GEA Geologie Bodemschat Geo Oss Kristalmuseum

Auteur Topic: Radioactieve mineralen  (gelezen 51187 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jacques feijen

  • Gold member
  • **
  • Berichten: 603
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #45 Gepost op: mei 06, 2018, 20:48:35 »
Ben jij gisteren op Minerant geweest Willem?
Zo te zien komt de Torberniet uit de collectie van Pierre Rosseel.
Rik Dillen had weer een ruim aanbod van radioactieve mineralen! Tegen zeer schappelijke prijzen.
Ik zal zeer binnenkort een kort verslagje maken van deze prachtige beurs van de Mineralen Kring Antwerpen.
Ik hoor van je,

groeten,
Jacques

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #46 Gepost op: mei 07, 2018, 06:28:57 »
Ben jij gisteren op Minerant geweest Willem?
Zo te zien komt de Torberniet uit de collectie van Pierre Rosseel.
Rik Dillen had weer een ruim aanbod van radioactieve mineralen! Tegen zeer schappelijke prijzen.
Ik zal zeer binnenkort een kort verslagje maken van deze prachtige beurs van de Mineralen Kring Antwerpen.
Ik hoor van je,

groeten,
Jacques

Hoi Jacques, ja klopt!
Ook even bij Rik gestaan en ja hoor een hoop radioactief spul voor zeer schappelijke prijzen, alleen was de kwaliteit niet zo goed (kristallen) maar ja dat is ook zeer specifiek en moeilijk te vinden.
Verder viel de beurs wat tegen, buiten wat zeer goedkope vivianite (waar ik spijtig genoeg al te veel van heb) en de radioactieve stuks was alles ofwel heel duur of gewoon niet mooi (ook wel best veel fake).
Zonde maar ja.

Gelukkig nog een berg aan mooie oversized standaarden op de kop kunnen tikken.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #47 Gepost op: mei 07, 2018, 06:41:53 »
Ik merk ook dat de foto's op zijn kop staan haha  ;D sorry, komt door de smartphone, niet door de straling!

Arno van Ee

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 9
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #48 Gepost op: mei 08, 2018, 18:29:52 »
hallo allemaal!
ik vind dit een zeer interresant onderwerp. Ik heb laatst zelf een stukje francevillite gevonden wat ook onder de uranium groep valt en weet nu dat ik er wel iets voorzichtiger mee moet zijn. Ik heb zelf geen geiger dus heb geen idee wat het doet maar ik hoop dat het allemaal meevalt.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #49 Gepost op: mei 08, 2018, 19:26:23 »
hallo allemaal!
ik vind dit een zeer interresant onderwerp. Ik heb laatst zelf een stukje francevillite gevonden wat ook onder de uranium groep valt en weet nu dat ik er wel iets voorzichtiger mee moet zijn. Ik heb zelf geen geiger dus heb geen idee wat het doet maar ik hoop dat het allemaal meevalt.

Op zich valt het meestal wel mee, gewoon zien dat het in een doosje of dergelijke is verpakt voor de radon en verder misschien nog 1cm acryl voor een groot deel van de alpha en beta straling te stoppen.
Desondanks wordt het soms ook wel onderschat, ik merkte zelf voor het eerst dat mijn hand wat "lam" werd na een half uurtje met die mineralen in een zakje rond te lopen, ook niet slim omdat ik toen geen bescherming bij had.
Gelukkig is ons lichaam ook gemaakt om een berperkte straling te kunnen neutraliseren, zeker als je veel anti oxidanten met je voeding binnen krijgt.
Ook helpt alcoholisme maar dat raad ik niet aan, die tip kreeg ik rechtstreeks van een liquidator van de Tsjernobyl centrale (ik ken iemand die daar familie van is).

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #50 Gepost op: juni 27, 2018, 16:50:49 »
De grote eens van dichterbij bekeken en eens omgedraaid.
Bleken er veel mooiere kristallen onderaan te zitten.
Het meeste van die grijze pasta heb ik er af gekregen maar nog niet alles, weet iemand hoe ik dit kan verwijderen zonder de kristallen te beschadigen of zonder zelf radioactief te worden?

Zoals je kan zien is de straling langs deze kant van 16.000cpm naar 22.300cpm (of 14mS) gegaan!
Best niet onderschatten en dus alle kanten eens testen alvorens er wat te dichtbij te gaan hangen.
Voor ik deze kocht zag ik een 20-er het doosje vast nemen en er met zijn oog op 5cm afstand van kijken... wetende dat je ogen zeer gevoelig zijn voor radioactiviteit was dat dus echt niet slim.

Desondanks zijn de tinten groen echt mooi.

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #51 Gepost op: juni 27, 2018, 18:51:19 »
Grijze pasta lost op met aceton, tinner en met sommige nagellak removers.

Zie ook dit topic: http://www.mineralsforum.eu/index.php?topic=4997.msg26240#msg26240
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #52 Gepost op: juni 27, 2018, 20:54:20 »
Grijze pasta lost op met aceton, tinner en met sommige nagellak removers.

Zie ook dit topic: http://www.mineralsforum.eu/index.php?topic=4997.msg26240#msg26240


En de Cuprosklodowskite lost niet op?

John de Bruijn

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 1743
    • mineralsfoundation
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #53 Gepost op: juni 27, 2018, 21:29:39 »
Thinner is een oplosmiddel voor lijmen en lost vele kunststoffen op. Aceton en nagellak removers zijn de mildere vorm. De rest van je vragen kan ik niet beantwoorden.

Wat is thinner en waar moet je op letten: https://www.latexrepair.nl/c-3760276/thinner/
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2018, 21:36:01 door John de Bruijn »
Het vinden is leuker als je zelf zoekt.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #54 Gepost op: juni 28, 2018, 17:22:58 »
Gelukt en zonder iets te beschadigen.
Was wel tricky gezien de handschoenen er niet tegen bestand zijn...
Ook alleen maar wegwerpspullen gebruikt gezien er altijd iets meer kan opgelost zijn dan de "pasta" en dat wil je niet met radioactieve bestanddelen.

Thx voor het advies

rekenen

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 5
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #55 Gepost op: juli 01, 2018, 09:46:01 »
Ik las in een van de berichten dat importeren uit the US duur zou zijn. Dat hoeft echt niet. Ik koop regelmatig bij in de auctions van Weinrich en laat het in een keer opsturen. Porto per item is daardoor laag. Weinrich plakt er een uit/invoer label op met de tekst: bedoeld voor collectie, heeft een wetenschappelijke waarde. Economische waarde is $25/$40 staat standaard op het label afhankelijk van de grootte. In de 10 keer dat ik een pakketje aankreeg, slechts 1 keer gezeur gehad.

rekenen

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 5
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #56 Gepost op: juli 01, 2018, 12:17:22 »
Als laatste nog een bericht ten aanzien van het gevaarlijk zijn van deze mineralen. Denk in dit geval ook aan giftige mineralen die o.a. arsenicum bevatten zoals kankite en sainfeldite. Op alle mineralen die arseen bevatten plak ik een "doodshoofd"sticker op het Jousi doosje. Daarnaast heb ik mij de gewoonte aan geleerd, altijd mijn handen te wassen na met mineralen om te zijn gegaan. Ook het trimmen van dit soort mineralen altijd buiten doen, waarbij het trilapparaat in een doos staat.

rekenen

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 5
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #57 Gepost op: juli 01, 2018, 12:18:33 »
trimapparaat niet tril.

Willem VD Eynde

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 120
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #58 Gepost op: juli 02, 2018, 20:16:27 »
trimapparaat niet tril.


Mbt import kan het zeker van de USA wel eens tegenvallen.
Zo al enkele keren problemen gehad.

Dan met de toxische mineralen kan je best voorzichtig zijn.
Ik heb zo alles in een afgesloten container gestopt.

Arduino

  • Bronze member
  • *
  • Berichten: 2
Re: Radioactieve mineralen
« Reactie #59 Gepost op: maart 28, 2020, 10:57:44 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb wat vragen.
Mijn interesse zijn ruwe mineralen en vind radioactieve mineralen en UV oplichtende mineralen zeer interessant en mooi maar heb daar wat vragen over.

Mag je deze als particulier ook verzamelen in Nederland hoe zit het met de wetgeving ?? En dan de grootste vraag hoe kom je aan dit soort mineralen ?

Groeten

Tom