GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?  (gelezen 9684 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Miquel Buckinx

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3
Beste mensen,

Ik heb een fikse verzameling mineralen / edelstenen die ik persoonlijk vooral voor healing-doeleinden gebruik. Ik merk dat mijn voorkeur steeds meer uitgaat naar kleine stenen of hangers. Ik speel met het idee om zelf hangers te gaan maken. Nu ben ik van plan om een aantal grotere edelstenen (5-10 cm) kleiner te zagen, om daar vervolgens dus ruwe hangers van te maken.

Ik zou graag een zaagmachine kopen, maar ik zag dat de nieuwe machines (inclusief motor en zaagblad) pas vanaf 500-600 euro beginnen. Ik heb momenteel niet het geld om dat te kunnen betalen. Misschien volgend jaar. Dus voor nu is mijn vraag of iemand een andere optie weet? Zijn er goedkopere zaagmachines? Of wil iemand een tweedehands machine verkopen aan me?

Een tweede optie is om mijn stenen door iemand anders te laten zagen. Ik zag op internet dat er slijperijen zijn waar dat kan. Ik heb contact gelegd met Ed Pieters van mineraalverzamelen.nl. Dat is een goede optie, maar ik kan er dan niet ter plekke bij zijn wanneer de stenen gezaagd worden. Ook overweeg ik een keer een cursus of workshop te volgen voor zagen en slijpen van stenen.

Voor nu is mijn vraag of er iemand nog een tip heeft voor een plek om stenen te (laten) zagen? Of is er iemand met een zaagmachine die het leuk vindt om mij prive te ontvangen / helpen? Ik wil hier best een vergoeding voor geven, liefst in de vorm van mineralen / edelstenen uit mijn eigen verzameling, maar mogelijk ook in geld.

Het betreft tussen de 5 en 25 stenen, sommigen rond 10 cm maar de meesten kleiner. De precieze hoeveelheid hangt af van wat er mogelijk is.

Reacties zijn erg welkom!

Bedankt alvast en groetjes,
Miquel

Henrie G. Heikens

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3476
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #1 Gepost op: juni 22, 2018, 09:36:22 »
Je zou ook voor bijvoorbeel voor 1 dag een zaagmachine (klipper) kunnen huren bij Boels/Bohrent, dit zijn waterzagen die in de bouw worden gebruikt
A bad day Digging is stil better than a good day at Work.

Daniel Middel

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 3070
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2018, 09:38:47 »
@Kristian Egberts?

Kristian Egberts

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 4368
    • Mineralenwereld
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #3 Gepost op: juni 22, 2018, 10:49:10 »
@Kristian Egberts?

Top!

Ik heb inderdaad al contact gehad met Miquel ;D

Mark Holtkamp

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 54
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #4 Gepost op: juni 22, 2018, 11:03:23 »
Of wordt lid van een vereniging, de afdeling Den Haag van de NLC heeft slijp- en zaagmachines staan waar de leden gebruik van kunnen maken.

Stefan Wassenaar

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 251
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2018, 11:18:41 »
Ik ben vorig jaar lid geworden van NLC Haarlem. Heb n cursus cabochon slijpen gedaan, en daar ook wekelijks veel gezaagd.

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2018, 12:10:20 »
Mijn tip ga je niet leuk vinden: stenen hebben niets met healing te maken, het is en blijft gewoon een steen al dan niet met een mooi kleurtje, de rest is menselijk verzinsel. Het blijft wel leuk om ze te polijsten e.d. dan is het kleurtje nóg mooier. Soit, mijn idee :P

Jean Pierre Pihay

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 77
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2018, 17:51:40 »
Ik volg de stelling van David. Stenen en/of mineralen werken niet zoals geneeskrachtige kruiden waar je een infuusje kan van trekken.
Om ze te bewerken is natuurlijk wel interessant. Ik trommel zelf mijn steentjes, met ondertussen een bevredigend resultaat.
En onlangs ben ik met een project gestart om zelf een vlakslijp en polijstmachine te bouwen. De aankoop van zulke machines is nogal vrij duur.
Om te zagen kan je vrij makkelijk met elke redelijke steenzaag machine weg komen.
Anders kan ik ook nog terecht bij de vereniging ACAM waar een kelder vol staat met allerlei zaag en slijp machines.
Maar het is natuurlijk veel handiger als je alles bij de hand hebt.

Jean pierre

Nico Kindt

  • Gast
Re: Een zaagmachine kopen of mineralen laten zagen bij slijperij of iemand thuis?
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2018, 23:06:31 »
Acam is inderdaad ook een goeie optie.
IK slijp daar ook wel eens.
Al zit je dan dat met stenen moet sleuren.
Wat voor vooraal lastig is aangezien dat ik alles moet.
Vervoeren met het openbaarvervoer.
En dat houd mij tegen om er te gaan slijpen.
En zelf heb ik hier niet de mogelijkheid om maschines te plaatsen.
Alhoewel acam alles heeft wat je nodig hebt.
Groetjes Nico