GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Hoe pyriet van smaragd verwijderen  (gelezen 6564 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Hoe pyriet van smaragd verwijderen
« Gepost op: augustus 06, 2018, 16:51:06 »
Hoi iedereen, vandaag deze blok op de kop kunnen tikken voor een zeer schappelijke prijs. Was een restantje van Tucson blijkbaar. Op zich heel mooi maar graag had ik geweten of ik dat laatste beetje pyriet op het kristal zelf kon verwijderen. Het lijkt of men er aan was begonnen maar net te vroeg is gestopt met het verwijderen.
Ik heb geen idee of dit mogelijk is maar het zou het stuk nog mooier maken denk ik.

Alvast bedankt

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Hoe pyriet van smaragd verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 07, 2018, 21:59:30 »
Ik zou daar echt niet aan beginnen Willem! De kans dat je het kristal beschadigd is erg groot. In de tip van de maand op de MKA website staat deze week een nieuw artikel van Paul Mestrom. Dat moet je zeker lezen. Ik begrijp dat edele stenen veel beter tegen oplosmiddelen kunnen dan niet-edelstenen. Paul is zijn hele leven lang Chemie docent geweest. Als er iemand is die je goed advies kan geven is hij het wel. Kijk even op de MKA website aub.

Ik hoor van je,

Groeten,
Jacques

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Hoe pyriet van smaragd verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2018, 07:43:00 »
Hoi Jacques,

Ja daar vrees ik ook wel een beetje voor...
Wel zonde maar ja op zich is het nog steeds een prachtig stukje Muzo voor een fractie van de normale prijs dus kan ik ook geen perfectie verwachten, dat zijn andere budgetten.
Ik zal er maar best af blijven denk ik  ;D