GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.  (gelezen 14130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arno van Ee

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Hallo allemaal!
Ik ben Arno en ben sinds gisteren lid geworden van dit forum. Ik verzamel al een tijdje verschillende mineralen/edelstenen en wil me er nog meer in verdiepen. Ik ben afgelopen week in Duitsland geweest bij grube clara en heb daar voor het eerst zelf gezocht met hamers. Dat beviel super goed en heb mooie en interessante mineralen gevonden, onder andere veel fluoriet, bariet en silver en een beetje francevillite. Ik heb al eens eerder gezocht in Idar Oberstein, dat was op een plaats waar je alleen mocht zoeken zonder gereedschap en waar ze elke keer nieuwe geslepen stenen neer legden maar dat was minder leuk. 
Nu wil ik graag dit weekend weer ergens gaan zoeken maar kan iemand mij helpen met waar ik dat het beste en leukste kan doen samen met mn vriendin?

Alvast bedankt en tot snel!
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2018, 21:12:57 door Arno van Ee »

Tonny van Hemert

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 136
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2018, 23:30:31 »
Hoi Arno,

Leuk dat je je ook interesseert in het zoeken van mineralen. voor komend weekend is er vast wel iets te doen, het ligt er natuurlijk geheel aan waar je bent of heen gaat met je vriendin:)

Groetjes,

Tonny.

Arno van Ee

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2018, 23:54:08 »
We zijn momenteel gewoon thuis in midden nederland maar zijn van plan om naar Idar Oberstein/ Juchem te gaan en het liefst vrijdag maar dat is niet mogelijk zag ik op de website dus ik denk dat ik morgen even ga bellen voor een eventuele uitzondering of anders verder kijken in belgie.
Ik zou alleen niet weten hoe dat daar gaat en of er net zulke vindplaatsen zijn dan Juchem of grube Clara.
Kun jij mij daar misschien iets meer over vertellen?

dankje :)

Tonny van Hemert

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 136
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #3 Gepost op: mei 10, 2018, 00:16:16 »
Voor de Juchem moet je je aanmelden via de website. Ik kan me alleen inbeelden dat die plaatsen op zijn. je beste gok is dan gewoon mooi op tijd op de zaterdag en zondag bij de poort staan en kijken of er mensen afvallen waarvan je ter plekke de plek over kunt nemen. stevige schoenen, helm, vestje, breekijzer, vuisthamer, voorhamer en beitels zijn wel handig materiaal om bij te hebben dan. mocht dat absoluut niet lukken kun je misschien nog kijken of er nog akkers geploegd zijn in de regio van Idar Oberstein, daar vind je ook regelmatig kwarts stukken, rookkwarts, amethyst en agaat met wat geluk.

hopelijk kun je hier wat mee vooruit!

Groetjes,

Tonny.

Tonny van Hemert

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 136
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #4 Gepost op: mei 10, 2018, 00:18:37 »
En wat België betreft, daar zijn zoekplaatsen voor calciet, maar veel bedrijven zijn gewoon aan het werk op de vrijdaf, plus daar moet je vaak ruim op tijd toestemming regelen.

Ik lees zojuist dat Geo Oss nog een aantal plaatsen over heeft op 7 juli om naar Hagen Hohenlimburg te gaan, dat is een mooie uitgelezen kans om eens te zoeken met gelijk gestemden en ervaren zoekers:)

groetjes!

Arno van Ee

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #5 Gepost op: mei 10, 2018, 13:31:11 »
 Juchem wordt hem dan niet want wil niet het risico lopen dat ik 4 uur ga rijden voor niks :)  maar bedankt voor de tips!  ik ga nu gewoon vroegtijdig boeken en en 2 dagen zoeken en hopen op veel leuks! 
Ik ga zo even kijken wat Geo Oss ons allemaal nog te bieden heeft op 7 juli. Lijkt me heel leuk om met ervaren mensen te zoeken en kennis op te doen.
bedankt!

mike

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #6 Gepost op: mei 30, 2018, 12:06:19 »
om aan te sluiten bij dit gesprek, ik ben ook nieuw.
heb me niet echt verdiept in mineralen zoeken maar heb 2 jongens die he leuk vinden mooie stenen (crystallen) te zoeken.
we hebben een vakantiehuis bij winterberg in sauerland, en vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om daar in de regio te gaan zoeken.
we zitten op 15 minuten rijden van de steinbruch van Silbach.
is de toegang tot de mijn open voor iedereen of moet je je ergens aanmelden?
verder ben ik benieuwd of er hier meer mensen zijn die met kleine (7 en 9) kinderen op pad gaan?

elk advies wordt op prijs gesteld :D

Robert Komduur

  • Administrator
  • ****
  • Berichten: 3451
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2018, 15:39:25 »
om aan te sluiten bij dit gesprek, ik ben ook nieuw.
heb me niet echt verdiept in mineralen zoeken maar heb 2 jongens die he leuk vinden mooie stenen (crystallen) te zoeken.
we hebben een vakantiehuis bij winterberg in sauerland, en vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om daar in de regio te gaan zoeken.
we zitten op 15 minuten rijden van de steinbruch van Silbach.
is de toegang tot de mijn open voor iedereen of moet je je ergens aanmelden?
verder ben ik benieuwd of er hier meer mensen zijn die met kleine (7 en 9) kinderen op pad gaan?

elk advies wordt op prijs gesteld :D


Goedemiddag Mike,
Silbach is voor ons een erg intressante locatie, we praten hier over een groeve (dagbouw). Helaas zou ik hier niet met kleine kinder heen gaan. Silbach is groot en heeft erg steile wanden. Ook heeft hier een schietvereniging de mogelijkheid om te oefenen  ;) Bij geen toegang zou ik het zeker niet gaan betreden......., helaas wordt toegang tot deze groeve niet tot bijna nooit gegegeven.

Ik zou mij , als ik jullie was concentreren op oude halden, bijvoorbeeld omgeving Ramsbeck, ook is hier nog een mooie toegangsmijn, welke geopend is voor het publiek. Deze halden zijn al vele, vele malen doorzocht, maar er worden nog steeds leuke tot mooie stukjes gevonden.

Succes!
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2018, 15:46:19 door Robert Komduur »

mike

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #8 Gepost op: mei 30, 2018, 20:24:44 »
Hoi Robert,

dank je voor de info.

voor de kids ben ik op zoek naar een makkelijke mijn (stortplaats) waar ze zonder hakken en kappen kunnen rondneuzen.

misschien dat ik dan als ze iets ouder zijn, kan kijken of ik iets voor elkaar kan krijgen bij Silbach

onze overburen zijn lid van de schietvereniging dus misschien dat die iets kunnen betekenen in deze:)

Felix

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 288
  • Het zoeken gaat goed, maar het vinden valt tegen.
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2018, 23:53:48 »
Hoi Mike,

Probeer de Grube Clara in Wolfach; Zwarte Woud; Duitsland.
Dit is ook voor kinderen goed toegankelijk.


mike

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 7
Re: ik ben een beginnende verzamelaar en wil graag mineralen zoeken.
« Reactie #10 Gepost op: augustus 02, 2018, 13:14:30 »
Hoi Mike,

Probeer de Grube Clara in Wolfach; Zwarte Woud; Duitsland.
Dit is ook voor kinderen goed toegankelijk.


hoi Felix,

ik richt me op sauerland aangezien we daar een vakantiehuis hebben waar we vaak naartoe gaan

David

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 185