GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Toermalijn  (gelezen 6422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ibe van Oort

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
Toermalijn
« Gepost op: september 27, 2016, 13:50:43 »
bedankt voor de reacties

en ik had meteen al een vraag al denk ik niet dat ik hier goed zit,

op het moment probeer ik mijn verzameling in te delen op de classificatie van strunz ik kom er echter niet
bij alles uit, het lastigste vind ik de toermalijnen er ik kan niet vinden waar die bij horen, en op andere plekken lees ik
dat het officieel geen mineralen zijn!

weten jullie hier meer over?
 
« Laatst bewerkt op: september 27, 2016, 15:02:37 door Daniel Middel »

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Toermalijn
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2016, 15:00:08 »
Hi Ibe, ik heb je vraag maar even verplaatst naar Determinatie. Had ook onder Algemene Discussie gekund, maar dat is verder niet erg.
Voor wat betreft je vraag:

Citaat
op het moment probeer ik mijn verzameling in te delen op de classificatie van strunz ik kom er echter niet
bij alles uit, het lastigste vind ik de toermalijnen er ik kan niet vinden waar die bij horen, en op andere plekken lees ik
dat het officieel geen mineralen zijn!

Toermalijn is wel degelijk een mineraal, maar vanwege de verschillende combinaties van elementen spreekt men vaker van een mineralengroep:

Citaat
Formule AX3Y6(BO3)3 Si6O18(O, OH, F)4. De A kan calcium of natrium bevatten. De X kan bestaan uit aluminium, ijzer, lithium of magnesium. De Y is normaal gesproken aluminium, maar kan ook chroom of ijzer zijn. Op de positie van A kan wat kalium zitten, mangaan kan in X zitten en vanadium kan in Y gevonden worden, maar deze elementen komen niet vaak voor in de formules van de toermalijngroep.

Toermalijn is een cyclosilicaat

Citaat
Een cyclosilicaat is een silicaat waarbij 3, 4, 6 of 8 silica tetraëders verbonden zijn. Hierdoor worden ringen gevormd van tetraëders met als algemene formules Si3O9, Si4O12, Si6O18 of Si8O20. Mineralen van dit type vormen vaak langwerpige prismatische kristallen. Voorbeelden van cyclosilicaten zijn de beril-groep (waaronder smaragd en aquamarijn) en toermalijn

Silicaten[bewerken]
(Silicaten en germanaten)

9.A: Nesosilicaten
9.B: Sorosilicaten
9.C: Cyclosilicaten
9.D: Inosilicaten
9.E: Fyllosilicaten
9.F: Tectosilicaten zonder zeolitisch water
9.G: Tectosilicaten met zeolitisch water
9.H: Ongeclassificeerde silicaten
9.J: Germanaten
« Laatst bewerkt op: september 27, 2016, 15:01:45 door Daniel Middel »

Ibe van Oort

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
Re: Toermalijn
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2016, 15:11:30 »
Bedankt voor de reacties

op internet is het al moeilijk om goede sites te vinden waar ze verder op
classificatie ingaan en er ontbreekt vaak ook nog veel dit was echter wel precies wat ik zocht bedankt!


Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Toermalijn
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2016, 16:42:01 »
Misschien kende je de website al, maar voor alle mineralogische informatie zoals classificatie kun je ook op mindat.org kijken (weliswaar in het Engels).

Op de pagina over toermalijn kun je bijvoorbeeld vinden dat toermalijn een mineraalgroep is, oftewel een serie mineralen die allemaal zeer vergelijkbare samenstelling hebben. Voor toermalijn -de groep dus- bestaat dus geen Strunz-classificatie, maar wel voor de verschillende leden van die groep zoals schorl of elbaiet uiteraard wel.

De verwarring komt misschien ook deels omdat deze naamgeving van toermalijn een paar jaar geleden nog is gewijzigd.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Toermalijn
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2016, 16:53:53 »
Ik gebruikte Wikipedia 8)

Ibe van Oort

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
Re: Toermalijn
« Reactie #5 Gepost op: september 27, 2016, 18:11:04 »
Mindat.org is inderdaad een goede website voor classificatie alleen bij een aantal mineralen geeft hij geen indeling
weer zo was het ook bij toermalijn het geval!

ook een handige website is www.webmineral.com
maar een vraagje Wikipedia heb ik zelf ook geprobeerd maar die geeft niet de classificatie aan volgens strunz

hoe kun je daar wijs uit worden?