GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Sri Lanka - Iemand tips?  (gelezen 14468 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frajob

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 11
  • Frank Bleeker
Sri Lanka - Iemand tips?
« Gepost op: oktober 23, 2018, 08:12:40 »
Vanaf morgen vlieg ik voor een maand naar Sri Lanka. Op de planning staat om in ieder geval in de buurt van Ratnapura op zoek te gaan naar Saffier en Aquamarijn onder leiding van een gids.
maar als iemand tips heeft waar ik nog meer grote kans maak om mooie stenen te vinden ergens op Sri Lanka hoor ik die graag!

Foto's zullen volgen.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Sri Lanka - Iemand tips?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2018, 09:19:41 »
Interessant! Ik heb zelf helaas geen tips voor je, maar hoop dat je je avonturen met ons gaat delen hier!!

Rolf Harmelink

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 76
Re: Sri Lanka - Iemand tips?
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2018, 12:49:15 »

Frajob

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 11
  • Frank Bleeker
Re: Sri Lanka - Iemand tips?
« Reactie #3 Gepost op: november 13, 2018, 08:32:24 »
Hallo iedereen!

Terug van Sri Lanka. Het was een groot avontuur. We begonnen de reis vanuit Colombo en hebben daar de trein naar de kust gepakt om een aantal dagen te surfen. Daarna met een chauffeur naar het centrum waar grotendeels van de edelstenen gevonden werden; Ratnapura. Hier verbleven we in Gem Field Rest (aanrader!) de eigenaar had vrienden met een eigen edelstenenmijn waar we een bezoekje aan mochten plegen. Hier troffen we een diepe schacht aan van ongeveer 25 meter diep waar de edelsteenhoudende modder uit werd geschept. Door hoge waterstand en niet een geschikte dag bevonden door de lokale heiligen werd er geen modder gewassen om de edelstenen bloot te leggen.
Een blijde verassing was toen de eigenaar vertelde dat hij grond kocht die afgegraven werd bij wegwerkzaamheden waar mogelijk edelstenen in zaten, en dat hij als hobby met vrienden deze grond waste. Hier heb ik een aantal manden van mogen wassen. Met succes! een kleine witte saffier (0.2 ct) en kleine stukjes spinel heb ik kunnen vinden!
De dag erna zijn we naar watervallen gegaan waar er edelsteenhoudende grind in de rivier werd afgezet. Hier kwam ik een niet Engels sprekende local tegen die afkwam op mijn goudpan die ik meehad. Samen klommen we naar de waterval toe en haalde daar grind uit spoelkommen. Hier heb ik een klein stukje cats eye gevonden!
Vervolgend wilde ik naar het gebied waar de bijzondere maansteen werd gevonden met blauwe glans in Meetiyagoda. Dit is 1 grote tourist trap. De maansteen mijnen hebben allemaal een eigen shop waar je niet weg komt na je gratis tour om iets te kopen.

Verder heb ik nog in 2 verschillende shops wat stenen gekocht. waaronder Granaat, Aquamarijn, Citrine en een blauwe saffier. Close up fotos volgen nog. Hopelijk ben ik niet te hard afgezet.

Een aantal tips voor als je edelstenen wil gaan zoeken in Sri Lanka:
- Ga in een droge periode (maart/april) dan staan de rivieren laag en zijn alle mijnen een stuk actiever.
- Ga niet mee met een georganiseerde reis naar edelsteen mijnen. Hier wordt alleen een show gegeven en proberen de eigenaren je glas te verkopen.
- Neem uitgebreid de tijd om vrienden te maken met de juiste personen die je via vrienden naar edelsteenhoudende grond kunnen brengen.


Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Sri Lanka - Iemand tips?
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2018, 08:57:13 »
Het is al uniek dat je mineralen/edelstenen hebt mogen zoeken in Sri Lanka, geweldig! Dat hoor je niet vaak, en dan ook nog succes gehad met het pannen en vinden van deze stenen.

Maar inderdaad, die toeristen trekpleisters zullen er ook zijn, zoals die maansteen locatie. Dat is toch vaak mijn beeld van dit soort landen, waar men arm is en geld wil verdienen aan de toeristen.

Dank voor deze bijdrage!

Frajob

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 11
  • Frank Bleeker
Re: Sri Lanka - Iemand tips?
« Reactie #5 Gepost op: november 13, 2018, 19:26:07 »
Nog een aantal foto’s en de vermoedelijke stenen(gekocht als...)
1: blauwe saffier
2: granaat
3: aquamarijn
4: waterval van 80 meter op de achtergrond
« Laatst bewerkt op: november 13, 2018, 19:32:03 door Frajob »