GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Vraag pyriet of?  (gelezen 19792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marshaenryan

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 11
Vraag pyriet of?
« Gepost op: mei 12, 2014, 23:27:06 »
Mijn zoon heeft dit afgelopen week aan de kust gevonden hier in Noorwegen. Er zitten allemaal bronskleurige glimmende gladde stukjes in, weet niet of dit op de foto goed zichtbaar is omdat ik de foto's ook moet verkleinen. Hij wil heel graag weten wat het is. We hadden ook een stukje gevonden dat wat roestig was en meer goudkleurig en erg poreus met duidelijk hoekige stukjes er in, daarvan zei iemand dat het wellicht pyriet is maar de vraag is wat dit dan is, hetzelfde of toch iets anders?

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2014, 08:16:19 »
Moeilijk te zeggen, de foto's geven helaas geen duidelijke weergave. Het zou pyriet of eventueel marcaciet kunnen zijn. Wat bedoel je met hoekige stukjes, zijn dit kristallen? Bij beide genoemde mineralen komt deze vorm voor. Probeer anders een detail opname te maken.

Gr. Robert

marshaenryan

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2014, 09:18:22 »
tweede poging.. tis wat uitpuzzelen qua verkleinen ed van de foto's .. heb er nu ook bij gedaan van de kleinere stukjes die anders lijken.. sowieso zijn deze erg poreus en brokkelt snel af itt het grote stuk wat wel barstjes heeft maar keihard is.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2014, 09:39:34 »
Hoi Marsha,

Ik heb de foto's bekeken en ik ben van mening dat het, met de info die je nu geeft, een mica is. Mica is een groepsnaam voor meerdere mineralen die voorkomen in  felsische vulkanische gesteenten, zoals graniet en ryoliet (zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Mica).

Aangezien ik geen overduidelijke aanwijzing zie voor pyriet denk ik dat je dat kunt wegstrepen.
Pyriet is bijvoorbeeld een kubisch mineraal en op foto DSCF4838kopie.jpg en foto 1DSCF48461.jpg zie je dat de kristalstructuur eerder richting een mica vorm gaat.

In ieder geval, ik ben geen deskundige op determinatie gebied, maar ik heb zelf ook mica's in mijn verzameling (muscoviet bijvoorbeeld) en toen ik jouw foto's zag, was dat het eerste wat in mijn gedachte kwam.

Groetjes,
Kristian

marshaenryan

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2014, 09:54:05 »
Heb er zelf echt totaal geen idee van. Sinds mijn zoon van alles vindt, begin ik er zelf ook wel plezier in te krijgen om er achter te komen wat het is en zie ineens door zijn ogen alle schatten om ons heen ;) hoop nog veel vaker hier op ontdekkingsreis te gaan :) genoeg te ontdekken Nog.  Bedankt voor de info zo ver. Ga eens lezen over mica

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2014, 10:06:01 »
Heb er zelf echt totaal geen idee van. Sinds mijn zoon van alles vindt, begin ik er zelf ook wel plezier in te krijgen om er achter te komen wat het is en zie ineens door zijn ogen alle schatten om ons heen ;) hoop nog veel vaker hier op ontdekkingsreis te gaan :) genoeg te ontdekken Nog.  Bedankt voor de info zo ver. Ga eens lezen over mica

Precies, dat is voor vele mineralenzoekers de magie en de 'verslaving' van de hobby ;).
Eenmaal begonnen, blijf je verzamelen of zoeken of bezig met de hobby.

Een advies om mineralen zo goed mogelijk te kunnen determineren, is bijvoorbeeld van elke vondst opschrijven waar de exacte vindplaats is. Dat helpt altijd bij het determineren. Wat ook daarbij helpt, is foto's maken van de vindplaats (in jouw geval de kust, maar zijn er ook de rotswanden en wat voor gesteente is dat). Als je bijvoorbeeld in een steengroeve iets vindt in een bepaalde laag of ader, kan dat bijdragen aan het determineren.

marshaenryan

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2014, 10:09:24 »
Kijk zo leer je bij :) wist niet dat dat zo belangrijk was.  Moet wel foto's hebben van waar het weg komt. Net voor flø noorwegen echt tussen de rotsen op het strand.  Zal zo op de computer kijken of ik nog wat preciezer kan zijn.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2014, 10:12:43 »
Kijk zo leer je bij :) wist niet dat dat zo belangrijk was.  Moet wel foto's hebben van waar het weg komt. Net voor flø noorwegen echt tussen de rotsen op het strand.  Zal zo op de computer kijken of ik nog wat preciezer kan zijn.

Helemaal top! Als je foto's zou hebben, kunnen we in ieder geval ook zien wat de vindplaats is en wat daar op te zien is.

En op het forum is zoveel te leren en lezen over mineralen, dus kijk rustig rond en wie weet wat je allemaal tegen komt :)

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2014, 10:30:39 »
Ik sluit mij aan bij Kristian.

Van wat ik op de foto's kan zien denk ik ook richting Mica's, zeker daar ik hier en daar op de foto's zie dat de vlakjes een bepaalde gelaagdheid vertonen, zoals bijvoorbeeld op foto 1DSCF48461.jpg

Mica's zijn trouwens ook een belangrijk gesteentevormend onderdeel van felsische vulkanische gesteenten, zoals bijvoorbeeld graniet, een gesteente wat ook heel veel voorkomt in Noorwegen.

Bert
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2014, 10:53:22 door Bert de Ruiter »
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

marshaenryan

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2014, 10:31:35 »
62.395321,5.840478

volgens google maps daar om precies te zijn ;)

OP de foto waar ook mijn andere zoon op staat linksvoor tussen de losse stukken daar. Op de andere foto is het de uitloper rechts in beeld.

Bert de Ruiter

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 2228
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2014, 10:48:56 »
OK,

Je zat daar dus in de omgeving van Ulsteinvik. Ulsteinvik behoort geologisch gezien tot de westelijke "Gneis" regio in Noorwegen en Gneis is weer een gesteente wat zich mede vormt uit Graniet. Dus er is sowieso Graniet aanwezig in die regio, hetgeen mij nogmaals leidt richting Mica.

Ajuus,

Bert
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2014, 10:51:29 door Bert de Ruiter »
Kijk op http://macrowereld.com/index.html voor mijn andere hobby :-)

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2014, 10:50:08 »
Ik sluit mij aan bij Kristian.

Van wat ik op de foto's kan zien denk ik ook richting Mica's, zeker daar ik hier en daar op de foto's zie dat de vlakjes een bepaalde gelaadheid vertonen, zoals bijvoorbeeld op foto 1DSCF48461.jpg

Mica's zijn trouwens ook een belangrijk gesteentevormend onderdeel van felsische vulkanische gesteenten, zoals bijvoorbeeld graniet, een gesteente wat ook heel veel voorkomt in Noorwegen.

Bert

Mee eens, het gaat hier zeker om een mica variant!

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2014, 10:51:17 »
Hallo Marcha,

Ik heb hier een link naar een leuk leesbaar stuk over noordelijke zwerfstenen, uit de foto's kan je het basis materiaal herkennen,

lees ze  ;)

http://jpruntel.home.xs4all.nl/index.html

Greetz,

Erwin

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #13 Gepost op: mei 13, 2014, 10:54:24 »
1DSCF48461.jpg ziet er wel een beetje uit als Muscoviet trouwens

Je hebt helemaal gelijk Daniel, Muscoviet is een mica variant..... :)

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Vraag pyriet of?
« Reactie #14 Gepost op: mei 13, 2014, 10:55:39 »
Ik lees nu pas dat dat al een paar keer gezegd is, daarom mijn bericht verwijderd ;)