GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Gezocht: Specimen van Amethyst van Vielsalm Belgie  (gelezen 1615 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nico Kindt

  • Gast
Gezocht: Specimen van Amethyst van Vielsalm Belgie
« Gepost op: maart 12, 2018, 22:38:46 »
Ik ben al een tijd opzoek naar een specimen van Amethyst van Vielsalm Belgie.
Ik wist dat niet gemakkelijk ging worden maar na zelf te zoeken op beurzen hier in belgie. Dacht ik ga het eens op het forum gooien.
Dus mijn vraag is dus is er iemand die mij kan helpen aan een specimen van Amethyst van Vielsalm ?
Groetjes Nico

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Gezocht: Specimen van Amethyst van Vielsalm Belgie
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2018, 00:19:48 »
Wie zou dat niet wensen Nico!

Jaren geleden hebben wij enkele tochten gemaakt in de Ardennen o.l.v. Louis. Zie foto. Ik ben helaas zijn familienaam vergeten
Wij waren onder zijn begeleiding eens in Vielsalm aan het zoeken. Zelf verdween hij dan altijd wel een uurtje. Er waren in dat groeve gebied enkele delen waar wij geen toestemming voor kregen. Louis verdween altijd in die richting.
Toen hij terug  kwam toonde hij mij een kleine, maar zeer mooie kwarts. Ik was zeer verbaasd. Hij ging naar zijn auto, haalde daar een doosje uit en toonde mij de inhoud ervan. Prachtige kwartsen, scepterkwartsen en … Amethysten!! Allemaal van Vielsalm. Ik mocht er een foto van maken, maar blijkbaar trilde ik zo van de opwinding, dat het een soep-dia geworden is. Zie bijgevoegde flutfoto.
Wat er met zijn collectie gebeurd is weet ik niet. Ik weet dat Louis gestopt is met zijn hobby en zijn verzameling verkocht heeft.
Er zijn dus beslist wel mooie Amethysten te vinden, nog steeds zou ik denken, maar volgens mij moet je er zelf op uit gaan.

Hartelijke groet,

Jacques

Foto 1  : Louis in Blaton
Foto 2 : Een van de kwartsen van Vielsalm van Louis.

tintor

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Re: Gezocht: Specimen van Amethyst van Vielsalm Belgie
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2019, 14:52:19 »
Halo , ben uw vraag toevallig tegengekomen ,ben zelf een verwoed verzamelaar van Vielsalm mineralen ;echter ben na 30 jaar pauze terug gestart en om deze opmerkelijke foto's van Amethist heb ik zo mijn twijfels, toch in kristalvorm...er zijn met Moeite bergkristallen te vinden en dan deze Kristallen ??? ??? ???-->amethistenkwarts daarentegen komt inderdaad wel voor van vielsalm. Groetjes tintor

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Gezocht: Specimen van Amethyst van Vielsalm Belgie
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2019, 23:59:08 »
Hallo Tintor.

Inderdaad zijn dat zeldzaamheden. Ik had ze zelf ook nooit eerder gezien. Tot op die bewuste excursie in Vielsalm(1994) Louis ze aan onze groep van de GEA toonde. Hij was zelf een uur weg terwijl wij druk op zoek waren naar Turquoise. Hij verbood ons het aangewezen stuk te verlaten, omdat de omringende groeven van een andere eigenaar waren. Toen hij terug kwam vertelde hij ons dat hij in de afgelopen jaren in het omringende kwartsgesteente, van de verboden groeves dus,  mooie scepterkwartsen en amethysten had gevonden. Toen liet hij ons een doosje zien waarin deze heerlijkheden waren opgesteld. De kristallen waren niet erg groot, maar toch groot genoeg om indruk te maken. Ik schat dat ze gemiddeld 5 tot 7 centimeter hoog waren. Helaas heb ik maar een foto gemaakt,de andere was volkomen mislukt. Het was nog de tijd van de dia's, en dan moest je wel zuinig zijn met je foto's.

Hier nog wat foto's uit Vielsalm.  Ik ben er na 1994 zelf ook niet meer geweest. Het zijn kopieën van dia's dus de kwaliteit is niet geweldig. Je kunt Louis het beste herkennen op de derde foto. Hij is de stevige man rechts.

Hartelijke groet,

Jacques