GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel  (gelezen 14808 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Gepost op: december 19, 2018, 19:38:59 »
Zojuist bereikte mij een vreugdevol bericht van David Nieto.  Er is een nieuw mineraal uit de Eifel naar onze goede vriend en beroemd fotograaf van micromounts, Fred Kruijen, genoemd.
Fred publiceert vaak in de Lapis, Mineralien Welt enz. Hij is tevens jarenlang huisfotograaf geweest van de GEA.
Dat verdiend Fred dubbel en dwars. Vanaf deze plaats van harte gefeliciteerd!!
Het nieuwe mineraal is ontdekt door de bekende Nederlandse mineralenzoeker -en verzamelaar Cor Kokke.
Ook van harte gefeliciteerd Cor! Supervondst!! En laten we eerlijk zijn : het is een prachtig mineraal met een mooie gele kleur. Geen vieze, bruine vlek, maar echte super kristallen. Weten wij tenminste waar we weer achteraan moeten gaan komend jaar!
David zal het mij niet al te kwalijk nemen als ik het bericht hier integraal plaats...hoop ik.
Zo niet verkoopt hij mij maar een draai om de oren.
Ik plaats enkele foto's van Fred, die in Zuid Limburg natuurlijk al vele jaren bekend is als lid van de micromountgroep van de GEA.  Deze zijn afgelopen zomer gemaakt.  Verder ben ik zo brutaal om de mooie foto van Ko Jansen, die het mineraal als eerste heeft gefotografeerd, te plaatsen. Ook Ko van harte gefeliciteerd met de mooie foto! Als je het niet met mij eens bent dan trek je mij maar op 19 januari aan de oren!! Liefst het andere oor waar David al recht op heeft.


Groetjes van een blije en trotse Jacques.

Nieuw mineraal uit de Feuerberg in de Eifel, Gevonden door Cor Kokke en vernoemd naar Fred Kruijen (photo van Ko Janssen): IMA No. 2018-057
Kruijenite
Ca4Al4(SO4)F2(OH)16·2H2O
Feuerberg quarry, Hinterweiler municipality, 7 km N of Daun, Eifel paleovolcanic region, Rhineland-Palatinate, Germany
Nikita V. Chukanov*, Natalia V. Zubkova, Günter Blass, Igor V. Pekov, Dmitry A. Varlamov, Dmitry I. Belakovskiy, Dmitry A. Ksenofontov, Sergey N. Britvin and Dmitry Y. Pushcharovsky
*E-mail: chukanov@icp.ac.ru
New structure type
Tetragonal: P4/nnc; structure determined
a = 12.9299(4), c = 5.2791(3) Å
9.12(77), 4.565(100), 4.084(50), 2.964(74), 2.694(27), 2.321(24), 2.284(29), 1.971(40)
Type material is deposited in the collections of the Fersman Mineralogical Museum, Russian Academy of Sciences, Leninskiy Prospekt 18-2, Moscow 119071, Russia, registration number 5233/1
How to cite: Chukanov, N.V., Zubkova, N.V., Blass, G., Pekov, I.V., Varlamov, D.A., Belakovskiy, D.I., Ksenofontov, D.A., Britvin, S.N. and Pushcharovsky, D.Y. (2018) Kruijenite, IMA 2018-057. CNMNC Newsletter No. 45, October 2018, page xxx; Mineralogical Magazine, 82, xxx-xxx.

Foto 1 : Kruijenite. Foto Ko Jansen
Foto 2 : DE Bende van Drie : Jacques, Fred Kruijen en Wim Wijshoff (voorzitter GEA Z.O.Ned.)
Foto 3 : Fred Kruijen

Daan83

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2018, 23:20:47 »
Pracht vondst
zal wel echt een kick gegeven hebben toen die het daglicht zag

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2018, 00:10:52 »
Gaaf!

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2018, 01:34:46 »
Het is werkelijk een fraai mineraal. Hopelijk kunnen wij dat het volgende voorjaar ook eens delven!

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2018, 19:26:52 »
Geen probleem Jacques, je oren zijn veilig, je bent mij net voor met plaatsen:-)))

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2018, 21:18:02 »
Dank voor het plaatsen Jacques en David!

Ik had het al gezien op facebook, maar jullie zijn gelukkig al zo snel dat het meteen het forum heeft bereikt :D

En gefeliciteerd Cor en Fred, het zijn inderdaad prachtige intenskleurige kristallen waar je inderdaad blij mag zijn dat je naam 'eraan' hangt.

Nu zelf nog een keer vinden... Dus op naar de Eifel ;)

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #6 Gepost op: december 20, 2018, 22:27:14 »
Gewoonweg fantastisch voor Fred met zijn mineraal en het is nog een mooie foto ervan ook genomen door Ko  proficiat  knap

Victor
« Laatst bewerkt op: december 21, 2018, 15:09:20 door victor swan »

Daan83

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 25
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #7 Gepost op: december 21, 2018, 09:47:09 »
is de foto eigenlijk een beetje op schaal. ? of is dit uitvergroot ?

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #8 Gepost op: december 21, 2018, 10:17:02 »
Gewoonweg fantastisch voor Fred met zijn mineraal en het is nog een mooie foto ervan ook genomen door Cor  proficiat  knap

Victor

Kleine correctie, de foto is gemaakt door Ko Jansen! Cor Kokke heeft het mineraal gevonden.

Vrgr. David.

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #9 Gepost op: december 21, 2018, 10:17:39 »
is de foto eigenlijk een beetje op schaal. ? of is dit uitvergroot ?

De beeldbreedte is 10,2 mm!

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #10 Gepost op: december 21, 2018, 15:11:47 »
Hallo David
bedankt voor de correctie heb mij even vergist
Victor

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #11 Gepost op: december 21, 2018, 19:47:59 »
Inmiddels al online te koop: https://e-rocks.com/item/mtr682856/kruijenite

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #12 Gepost op: december 22, 2018, 10:08:38 »
Er is ook nog een uitleg op mindat op een vraag en het antwoord vind je hier https://www.mindat.org/forum.php?read,106,449728

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #13 Gepost op: december 22, 2018, 16:24:46 »
De discussie gaat vooral over de kleur. De kleur is niet echt knalgeel maar meer groengeel. In deze foto komt de werkelijke kleur beter tot zijn recht (in werkelijkheid vermoedelijk nog meer naar het groen), blijkbaar is het een moeilijk te fotograferen mineraal. In deze foto komt de Kruijenite samen voor met een mineraal uit de Ettringiet groep/Thaumasiet? (verzameling Cor Kokke/Photo Ko Jansen). Let wel, beeldbreedte is slechts 2,39mm!!:

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Kruijenite : een nieuw mineraal uit de Eifel
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2018, 21:14:08 »
Mededeling Ko Jansen: Materiaal Cor.Kokke , foto Ko Jansen , beeldbreedte 4,18 mm.
Kruijeniet 1004 Hinterweiler Daun Eifel BRD x bb 4.18 mm CK , Kruijeniet heeft de kleur die je nu ziet ,hoe compacter het materiaal is , des te donkerder de kleur (ik noem dat citroengeel). De licht violettebodem kleur kan ik niet verklaren, in werkelijkheid is het wittig?
Hoop dat de kleur discussie hiermee afgesloten kan worden , aanwezig ook kleurloze Kruijeniet naalden met kruimelig spul wat waarschijnlijk in de Ettringiet groep hoort.
Voor meer info zie Mineralien Welt Heft 1 Jan. -Feb. 2018, blz 21 t/m 28.
Gr. Ko Jansen.