat ik eracher ben. Na alle mineralen uit die regio bekeken te hebben moet het wel baryte zijn.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #24 Gepost op: februari 03, 2016, 21:19:41 »
Ik denk dat ik eracher ben. Na alle mineralen uit die regio bekeken te hebben moet het wel baryte zijn.

Als het om Bariet gaat is dat makkelijk tov de eerder genoemde calciet of gips te onderscheiden. Voelt het materiaal zwaar aan, meer dan gemiddeld. Dan gaat het hier waarschijnlijk om Bariet. Nogmaals het blijft moeilijk om dit op deze manier te bepalen😀

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #25 Gepost op: februari 04, 2016, 03:00:53 »
Ja het weegt behoorlijk zwaar.
Niet veel lichter dan een zwerfkei van dit formaat.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #26 Gepost op: februari 04, 2016, 06:52:56 »
En barite lost niet op in zoutzuur  ;)
Greetz,

Erwin

jelmer

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #27 Gepost op: februari 04, 2016, 07:23:37 »
de onder kant van de steen is bij mijn groene calciet ook zo en mischien is het celesiet op de bovenkant

Leo Engelen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 683
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #28 Gepost op: februari 04, 2016, 19:28:47 »
Aan de opbouw van de steen en de glansgraad van de steen is het bijna zeker gips deze komt in heel Spanje veel voor en de kleuring kan inderdaad zoals Erwin zegt de invloed zijn van koper die daar aanwezig is.
Het tweede stuk is wit met groenachtige kleur en de groenige kleur duid op een klei mergel ondergrond vandaar de poreuze samenstelling.

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: mineraal uit spanje
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2016, 22:13:52 »
Ik heb deze fotos van mindat,gevonden in dezelfde regio.
Lijkt er wel veel op maar laat me vooralsnig verassen  ik zal die azijn test eens doen. Hoe moet ik die uitvoeren?

Ik denk trouwens toch dat de bruine flakes niets met het blauwe flakes mineraal te maken heeft bij nader inzien. De bruine weegt namelijk niets en is niet transparant zoals de blauw wit grijze flakes. Bruin/groene zijn ook veel fragiler.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾