GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Strunz classificatie  (gelezen 6246 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ibe van Oort

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
Strunz classificatie
« Gepost op: november 04, 2016, 16:50:10 »
He hebben jullie nog wat informatie over de classificatie van strunz?

Van een aantal mineralen kan ik niet vinden tot welke groep ze horen misschien weten jullie meer!

- Sneeuwvlok obsidiaan
- Moqui marble
- Maansteen
- Fuschiet
- Dendriet opaal
- groene opaal
- Opaline (goedkope opaal)

Laat maar weten als jullie meer weten Alvast bedankt.
ik heb hier inmiddels al heel wat uurtjes zoekwerk in zitten maar via internet word ik niet wijzer.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Strunz classificatie
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2016, 18:53:37 »
Het klopt inderdaad dat bij de meeste benamingen die je in je lijstje noemt geen Strunz-classificatie te vinden zal zijn. Deze bestaan zoals je misschien wel weet alleen voor natuurlijke 'zuivere' mineraalsoorten. Steensoorten die uit meerdere mineralen bestaan zoals zul je dus niet in de lijst vinden, dus voor bijvoorbeeld schalenblende gebruik je de classificatie van de mineralen waaruit het bestaat (wurtziet en sfaleriet). Ook variëteiten van een mineraalsoort worden niet apart opgenomen, dus amethyst en citrien zijn 'gewoon' kwarts, aquamarijn is beryl. Commerciële of historische namen, zoals bijvoorbeeld scepter-kwarts of vloeispaat, zul je er ook niet in aantreffen.

Wat betreft jouw lijstje:
- Obsidiaan is is een mix van SiO2 met flinke hoeveelheden ijzer- en magnesium-mineralen. Als mengsel heeft het dus geen classificatie.
- Hetzelfde verhaal voor moqui marbles: dat is een populaire naam voor een formatie van zand(steen) met ijzermineralen als hematiet en goethiet, dus als mengsel heeft het geen classificatie.
- Maansteen is eveneens geen mineraalsoort, maar slechts een vage term die in de edelsteenkunde wordt gebruikt voor bepaalde glanzende microklien of orthoklaas.
- Fuschiet bestaat niet, maar is hoogstwaarschijnlijk een verkeerde spelling van fuchsiet, dat op zijn beurt weer een variëteit is van muscoviet. Dus Strunz 8e editie.: 8/H.10-70.
- Dendriet-opaal wederom een term die meer uit de edelsteenkunde komt, maar zeker geen aparte mineraalsoort is. Het beste kun je dus gewoon gaan voor opaal (Strunz 8e editie: 4/D.01-80) met insluitingen van onbekende mineralen.
- Voor groene opaal geldt hetzelfde: zie opaal, gezien variëteiten niet apart geclassificeerd worden.
- Opaline is niks anders dan door mensen gemaakt glas met een glans die aan opaal doet denken. Zeker geen mineraalsoort dus.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt bij het eventuele verdere zoekwerk. :)

Ibe van Oort

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 36
Re: Strunz classificatie
« Reactie #2 Gepost op: november 05, 2016, 12:06:48 »
Bedankt voor deze duidelijke reactie hier kan ik wat mee!

Fuchsiet is inderdaad verkeerd gespeld ik had al gevonden dat het een variant was van muscoviet maar ik wist niet
zeker of variaties ook automatisch tot de zelfde groep behoorden (leek me al wel aannemelijk).

even wat maansteen betreft is het kun je achterhalen om welk mineraal het gaat van de 2 genoemde?
Super werk en bedankt voor deze verduidelijkende reactie!


Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Strunz classificatie
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2016, 20:41:48 »