GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Mineralen op je Pad  (gelezen 29601 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #15 Gepost op: januari 06, 2016, 14:11:24 »
Hoi Niels!

Echt geweldig, kom je die zo tegen in Nederland?! :P
Het lijkt verdacht veel op blokken uit bepaalde groeves in België haha.

Groetjes,
Kristian

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #16 Gepost op: januari 06, 2016, 14:33:50 »
Hoi Niels!

Echt geweldig, kom je die zo tegen in Nederland?! :P
Het lijkt verdacht veel op blokken uit bepaalde groeves in België haha.

Groetjes,
Kristian

BEEZ...... ;D

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #17 Gepost op: januari 06, 2016, 15:25:46 »

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #18 Gepost op: januari 06, 2016, 15:44:25 »
Tja de stenen die ze daar delven moeten ze toch érgens laten haha. :P

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #19 Gepost op: januari 06, 2016, 16:20:45 »
Haha dat is inderdaad uit Beez ;D

Nico Kindt

  • Gast
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #20 Gepost op: januari 06, 2016, 17:03:11 »
Dat heeft toch een groot voor deel voor jullie moeten jullie niet ver meer rijden om naar mineralen uit Belgie te gaan zoeken ;)
Groetjes Nico

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #21 Gepost op: februari 03, 2016, 02:44:14 »
Kijk dit vind ik nou een leuk topic ;D 8) ::)
Ik heb namelijk al mijn mineralen op deze manier gevonden. En ik heb een paar vitrines vol.
Ik ben nog nooit in een mijn oid geweest.
Het is nu erg laat maar ik zal deze week even een paar fotos maken van de mineralen uit mijn verzameling die het leukste verhaal erbij hebben.
Ik heb namelijk niet alleen kasten vol met mineralen maar ook met verhalen en avonturen!
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #22 Gepost op: februari 03, 2016, 08:48:27 »
Hoie Marsha,

Ben benieuwd naar je avonturen  ;)
Greetz,

Erwin

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #23 Gepost op: februari 03, 2016, 14:24:40 »
Iedereen heeft zo wel zijn steen die de mineralenliefde voorgoed heeft aangewakkerd.
Voor mij was dat dit gigantische blok kristal.
Ik heb er een tennisbal opgelegd zodat je een idee krijgt hoe groot dit blok wel niet is.
Het blok was zelfs zeker een half x zo groot! Maar ik heb er stukken afgehaald en weggegeven.

Ik vond hem in 2011 in bulgarije.
Wij gaven een klein feestje voor wat vrienden in uit sofia midden in het bos op een berg iets voorbij zhelesnitza.
Ik wandelde overdag lekker daar rond met mijn hondje toen ik wat zag glimmen op de grond. He wow een stukje kristal. Trots ging ik het aan iedereen laten zien. Het ging hier om een steentje van een centimeter of 2. Maar ja he zoals ik altijd zeg,wie het kleine niet eerd...
Iets later op de dag liep ik de andere kant uit toen ik daar een kleine ruine zag tussen de bomen. Ik ben door het struikgewas er naartoe gelopen. Het was maar een gebouwtje van een paar m2 en volledig vervallen. Er liep een klein bergstroompje dwars door dat gebouwtje heen. Ik ben op het dak gaan staan aangezien dat door verzakking nog maar 2 meter hoog lag. Van daaruit keek ik naar beneden toen ik ineens wat zag liggen. Het lag in het stromende water net in de ingang van het huisje. Goh dat lijkt wel transparant dacht ik. Nee dat zal wel gezichtsbedrog zijn. Toch ben ik naar beneden gegaan. Heb mijn schoenen uitgetrokken en ben in het stroompje gaan staan om in het huisje naar binnen te kunnen kijken.
En ja hoor daar lag ie. Een gigantisch transparant blok. Het leek wel een blok ijs.
Vreemd midden in de zomer. Ik probeerde het op te tillen maar daar was het te zwaar voor. Nou het is iig ook geen ijs.
Toen ben ik terug gelopen om mijn maatje op te halen. Mike ik heb een kristalletje gevonden maar je moet me wel even helpen dragen!
Vreemd verhaal natuurlijk dus hij mee. Hij wist ook niet wat ie zag. Nou hij dus dat blok opgetild en met een paar rustmomenten terug naar de open plek van het feestje gebracht.
Haha kijk nou. T kind heeft een steentje gevonden riep hij.
Daar hebben we hem op een tafel in het midden gezet en iedereen eromheen.
Ik was zooo trots. Zo blij ik kon het niet geloven.
We konden ook niet voorstellen dat hij helemaal transparant zou zijn omdat 1 kant ervan behoorlijk groen en verweerd was. We hebben hem terplaatse een paar x gekliefd en wat van die stukken heb ik uitgedeeld.
Op foto 3 kun je op zon stuk mooi de transparantie en zien. Als je hem beweegt zie je hier en daar regenboogjes die in het blok lijken te zweven. 

Het stuk wat ik nu nog over heb is 17 kg dus het totale blok zal zeker 25 kg zijn geweest.

Nou ja na dit blok was ik dus niet meer te houden en sindsdien zoek ik overal waar ik kom naar mooie mineralen. Ik ben er dan ook achter gekomen dat je zo overal op de meest onverwachte plekken wel kunt vinden.
Ik heb geleerd gewoon op mijn intuitie af te gaan en die laat mij zelden in de steek. Het is alsof ik er naar toe getrokken word. Vaak rij ik ergens met de truck (4x4 camper) en trap ik op de rem omdat ik verderop op een berg bijvoorbeeld een plek zie waarvan ik denk hé volgens mij ligtvalt daar wat te vinden. En dan ga ik erop af met mijn hondje. Ik vind dan altijd wel wat. Al snel dwaal ik dan een paar uur rond met zowel mijn neus als de neus van prullie mijn hondje naar de grond en kom dan terug met mijn zakken vol met mineralen.
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #24 Gepost op: februari 03, 2016, 15:52:34 »
Leuk verhaal Masha,

Een best stuk kristal trouwens  :)  Was dat gebouwtje geen oude slijperij? zo ja had je in de beek mischien wel meer "half fabricaten" van mislukte mineralen kunnen vinden.
Greetz,

Erwin

marsha & prullaria

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 76
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #25 Gepost op: februari 03, 2016, 20:16:52 »
Ik zou het niet kunnen zeggen wat het was. Het was al zo ver vervallen. Moet al tientallen jaren niet meer gebruikt zijn. Er loopt niet eens een weg naartoe.
Het beekje was meer een stroompje. Enkel diep en 1 meter breed
Wie t kleine niet eerd 💎is t grote niet weerd 🐾

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #26 Gepost op: februari 15, 2018, 10:06:15 »
Soms loop je letterlijk tegen mineralen (agaatgeode?) aan, juist zonder dat je op mineralen zoektocht bent, maar gewoon een wandeling maakt :)

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #27 Gepost op: februari 16, 2018, 12:12:58 »
Leuk om zo'n eitje tegen te komen tijdens een wandeling. Toch zeker wel meegenomen om door te zagen? Ben benieuwd :)
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #28 Gepost op: februari 16, 2018, 16:54:36 »
Leuk om zo'n eitje tegen te komen tijdens een wandeling. Toch zeker wel meegenomen om door te zagen? Ben benieuwd :)

Haha, ik heb het ei nog niet uit het gesteente geslagen, maar ook niet meegenomen naar huis om te zagen. Dus even wachten! :D

Lemurian

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 31
Re: Mineralen op je Pad
« Reactie #29 Gepost op: augustus 30, 2018, 00:28:41 »
Langs de rivier de Waal laatst mooie vondsten in verband met opgedroogd water :)

Kwarts kluster calciet kluster fossiel met calciet en een onbekende bruine scherp achtig fossiel vrij zwaar qua gewicht.