GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Fluoriet Speciaal  (gelezen 18182 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Fluoriet Speciaal
« Gepost op: augustus 18, 2018, 16:08:17 »
Ik verzamel al jaren Fluoriet. Niets nieuws zullen jullie zeggen,dat doen wij ook. Klopt als een bus...maar ik verzamel stiekem al vele jaren Fluorieten die niet op Fluoriet lijken!

Ha...die zit!

Zoals jullie wel weten reis ik al vele jaren geregeld af naar de beroemde mineralen vindplaats  Lavrion in Griekenland.  In de zee liggen nog altijd restanten van de mijnbouw, met name slakken die over gebleven zijn van de winning van zilver en lood.
In deze slakken groeien vaak de meest wonderbaarlijke kristallen. Ook Fluoriet.
Vooral op de vindplaats Pacha Limani komt dit mineraal geregeld voor.
Vorige week heb ik een slak van Pacha open gekraakt, en daar vond ik wonderbare mineralen in : onder andere deze twee Fluorieten.

'Maar die lijken helemaal niet op Fluoriet' hoor ik al roepen. Dat klopt. Geleerden (hum hum) zijn de mening toegedaan dat deze Fluorieten zo snel afgekoeld zijn, dat er geen tijd is geweest om een fatsoenlijke kubus te vormen. Je vindt ze wel eens, maar toch heel zeldzaam.
Natuurlijk krijgen deze Fluorieten bijna altijd een naam. Dat is onvermijdelijk.

Het eerste Fluorietje ( ze zijn tenslotte maar klein) kreeg van mij onmiddellijk de naam : Funny Alien. Het lijkt mij wel duidelijk waarom!
De tweede Fluoriet die ik vond, vergeet niet het was bijna 38 graden buiten, deed mij onmiddellijk denken aan een heerlijk IJsje!

Bekijk ze maar eens. Ik hoor het wel!

groeten,

Jacques


victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2018, 17:01:44 »
Hey Jacques
Inderdaad deze zijn schitterend en zo apart, ik kreeg ooit van Dorsan een paar stukken slaken materiaal en vond daar ook zulke prachtige fluo's in, die gevormd waren net als een parel halssnoer.
Hier de foto van een aantal jaren terug.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2018, 17:06:57 door victor swan »

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2018, 19:34:17 »
Prachtige fluorieten Victor!
Alleen jammer dat het parelsnoer gebroken is.
Ik weet dat je van honden houdt.
Daarom deze Hond in Fluoriet voor jou!

En je hoeft hem geen eten of drinken te geven, noch driemaal daags een wandelingetje met hem te maken!
Je ziet wel dat je fotografie met sprongen vooruit gaat!

Groetjes,

Jacques

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2018, 20:08:42 »
Schitterend deze woef Jacques, ik ga er van de winter nog wel eens wat foto's van maken als het pas geeft  want met je foto's te zien heb ik deze schuif nog eens open getrokken en een deel bekeken en nog wat raar vormen gezien zoals barbapapa figuurtjes, dit vind ik nu het leuke aan dit forum door zo een onderwerp aan te snijden ga je nog eens terug in je verzameling kijken waar je al jaren niet meer naar gekeken hebt.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2018, 20:58:50 »
Victor, nog een goeie tip.

De laatste tijd bestaat er een forum speciaal voor verzamelaars en liefhebbers van mineralen in slakken.
Het forum heet : Minerali delle Scorie- Minèraux des Scories- Minerals of Slags

Je moet wel aangemeld zijn bij Facebook.
Tot vorig jaar wou ik er ook niet mee van doen hebben. Maar aangezien onze Griekse mineralenvrienden alles via Facebook doen, ben ik toch maar lid geworden. Het eerste wat ik ontdekte dat ik op die manier heel goed in  de gaten kon houden wat mijn neefjes en nichtjes allemaal aan het uitvreten waren. Mooi meegenomen, en je blijft op de achtergrond.
Maar dat forum is meer dan de moeite waard. We zijn momenteel met ruim 100 deelnemers en het regent foto's en vooral uitvoerige discussies die betrekking hebben op slakkenmineralen.
Erg leerzaam en je doet er weer nieuwe kennissen op.

Natuurlijk niet alleen voor Victor, maar voor alle vrienden van Minerals Foundation die een speciale affiniteit hebben met slakken. Ik weet dat vele mineralenverzamelaars er hun neus voor op halen. Dat mag, maar je weet echt niet wat je mist!
Ik voeg een foto bij die ik vorige week heb gemaakt van een slakkenmineraal.
Het is Cerussiet. Afkomstig van een slak die ik op Harakas strand heb opgevist uit de zee.  fov (field of view) = 3 mm.
Foto twee is een deel van Harakas Strand zoals je ze alleen maar in Griekenland vindt.

Hartelijke groet,

Jacques

victor swan

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 154
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2018, 21:38:16 »
Ja ik zal het eens moeten overwegen dat facebook gedoe voor de moment nog niet mijn ding ik ga eens bij mijn vrouw kijken die is op dat medium
toch bedankt voor de info.
Wauw wat een geweldige foto prachtig belicht en compositie
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2018, 21:44:10 door victor swan »

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2018, 02:33:46 »
Graag gedaan Victor. Maar je kunt makkelijk meeliften op Facebook bij je vrouw. Even dat adres intypen en je bent er. Dan kun je nog altijd overwegen of je mee wilt doen.

Het is een mooi stuk Victor. Ik hoefde het alleen maar te fotograferen.
Hier een Hauyne van de Wingertsberg in de Eifel. Meestal vindt je aleen maar brokken blauw spul. Als je veel geluk hebt soms een kristalvorm. Het is van mijn oude vriendin Corry ( 90 jaar en nog steeds actief met de micromounts!). fov=3 mm.

Groetjes

Jacques


Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2018, 12:26:35 »
Fluoriet is meestal bekend met de kubus kristallen maar zag daarstraks deze passeren.
Wel wat te duur naar mijn mening (150 euro) maar wel prachtig.
Zelf heb ik wat van Elmwood en China.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #8 Gepost op: augustus 20, 2018, 12:36:53 »
Wow, dat is een mooi handstuk, nog nooit zoiets gezien! Kan dit deze vorm, zou het echt zijn?
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #9 Gepost op: augustus 20, 2018, 14:19:59 »
We zouden eigenlijk hiervan een "Fluoriet Hall of Fame" moeten hebben, maar daar is helaas onder Gold: http://www.mineralsforum.eu/index.php?board=10.0

Erwin Bras

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 1658
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #10 Gepost op: augustus 20, 2018, 14:50:30 »
Geweldig gefotografeerd, sjappoo
en ook het vinden natuurlijk  8) ;)
Greetz,

Erwin

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2018, 17:27:57 »
Pracht stuk Willem.
Als dit inderdaad echte fluoriet is, en daar lijkt het wel op, dan is die 150 euro voor zo'n fraai handstuk behoorlijk beneden de maat.
Dat is precies wat mij een beetje terug houdend maakt. Er worden tegenwoordig zoveel vervalsingen aangeboden dat je van goede huize moet komen.
Maar als dit echte fluoriet is, dan is dit een koopje.
En als ik het goed begrijp komt de foto van Internet?

Jacques

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #12 Gepost op: augustus 21, 2018, 21:42:29 »
Er is volgens mij geen reden om aan te nemen dat die fluoriet niet natuurlijk gevormd zou zijn. De kristallen zijn als het ware opgebouwd uit gestapelde kubussen, die samen een kubische vorm hebben waarvan de hoeken ontbreken. Het kan goed zijn dat de kristallen zo gegroeid zijn, waarbij de hoeken minder snel groeiden dan het midden van het vlak. Alternatief is dat het oorspronkelijk meer complete kubussen waren, maar dat de hoeken later in het geologische proces juist weer deels opgelost zijn. Dit komt voor bij veel verschillende vindplaatsen, al vermoed ik dat dit stuk uit China afkomstig is.

Hoe dan ook, zoals in deze discussie laatst ook al langskwam, is er zoveel natuurlijk materiaal beschikbaar dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ze 'na worden gemaakt'. Dit zou veel duurder zijn dan het natuurlijke materiaal. De prijs is lastig in te schatten vanaf een foto; als het stuk onbeschadigd is zou dit een hele normale prijs zijn ervoor.

Er zijn wel andere manieren waarop met mineralen, zeker ook fluoriet, wordt gerommeld. Soms wordt met olie de glans onnatuurlijk versterkt of wordt de olie gebruikt om beschadigingen minder zichtbaar te maken. Soms worden gebroken kristallen terug op hun plek gelijmd, al zou je dat ook reparatie in plaats van vervalsing kunnen noemen als het goed gedaan is. In sommige gevallen wordt een stuk gefabriceerd door kristallen samen te lijmen, en de lijmsporen te verdoezelen door bijvoorbeeld gemalen matrix erover te lijmen. Op basis van de foto is er geen enkele aanwijzing dat er met dit stuk gerommeld is, het zijn meer algemene technieken die worden gebruikt om stukken te verbeteren of te vervalsen.

Niels Brouwer

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 228
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2018, 21:44:07 »
Overigens, los van de hele discussie over de echtheid van de fluoriet: hele gave foto's van die micro-fluorieten, wat een speciale vormen! Leuk om te zien hoe enorm dat kan verschillen van grotere kristallen.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Fluoriet Speciaal
« Reactie #14 Gepost op: augustus 22, 2018, 07:19:37 »
Ja dat maakt mij ook steeds een beetje bang, er zijn massa's van China op het net.
Nu deze kan ik kopen via een kennis in Maleisië waar ik mijn goethite bij koop (indien iemand wil kan ik daar nog in massa aan geraken).
Hij denkt wel dat het echt is maar is ook zelf geen expert op het vlak van testen op namaak.

Ik twijfel heel hard om het eens te proberen maar het probleem is dat ik net nog benitoiet, amazoniet op rookkwarts en rode beryl heb aangekocht, budget is dus even totaal naar de maan...

Op zich is fluoriet wel iets prachtig.
Deze zijn de voornaamste die ik heb:
Chinese blauwe fluoriet (sinds deze week)
Rogerly fluoriet
Fluoriet van Illinois
Fluoriet van Ohio